באקסטר קונה את חברת המכשור הרפואי צ'יטה מדיקל ב-190 מיליון דולר

ההסכם כולל תשלומים אפשריים עד לסכום כולל לעסקה של 230 מיליון דולר • החברה הממוקמת בארה"ב וישראל מומנה על ידי משקיעים זרים

מכשור רפואי/ צילום :Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מכשור רפואי/ צילום :Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

חברת צ'יטה מדיקל, שפיתחה מכשור רפואי המאפשר למדוד את תפוקת הלב, תימכר לחברת המכשור הרפואי הבינלאומית באקסטר תמורת סכום מיידי של 190 מיליון דולר, עם אפשרות לתשלומים נוספים בהתאם לעמידה באבני דרך, עד כ-40 מיליון דולר נוספים.

צ'יטה היא חברה ישראלית-אמריקאית, שמומנה על ידי משקיעים אמריקאים בסכום של כ-90 מיליון דולר עד היום. החברה פיתחה מכשיר ניטור אשר מודד את כמות הנוזלים בגופו של מטופל כחלק מתהליך של טיפול במחלות כמו ספסיס (קריסת מערכות בעקבות זיהום), פגיעה בכליות, במהלך ניתוח וכן במחלות נוספות. היום נהוג לתת לכל החולים הללו נוזלים לפי פרוטוקול מתוכנן מראש ועל פי הסימנים הקליניים, ואילו צ'יטה נותנת לרופא יותר מידע לגבי כמה נוזלים חסרים למטופל.

מבאקסטר נמסר כי המוצר הזה ישתלב בפלטפורמה משולבת של מוצרים לניטור ולייצור המטופל בבית החולים, כגון - משאבות אינפוזיה, תמיסות אינפוזיה, תמיסות תרופתיות שונות ועוד. לדברי החברה, המוצר של צ'יטה ימנע נזק למטופלים ויעניק להם מענה מותאם אישית.

מחקר שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת קנזס בארה"ב הראה כי ניהול מדויק יותר של משק הנוזלים אצל החולים יכול להוריד את משך האשפוז בכמעט שלושה ימים, וכמו כן להפחית את הסיכון להגיע למשב של הנשמה מלאכותית ודיאליזה.

צ'יטה הוקמה ב-2000 והיום מוצריה נמכרים בכ-30 מדינות. בארה"ב הם נמצאים בשימוש בכ-400 בתי חולים. בעבר פיתחה החברה מכשיר לניטור תפוקת הלב, באמצעות העברת זרם חשמלי במתח נמוך לגוף, כאשר הזרם המוחזר מן הגוף נקלט על ידי חיישנים.

בצ'יטה גילו כי התדירות של הזרם החשמלי משתנה בהתאם לתפוקת הלב, ופיתחו שיטה להפיק מידע מהשינוי תוך נטרול הרעש. בהמשך שינתה החברה את הגדרת הפעילות של המוצר שלה, אך הסתמכה על אותו רעיון בסיסי.

המנכ"ל הראשון של החברה, יואב אבידור, עזב בספטמבר 2012 ובמקומו נכנס לתפקיד במרץ 2013 כריס האטצ'יסון, שהגיע מחברת קובידיאן. הוא ניהל את החברה עד האקזיט היום.

צ'יטה הוקמה על בסיס מחקרי של דר' חנן קרן, מומחה לעיבוד אותות והדמיה ולשעבר מנהל הפיתוח של ה-MRI באלסינט. המשקיעים המובילים בה היו קרן ההון סיכון RBVC (חברה ההשקעות של בוש), משפחת מושל, משקיעים יהודיים פרטיים מלונדון, קרן ההון סיכון MVM Life Science Partners LLP ו Ascension Health Ventures-קרן הון הסיכון של רשת בתי חולים גדולה בארצות הברית.