בורסת לונדון דחתה את הצעת המיזוג עם בורסת הונג קונג

בורסת לונדון LSE דחתה הצעת מיזוג בשווי 36.6 מיליארד דולר של בורסות הונג קונג • בהונג קונג מאוכזבים מהתגובה, אך הודיעו שימשיכו לשוחח עם בעלי מניות LSE על הצעה בניגוד לרצון הנהלת הבורסה

בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס

בורסת לונדון, LSE, דחתה שלשום (ו') הצעת מיזוג בשווי 36.6 מיליארד דולר של בורסות הונג קונג, והטילה ספק בעתידה של הונג קונג כשער כניסה לסין.

בורסת הונג קונג, HKEX, מסרה שהיא מאוכזבת מכך שבורסת לונדון לא נענתה להזמנה למו"מ, והודיעה שתמשיך לשוחח עם בעלי מניות LSE על הצעה בניגוד לרצון הנהלת הבורסה.

הבורסה של לונדון הודיעה שהיא נשארת מחויבת לקניית חברת המידע הפיננסי והמסכים רפיניטי אחזקות ב-14.5 מיליארד דולר, בעסקה שהיא השיגה ביולי שהיתה מתבטלת אילו היא היתה נענית להצעת בורסת הונג קונג.

מניית LSE עלתה ב-2% לאחר הודעת הדחייה, לאחר שכבר עלתה ביום ד' שעבר ב-6% עם הכרזת בורסת הונג קונג על הצעתה, והפתיעה את המשקיעים. אנליסטים אומרים ש-HKEX עשויה לשפר את הצעתה עם רכיב מזומן גדול יותר, או שבורסות אחרות יכולות להתעניין בבורסת לונדון.

ההצעה של HKEX הובילה כמה משקיעים ואנליסטים לתהות אם זו התחלה של גל קונסולידציה נוסף של בורסות עולמיות, שיהיו מעורבות בו אולי הענקיות מארה"ב: ICE, החברה האם של NYSE, או קבוצת CME שמחזיקה בבורסות החוזים העתידיים בשיקאגו, והיא הגדולה בעולם במונחי שווי שוק.

"היינו מצפים לכך שהבורסות האמריקניות יחשבו לתוספת הגיונית להשלמת הנוכחות הצפון-אמריקנית של מודל בורסאי עולמי אמיתי", כתבה חברת ניירות הערך סנדלר או'ניל בסקירה שלה מיום ה'. ICE בחנה הצעת מיזוג לבורסת לונדון ב-2016, אך נרתעה לבסוף.

במכתב לבורסת הונג קונג שפורסם בפומבי, יו"ר LSE דון רוברט כתב שמועצת המנהלים שלו אינה מאמינהה ש-HKEX היא השותפה הטובה ביותר לביסוס נוכחות בשוק האסיאני, וכי הצע המיזוג שלה במזומן ומניות אינה מושכת בגלל "אי הוודאות הבסיסית" לגבי שווי מניות HKEX.

"אנחנו מטילים ספק בקיימות של מעמדה של HKEX כשער אסטרטגי לטווח הארוך יותר", כתב רוברט. הוא הוסיף שבורסת שנחאי היא ערוץ עדיף וישיר לגישה להזדמנויות בסין.

חיבור בין LSE ו-HKEX נראה בעל סיכוי קלוש לאנליסטים רבים בגלל הבעיות הרגולטוריות והפוליטיות. הונג קונג עדיין סובלת מקיץ של מחאות אנטי ממשלתיות שהעלו את החשש שסין תהדק את אחיזתה במרכז הפיננסי הזה. ללונדון יש בעיות פוליטיות משלה בנושא הברקזיט.

ההיסטוריה של עסקי הבורסות בעשור האחרון זרועה בעסקאות בינלאומיות שנכשלו. רבות מהן נחסמו על ידי גופי פיקוח מחששות שנכס לאומי יקר ערך ייפול לידיים זרות, או שמיזוג יעניק לחברה המאוחדת כוח תמחור מונופולי בשוקי ההון החיוניים. הבורסות עצמן לא הסכימו במקרים רבים על התמחור או תנאי העסקה, ועל איך לבנות את הישות המאוחדת.

ההצעה מהונג קונג היתה האחרונה שקיבלה LSE, שהפכה ליעד מבוקש של כמה מחזרים בשנים האחרונות, גם אחרי שהיא עצמה ביצעה כמה רכישות. הקבוצה, שמציעה שירותי מסחר במניות מעל ל-200 שנים, מפיקה היום חלק גדול מהערך שלה משירותי נתונים ומן ההפופולריות של השקעות פסיביות.

ההכנסות מבית הסליקה ומהמדדים הפיננסיים של LSE עולות בהרבה על התרומה של 20% מעסקי הבורסה המסורתיים של רישום חברות למסחר ומסחר בניירות הערך. זו היתה כנראה הסיבה להצעת בורסת הונג קונג.

מניית LSE עלתה פי תשע בעשר השנים האחרונות, מול עלייה של 47% בלבד במדד פוטס"י 100 של החברות הגדולות בבריטניה. השנה היא עלתה כבר ב-80% לפני ההצעה של בורסת הונג קונג.

הביצוע הזה שונה מביצועי חברות פיננסיות בריטיות כמו בנקים, שמניותיהן נמשכות למטה בגלל ריביות נמוכות ורגולציה הדוקה יותר מאז המשבר הפיננסי. LSE נהנתה מחוקים שאומצו בעקבות המשבר, שהעבירו יותר מסחר בנגזרים פיננסיים אל בית הסליקה שלה, LCH, ומפריחת קרנות ההשקעה המדדיות (פסיביות).

שורשיה של בורסת לונדון נעוצים בבתי הקפה שבהם פעלו סוחרי מניות. LSE שגשגה כשלונדון הפכה למרכז העולמי של גיוסי הון ומסחר בחברות. היא הנפיקה את מניותיה שלה בשנת 2000, והעשור הבא התאפיין במגננה מניסיונות השתלטות רבים, של יריבות כמו נאסד"ק ודויטשה בורסה הגרמנית.

מאז הנפקתה לציבור, LSE קיבלה הצעת מיזוג כל שנתיים וחצי בממוצע, לפני אנליסטים בבנק ברנברג.

אבל כאשר הבנקים הבריטים צברו ערך בשנות ה-2000 מהתרחבות עולמית ונטילת יותר סיכונים, בורסת לונדון היתה בסיכון שתהפוך למיותרת. המונופול שלה על מסחר במניות בבריטניה הסתיים בהנחיה של האיחוד האירופי ב-2007 שסללה את הדרך להקמת זירות מסחר חלופיות. מניית LSE קרסה ומספר החברות הרשויות למסחר בה יחד עם מחזורי המסחר ספגו מכה קשה במשבר הפיננסי ואחריו.