גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צעד נדיר של הממונה על שוק ההון: מתערב בעסקת גזית גלוב-אטריום במטרה להגן על זכויות מיעוט

הממונה על רשות שוק ההון אינו מרוצה מאופן הצטרפותן של שתי קבוצות הביטוח לחברת הנדל"ן גזית גלוב, בעסקת הרכישה של מניות הציבור באטריום, הפועלת במרכז ובמזרח אירופה - תשלום של מחיר מלא עבור רכישת מניות מיעט בחברה הפרטית ● מנורה מבטחים: "מדובר בעסקה עם פוטנציאל תשואה גבוה לעמיתי ומבוטחי הקבוצה, שנבחנה ונבדקה בצורה יסודית"

משה ברקת/ צילום: כדיה לוי
משה ברקת/ צילום: כדיה לוי

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, אינו מרוצה מהאופן שבו הצטרפו קבוצות הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים והפניקס לחברת הנדל"ן גזית גלוב  בעסקת הרכישה של מניות הציבור בחברה הבת אטריום, הפועלת במרכז ובמזרח אירופה. ל"גלובס" נודע כי ברקת פנה לשני הגופים המוסדיים בדרישה לקבלת פרטים לגבי הליך קבלת ההחלטות, וזאת לקראת התערבות אפשרית, חסרת תקדים, בעסקה, מתוך מטרה לשנות את תנאיה.

ברשות שוק ההון בחרו שלא להגיב לידיעה. ממנורה מבטחים נמסר כי "מדובר בעסקה עם היקף כספי גבוה ופוטנציאל תשואה גבוה לעמיתי ומבוטחי הקבוצה. העסקה נבחנה ונבדקה בצורה יסודית ועברה את אישורי כל הגורמים והוועדות השונות בחברה".

ביולי האחרון הודיעה גזית גלוב, שנמצאת בשליטתו ובניהולו של חיים כצמן, כי התקשרה בהסכם לרכישת 40% ממניות החברה הבת אטריום - מלוא החזקות הציבור - באופן שיהפוך את אטריום לחברה פרטית. במקביל, חתמה גזית גלוב על הסכם עם מנורה מבטחים שלפיו, עם השלמת עסקת הרכישה, היא תמכור לה כ-12% מהון מניות אטריום תמורת 150 מיליון אירו, במחיר זהה למחיר למניה שבו היא עצמה רוכשת את המניות. כעבור כמה שבועות הצטרפה גם הפניקס לעסקה,  כשחתמה על הסכם לרכישת 6% ממניות אטריום תמורת 75 מיליון אירו, גם כן במחיר האמור.

יש לציין כי בשתי ההודעות לבורסה ציינה גזית גלוב כי למנורה מבטחים ולהפניקס הוקנו זכויות מקובלות, המקנות להן הגנות כבעלות זכויות מיעוט באטריום. זאת ועוד, השתתפות של גופים מוסדיים בעסקה לרכישת שליטה בגוף פרטי כבעלי מניות מיעוט אינה עניין נדיר. רק באחרונה הצטרפו כמה גופים מוסדיים, ובהם מנורה מבטחים, לקרן הזרה ורבורג פינקוס בעסקת הרכישה של חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד (ששינתה את שמה למקס).

מה עורר את דאגת הפיקוח?

ככל הידוע, מנורה מבטחים והפניקס לא קיבלו זכויות מיוחדות מידי המוכרת גזית גלוב, שתהיה בעלת שליטה יחידה באטריום. דבר זה הוא שעורר את דאגת הפיקוח, החושש ממצב שבו המוסדיים, כמנהלי כספי ציבור, הסכימו לשלם את המחיר המלא שבו נוקבת הצעת הרכישה של גזית גלוב, אף שהם מקבלים "סחורה" שונה לחלוטין - מניות מיעוט ללא זכויות שליטה כלשהן בחברה פרטית.

לפיכך, פנתה הרשות לפני כמה שבועות לשני הגופים המוסדיים, במכתבים שבהם נכללה בקשה לקבל פרטים בנוגע לעסקה, ובמיוחד בנוגע למחיר שהסכימו לשלם עבור מניות המיעוט באטריום, לכאורה ללא הגנה חוזית מספקת מול בעל השליטה, ושזהה על פניו למחיר שגזית גלוב משלמת - כשמבחינתה גם מדובר במחיר הכולל פרמיית שליטה, ובפועל הוא גבוה מזה שתשלם גזית גלוב.

לא זאת בלבד, אלא שמאז ועד היום מתקיים דו-שיח בין שני הגופים המוסדיים הגדולים, מנורה מבטחים, שבניהול יהודה בן אסאייג, והפניקס שבניהול אייל בן סימון, לבין הפיקוח. המכתב נשלח לוועדות ההשקעה לפני כמה שבועות לקראת השלמת העסקה שצפויה ב-2020, כשמבחינת הפיקוח התועלות בעסקה שיש לכצמן גדולות בהרבה מאלה שיש בעיקר למנורה מבטחים. לכן, הפיקוח גם שאל את המוסדיים, ככל הידוע, מהי אסטרטגיית היציאה מהחברה הפרטית, שאליה ייכנסו כבעלי מניות מיעוט.

לדברי גורם המעורה בעניין, ייתכן כי הפיקוח יתערב בעסקה, במטרה להביא לידי ביטוי במחיר את הפיצוי ביחס לתנאי העסקה עבור גזית גלוב, או במטרה לקבוע סעדים חוזיים בעסקה למקרה שבו יידרשו לממש החזקות מיעוט בחברה לא סחירה. התערבות שכזו תהיה דבר חריג מאוד, שלא נעשה בעבר ברמה כזאת.

תהייה בשוק בנוגע להתערבות הרשות

בשוק יש התוהים בנוגע ליכולתה של הרשות להתערב בשיקולי תמחור של עסקאות של מוסדיים. מנגד, בפיקוח לא רוצים להתערב בעסקאות מסוימות, אלא שככל הידוע, הם רואים פה שאלות עקרוניות שנוגעות להחזקה בחברה פרטית ללא הגנה חוזית ראויה לציבור, שמחזיק דרך מנהל מוסדי במניות מיעוט.

בכל אופן, גורמים בסביבת המוסדיים מאשרים כי הרגולטור אכן שלח פנייה ספציפית בנוגע לעסקה זאת, כמו שקורה בעסקאות דומות, אבל ציינו כי אין שיח חריג עם הרגולטור בנוגע לעסקאות אלה. כמו כן, בסביבתם מצביעים על העלייה שנרשמה מאז היוודע דבר העסקה במניית גזית גלוב - דבר שמשדר אמון של השוק בעסקה, כשלדברי אחד מהם, "אם העסקה טובה לגזית גלוב, למה שהיא לא תהיה טובה גם למוסדיים?"

גזית גלוב מחזיקה כיום בכ-60% ממניות אטריום, שמחזיקה ומנהלת קניונים ברחבי מזרח אירופה. החברה מתמקדת בשתי הכלכלות החזקות באזור, פולין וצ'כיה, ומרכזת את עיקר פעילותה בשלוש הערים המרכזיות של מדינות אלה: ורשה, וורוצלב ופראג. אטריום רשומה למסחר בבורסת וינה, ומנייתה נסחרה בשנים האחרונות הרחק מתחת להונה העצמי של החברה, בשל המשבר שפקד את מדינות מזרח אירופה. בעקבות זאת, ועל רקע רצונה להגדיל את רכיב הנדל"ן הפרטי שבבעלותה, חתמה גזית גלוב לפני כחודשיים על הסכם לרכישת החזקות המיעוט באטריום, תמורת 565 מיליון אירו ולפי מחיר של 3.75 דולרים למניה. עם זאת, עוד בטרם השלמת העסקה תחלק אטריום דיבידנד מיוחד של 227 מיליון אירו (0.6 אירו למניה), שיקטין את הסכום שתשלם גזית גלוב ל-475 מיליון אירו (3.15 אירו למניה).

במקביל, סיכמה גזית גלוב על מכירת 12% ממניות אטריום לחברת מנורה מבטחים תמורת 150 מיליון אירו (במחיר זהה של 3.75 אירו למניה, שיתואם לדיבידנד שתחלק אטריום), ובהמשך דיווחה על הסכם נוסף למכירת עוד 6% ממניות אטריום לקבוצת הפניקס תמורת 75 מיליון אירו. שתי העסקאות משקפות לאטריום שווי של 1.25 מיליארד אירו, לאחר תשלום הדיבידנד המשקף הנחה של 20% על ההון העצמי שלאחר חלוקת הדיבידנד הצפויה. 

מגזית גלוב נמסר בתגובה: "החברה אינה צד להליך בדיקה של הרשות, אם וככל שמתקיים. מנורה והפניקס רוכשות את מניות אטריום במחיר זהה למחיר בו נרכשות יתרת מניות הציבור".

עוד כתבות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון