דיווח: ה-FTC מראיינת סוחרים באמזון כדי להבין אם החברה פוגעת בתחרות

חוקרים מטעם רשות הסחר הפדרלית ( FTC ) החלו לראיין סוחרים שמשתמשים בפלטפורמה של אמזון כדי למכור את מוצריהם, כך לפי דיווח בבלומברג • מטרת הראיונות היא לקבוע אם החברה מנצלת לרעה את עוצמתה כדי לפגוע בתחרות

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts

חוקרים מטעם רשות הסחר הפדרלית (FTC) החלו לראיין סוחרים שמשתמשים בפלטפורמה של אמזון כדי למכור את מוצריהם, כך לפי דיווח בבלומברג. מטרת הראיונות היא לקבוע אם החברה מנצלת לרעה את עוצמתה כדי לפגוע בתחרות. לפי הדיווח, את הראיונות עורכים עורכי-דין וכלכלנים, הם נמשכים כשעה וחצי ומכסים מגוון נושאים - כמו אחוז ההכנסות של הסוחרים שמגיע ממכירות באמזון לעומת זירות מסחר אחרות אונליין כמו וולמארט ואיביי, ככל הנראה כדי לבחון אילו אלטרנטיבות ניצבות בפני הסוחרים לשימוש באמזון.

מהראיונות עולה כי הרשות נמצאת בתחילתה של בדיקה שנועדה לקבוע איך אמזון פועלת, האם היא משתמשת בפרקטיקות שעוברות על החוק, ולזהות אילו שווקים נשלטים ע"י הענקית. הבדיקה היא חלק מבדיקה רחבה שה-FTC מנהלת לגבי השליטה של ענקיות הטכנולוגיה בשווקים שונים, ואחת המשימות עבור ה-FTC במסגרתה היא להגדיר מהו סוג השוק בו אמזון מתחרה.

אמזון טוענת כי יש להחשיב אותה לחברת קמעונואות, שמתחרה בחברות אונליין ואופליין, ומחזיקה בנתח של 4% מהשוק הקמעונאי בארה"ב. אך אם השוק בו אמזון פועלת יוגדר כשוק קניות האונליין בלבד, הנתח שלה בו יעמוד על כמעט 40%, ואם תיבחן עוצמתה גם בשווקים לפי קטגוריות מוצרים כמו ספרים אלקטרוניים, נתחה יהיה אף משמעותי יותר.

לפי הדיווח, חלק מהסוחרים חוששים לשתף פעולה עם הרשות מחשש להשלכות שליליות שיהיו לכך מצדה של אמזון, ולאחד מהם שהשתתף בראיון של הרשות הובטח בעקבות זאת שהשיחה תהיה חסויה, כל עוד היא לא מובילה לתלונה רשמית או שהקונגרס ידרוש תמליל שלה.

סוחר בשם קרנני, שמוכר באמזון מוצרים אלקטרוניים, סיפר לבלומברג כי יצר בעצמו קשר עם הרשות וסיפר לה שאיבד 10% מהכנסותיו אחרי שאפל ואמזון הגיע להסכם שמגביל את מכירות מוצרי אפל באתר. בנוסף אמר כי סיפר לרשות על השעיות של החשבון שלו בחודשים האחרונים, במהלכן אמזון הקפיאה את כספו ואת הסחורה שלו. "אמרתי להם שכשאמזון משעה לך את החשבון, זה כמו גזר דין מוות, הם יושבים על הכסף שלך ל-90 יום ואין דבר שאתה יכול לעשות. הם הופתעו לשמוע את זה", אמר.

סוחר נוסף בשם מולסון הארט שמוכר צעצועים באמזון אמר לבלומברג כי דיבר עם ה-FTC על מאמר שלו שפורסם באתר מדיום, בו פירט איך 98% מהמכירות שלו הגיעו מאמזון, וכיצד התחרות המועטה הקיימת לאמזון ברשת, מאפשרת לה להעלות את העמלות עבור הסוחרים ובכך מכריחה אותם להעלות מחירים. סוחר אחר, שנשאר בעילום שם, אמר כי סיפר לחוקרים איך אמזון גילתה שמכר מוצר מסוים במחיר נמוך יותר דרך האתר של וולמארט, והפכה אותו לפחות גלוי עבור הקונים עד שהמחיר בוולמארט עלה.

ה-FTC מנהלת גם חקירה נגד פייסבוק וגוגל נחקרת ע"י מחלקת המשפטים של ארה"ב, ובנוסף ע"י 50 תובעים כלליים של מדינות ארה"ב.