לקראת מאבק שליטה? מוטי בן משה הפך לבעל עניין בחברת תחנות הכוח גלובל פאוור - והקפיץ את המניה

ההנפקה שביצעה אתמול ג'י.פי גלובל פאוור סיפקה תוצאות מפתיעות • עיקר המניות בהנפקה נרכשו על-ידי בן משה בכ-10 מיליון שקל, באמצעות אלון רבוע כחול שבשליטתו - במחיר גבוה משמעותית ממחיר המינימום למניה

מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן

הנפקת ההון שביצעה אתמול חברת תחנות הכוח ג'י.פי גלובל פאוור  סיפקה תוצאות מפתיעות, שחשפו כי את עיקר המניות שהונפקו רכש מוטי בן משה, באמצעות חברת אלון רבוע כחול שבשליטתו, וזאת בהשקעה של כ-10 מיליון שקל, שנעשתה במחיר גבוה משמעותית ממחיר המינימום שנקבע בהנפקה.

גלובל פאוור עדכנה כי בהנפקה, שהובילה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, הציע בן משה לרכוש מהמניות שהוצעו במחיר של 8.5 שקלים למניה - גבוה בכ-50% ממחיר המינימום שנקבע למניה בהנפקה ובכ-40% משווי השוק. הצעת בן משה הובילה את מניית גלובל פאוור אתמול, במועד ההנפקה, לזינוק של כ-30%, במחזור מסחר ער יחסית לממוצע המאפיין אותה, אם כי עדיין מצומצם, שהסתכם בכ-1 מיליון שקל.

העליות אתמול הובילו את מחיר המניה לכ-7.5 שקלים, והיום המסחר בה התאפיין בתנודתיות, עם פתיחת מסחר בכיוון חיובי, שהתהפך בהמשך ועבר לירידות חדות, גם זאת במחזור נמוך, שהסתכם בכמה מאות אלפי שקלים. בסך הכל, למרות ביקושים ערים שנרשמו, גלובל פאוור החליטה להסתפק בסכום הגיוס המקורי שתכננה, כ-17 מיליון שקל, נענתה לשלוש הזמנות לרכישת מניות, ודחתה רבות נוספות שניתנו במחיר נמוך מהרף שהציב בן משה.

מי שרכש את יתרת המניות בהנפקה, ונאלץ להשוות את מחיר הצעתו לזה של בן משה, הוא אחד מבעלי השליטה בגלובל והיו"ר שלה, אהוד בן ש"ך, שהשקיע כ-7 מיליון שקל, כפי שהודיע שיעשה לפני ההנפקה כדי לשמור על חלקו בחברה, העומד על כ-40%. בן משה, בעקבות השקעתו, נהפך לבעל עניין בגלובל פאוואר, עם כ-6% מההון, ואילו שותפו של בן ש"ך לשליטה בגלובל פאוור והמייסד שלה, ניסן כספי (המעוניין זה תקופה לממש את החזקותיו), החליט שלא לקחת חלק בהנפקה. החזקותיו של כספי, העומדות על כ-39% מהמניות, ידוללו.

לא מן הנמנע כי לאחר שנהפך לבעל עניין בגלובל פאוואר, יפעל בן משה לרכוש את נתח מניותיו של כספי בחברה, במה שעשוי לפתוח מאבק על השליטה בחברה. עם זאת, בשוק היו מי שאמרו כי הקושי של כספי לממש את ההחזקה עד כה נובע מהמחיר הגבוה שדרש עבור מניותיו. מכשול נוסף בדרך למהלך רכישה כזה הוא זכות הסירוב שיש לבן ש"ך על מכירת מניותיו של כספי. 

בן משה מרחיב פעילות האנרגיה

עם השקעתו של בן משה בגלובל פאוור, הוא ממשיך בהרחבת פעילות האנרגיה שלו, אחרי שביולי האחרון השלימה חברת תחנות הדלק דור אלון, שנמצאת בשליטת אלון רבוע כחול, רכישת זכויות שותף בשותפות העוסקת בהקמת תחנת כוח בקרית גת. לא רחוק משם, בבאר טוביה שליד קרית מלאכי, ממוקם הנכס העיקרי שבה שותפה גלובל פאוור - תחנת הכוח IPM (שבן משה שותף גם בה, באמצעות חברת אלון רבוע כחול).

השליטה בתחנת IPM מוחזקת בידי כמה שותפים, בראשות גלובל פאוואר, באמצעות חברת טריפל-מ. שותפים אלה כוללים מלבדה גם את אלון רבוע כחול של בן משה, קרן נוי, לאומי פרטנרס וקרן יסודות של יצחק מירילשווילי.

לפי הנתונים שמציגה גלובל פאוור, ההספק הצפוי של IPM מוערך ב-451 מגוואט, וכבר יש בידיה הסכמים לרכישת גז טבעי עם מאגרי "תמר", "לווייתן" ו"כריש". הקמת התחנה, בעלות מוערכת של 2 מיליארד שקל, התחילה במאי 2018, והיא צפויה להתחיל לפעול בסוף 2020.

בגלובל פאוואר מעריכים את ה-EBITDA (רווח לפני מס והפחתות שונות) השנתי הממוצע מהתחנה ב-241 מיליון שקל, ואת תזרים המזומנים השנתי הממוצע לחלוקה לבעליה ב-106 מיליון שקל. מלבד ההחזקה ב-IPM, גלובל פאוור עוסקת בתכנון, פיתוח, הקמה ותפעול תחנות כוח לייצור חשמל. מהנפקתה באפריל 2018 ועד כה, המניה נותרה ללא שינויים משמעותיים ומשקפת לחברה שווי שוק של כ-130 מיליון שקל.

ההנפקה נדרשה למימון המשך הפעילות

הנפקת ההון שביצעה כעת גלובל פאוור, נדרשה להמשך מימון פעילותה - כפי שהפנו רואי החשבון שלה את תשומת לב המשקיעים בדוחותיה הכספיים האחרונים שפורסמו בסוף אוגוסט. בשל כך, בן ש"ך הודיע באותה עת כי יעמיד לחברה תמיכה באמצעות הלוואות וערבויות בסכום של עד 17 מיליון שקל - דומה לסכום ההנפקה, וזאת עד להשלמתה.

לצד הדוחות הכספיים, עדכנה גלובל פאוואר על ביטול הסכם לרכישת פרויקט להקמת תחנת כוח בקרית גת (אשכולות) בהספק של 99 מגוואט, "עקב אי-התקיימות תנאים מתלים" - עסקה שעליה עדכנה לראשונה כבר בתחילת השנה.

בסיכום פעילותה של גלובל פאוור במחצית הראשונה של השנה, הכנסותיה הצטמצמו ב-37% ל-33 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה התכווץ ב-90% והסתכם בקצת יותר מ-3 מיליון שקל. עיקר הכנסותיה של גלובל פאואר ממשיכות להתבסס על תחנת הכוח IPM, ובסיכום מחצית השנה, ריבית ושערוך הלוואות שהעניקה לחברות מוחזקות, בעיקר IPM, הניבו לה הכנסות מימון של כ-21 מיליון שקל, נוסף על רווח של כ-10 מיליון שקל מעליית שווי ההשקעה שלה בפרויקט. עוד בדרך לשורה התחתונה, סבלה החברה מעלייה בהוצאות המימון שלה וההנהלה וכלליות, וכן מהפסד בחברות מוחזקות.