דונלד טראמפ הודיע בטוויטר על פיטורי היועץ הביטחוני ג'ון בולטון

הנשיא האמריקאי צייץ בטוויטר: "אני מודה לג'ון מאוד על שירתו. אמנה יועץ חדש לענייני ביטחון לאומי בשבוע הבא" • ומה זה אומר בנוגע לישראל?

ג'ון בולטון/ צילום: רויטרס Jim Young
ג'ון בולטון/ צילום: רויטרס Jim Young

היועץ לבטחון לאומי השלישי של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, בתוך שנתיים וחצי, הודח היום (ג') בציוץ של הנשיא.

 

כלי התקשורת בארה"ב מדווחים בשעה זו שבולטון, אחת הדמויות הניציות ביותר במפלגה הרפובליקנית בעשורים האחרונים, הגיע למחלוקות עמוקות עם טראמפ בנוגע למדיניות החוץ שלו בדגש על המהלכים של טראמפ מול צפון קוריאה, אפגניסטן ואיראן.

טראמפ מאמין במגעים דיפלומטיים והתנהלות שלו מול צפון קוריאה הטרידה שמרנים וניציים רבים שעבדו בבית הלבן. בולטון דגל בקו צבאי אגרסיבי בהרבה בעבר, בטורי דעה ומחקרים שפרסם ואף בתור השגריר הזמני של ארה"ב באו"ם בשלהי ממשל ג'ורג' בוש. לגישתו, צפון קוריאה ואיראן הם שני משטרים רודניים ואין לסמוך על שיח ושיג עמם.

הסיבה המיידית להתפטרות או פיטורים, על פי כמה אמצעי תקשורת: התנגדות של בולטון להזמין נציגים של הטליבאן, ארגון הטרור שמחזיק שלופת כבצבת את אפגניסטאן וקורא תיגר על הממשלה הנבחרת שם.

טראמפ יזם מעין ועידת פסגה בקמפ דייוויד שאליה עמד להזמין את נציג הטליבאן ואת ראש ממשלת אפגניסטאן, אך חזר בו בסוף לאחר פיגוע התאבדות של הטליבאן בקאבול שבו נהרגו כמה אנשים ובהם חייל אמריקאי אחד. טראמפ הודיע שהיזמה הזו "מתה". ארה"ב מחזיקה כ-14 אלף אנשי צבא וטראמפ הכריז לא פעם כי הוא שואף להחזיר את כולם הביתה.

בולטון התנגד נמרצות לא רק לפסגה אלא בעיקר לעצם הזמנת נציגים של ארגון טרור לקמפ דייוויד, אתר שנחשב כמעט קדוש בארה,ב בגלל הוועידות ההיסטוריות שנערכו בו.

על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט", הוא לא נכלל ברשימת המוזמנים לדיון חשוב על עתיד מעורבותה של ארה"ב באפגניסטאן, שנערך באוגוסט, במועדון גולף של טראמפ בניו-ג'רזי. כל המי ומי בממסד הביטחוני-צבאי של ארה"ב הוזמנו, לרבות שרי ההגנה והחוץ, יו"ר מטה הכוחות המשולבים (מקביל לרמטכ"ל בישראל) וראשת CIA, אך בולטון לא הוזמן.

פקידים אמריקאים בכירים אמרו לעיתון, כי זו לא היתה טעות. בולטון קורא זה זה מכבר לנוכחות צבאית מורחבת של ארה"ב ברחבי תבל והוא נעשה "אויב מר" ליזמה שהולכת ומתגבשת בבית הלבן: עסקת שלום שתשים קץ לנוכחות רבת השנים של ארה"ב באפגניסטאן. למעשה, המלחמה המתמשכת שם היא הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב.

אך התנגדות בולטון למאמץ הדיפלומטי האמריקאי באפגניסטאן - מגעים עם הטליבאן, שבמרכזם דרישה שארגון זה יטול על עצמו את המאבק בדעאש - החלה להרגיז את טראמפ. עובדה זו הניעה את עוזרי הנשיא למדר את המועצה לביטחון לאומי משורה של דיונים רגישים בסוגיה זו.

בסופו של דבר, הצליח בולטון להשתחל לפגישה בניו-ג'רזי לאחר שאחד מעוזריו ערער על ההחלטה למדרו באזני ראש מטה הבית הלבן, מייק מולווייני. אך באותה פגישה הוא וטראמפ השמיעו דעות מנוגדות על דרכה של ארה"ב באפגניסטאן.

מכה של ממש לנתניהו

עבור נתניהו מדובר במכה של ממש והיא מגיעה אחרי שבועות של רמזים מכיוון וושינגטון בנוגע לפתיחת הליכי משא ומתן של ממשל טראמפ מול נציגי הממשל בטהרן. במהלך ועידת G7 בצרפת לפני כשבועיים, הגיע שר החוץ האיראני זריף לוועידה ונפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. לטראמפ הוצעה פגישה עם זריף בתיווך מקרון, אך הוא ציין שהזמן עוד לא בשל לכך. יחד עם זאת, הוא קיים מסיבת עיתונאים גדולה בסיום הוועידה, וציין שאינו שולל את האפשרות של פגישה ומשא ומתן לשיפור הסכם הגרעין.

נתניהו ניסה להשיג את טראמפ עוד באותו היום בטלפון ולקיים איתו שיחה בנושא, ובעיקר לבלום את המו"מ המסתמן עם איראן, אך טראמפ לא היה זמין עבורו.

בולטון הגיע לתפקיד אחרי שניים קודמים - מייק פלין, שנתפס בשקרים בדיווחים לסגן הנשיא, וה.ר. מקמסטר. המחשבה סביב מינויו היתה שבולטון ישמש כבלם ניצי סביב נשיא, אשר יש מי שראו בו נאיבי בנוגע למהלכים דיפלומטים. יצוין שבולטון הצטרף לבית הלבן כאשר תהליך המשא ומתן מול צפון קוריאה כבר היה בשיאו.

במהלך חודש יולי 2019, הופל מל"ט אמריקאי באיזור מיצרי הורמוז. טראמפ תכנן תקיפת תגובה אך ביטל אותה ברגע האחרון כאשר הבין שמחיר חיי האדם יהיה כ-150 איש. טראמפ הסביר בהמשך לרשת NBC, כי המטוסים האמריקאיים היו כמעט בנקודת האל-חזור. הוא שאל כמה אנשים יהרגו, ואמרו לו שמדובר בכ-150. טראמפ החליט שמחיר הפגיעה במל"ט האמריקאי אינו מצדיק זאת.

בוושינגטון דובר על אותן 24 שעות, עם אפשרות התקיפה ויצירת עימות חזיתי מלא מול איראן כרגע בו התפצלו דרכיהם של בולטון הניצי והנשיא שהנו תוקפני מאוד בעיקר במילותיו וציוציו.

בחודש יוני 2019, במסגרת פסגת שלושת היועצים לבטחון לאומי (ארה"ב, רוסיה, ישראל) אשר נערכה בירושלים אמר בולטון שהוא משמש כשליחו של הנשיא טראמפ ולא של הדעות העצמיות שלו בנוגע לאיראן. באותה מסיבת עיתונאים נשאל בולטון על ידי "גלובס" על עמדת ארה"ב ביחס להסגת הכוחות האיראניים מתוך סוריה. כמה שעות קודם לכן אמר היועץ לבטחון לאומי הרוסי, שלסוריה יש זכות להכניס כוחות זרים לתוכה.

בולטון אמר אז שארה"ב היתה רוצה שאיראן תצא מסוריה (אך לא הסביר מה האמריקאים יכולים ורוצים להגיד לרוסיה בנושא). "דיברנו על זה כאשר ביקרתי ברוסיה. זו לא שאלה של אי הסכמה על התוצאה, אלא מה הדרך לגרום לזה לקרות". מאז חלפו כמה חודשים של תקיפות ישראליות נגד יעדים איראניים בכל המרחב.

בראיון לגל"צ באפריל אשתקד, בעקבות מינוי בולטון כיועץ לביטחון לאומי, אמר דני גילרמן, שכיהן כשגריר ישראל באו"ם בתקופה שבולטון שירת שם כשגריר ארצו, כי כל אימת שבולטון נחשף באו"ם ליזמה מדינית אמריקאית שנראתה בעיניו אנטי-ישראלית, הוא מיהר להזהיר את גילרמן. יתר על כן, הוא הציע לגילרמן לטלפן לראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, כדי שזה יטלפן לנשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש הבן, ויפעל לסיכול היזמה.

"בולטון היה מוכן למשוך אש לעבר כוחותיו שלו", אמר גילרמן. במקרה אחד, לקראת סוף מלחמת לבנון ב-2006, כאשר במועצת הביטחון נערכו דיונים על הצעת החלטה שתשים קץ ללחימה, טלפן בולטון לגילרמן ואמר לו ששרת-החוץ האמריקאית דאז, קונדוליזה רייס, "מכרה את ישראל" והסכימה לסמוך ידה על הצעת החלטה צרפתית, שהיתה מנוגדת לאינטרס הישראלי.

ושר הביטחון לשעבר, שאול מופז, אמר בכנס של "ידיעות אחרונות" במארס אשתקד, כי בולטון ניסה לשכנע את ישראל להפציץ מתקנים גרעיניים באיראן. "היכרתי את בולטון מאז ששימש כשגריר ארה"ב באו"ם", אמר מופז. "הוא ניסה לשכנע אותי שישראל צריכה לתקוף את איראן". מופז אמר, כי לדעתו זה היה רעיון גרוע.

השבוע הודיע ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של הנשיא טראמפ לענייני תהליך השלום, על עזיבת משרתו ועזיבת העבודה בבית הלבן.