יינות ביתן | בלעדי

ארבע רשתות מצטרפות למרוץ לרכישת סניפי רשת יינות ביתן

לאחרונה התקיימו מגעים עם בעלי הרשתות רמי לוי, יוחננוף, Be ושוק העיר בנוגע למכירת הסניפים • לפי הערכות, הבעלים נחום ביתן יעדיף למכור לרשת קטנה במקום למתחרה ישיר

נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

חצי שנה אחרי שהחמיצו את רכישת הקואופ, רשתות המזון רעבות לשופינג: שוק הקמעונאות לוטש עיניים לסניפים שקבוצת יינות ביתן מבקשת למכור.

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה התקיימו פגישות או מגעים בנוגע למכירת סניפים עם הרשתות רמי לוי, יוחננוף, Be מקבוצת שופרסל, רשת "שוק העיר" של האחים אילן וששי שבע, וזאת בנוסף לדיווח שפרסמה ויקטורי לבורסה לפני כשבועיים על מגעים לרכישת סניפים מקבוצת יינות ביתן.

המגעים התנהלו עם נחום ביתן, האיש שהפך לפני כשלוש שנים בין-לילה לבעלי רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בשוק הקמעונאות, או גורמי תיווך. ביתן יידרש לקבל בתקופה הקרובה הכרעה בנוגע לעתיד הקבוצה שבבעלותו.

אחת האפשרויות היא מכירה של עשרה עד 20 סניפים מתוך 180 שבבעלותו לשחקן מתחרה. נראה כי ביתן יעדיף למכור דווקא לשחקן שאינו מתחרה ישיר ובעל עוצמה דוגמת רמי לוי או ויקטורי, וכי יעדיף שהסניפים שבבעלותו יעברו לרשת פארם כמו Be, או לשחקן קטן יותר, שיהווה איום פחות משמעותי עבורו.

כך או כך, לאור ריבוי המגעים שמנהלת הקבוצה, ברור כי יש לה כוונה ורצון למקסם את הרווחים ממכירה שכזו כדי להתקרב ככל הניתן לסכום שביתן נדרש עדיין לשלם לנאמני מגה שמהם רכש את הרשת. הסכום המדובר עומד על כ-150 מיליון שקל, והוא מצטרף לחובות הנוספים של הקבוצה, ולמציאות שבה מגה, שנמצאת תחת נאמנות, לא פועלת עם מסגרת אשראי מגופי אשראי. לדברי הקבוצה, יינות ביתן כבר פרעה חובות של 330 מיליון שקל, המהווים כ-70% מסך החוב.

בשבועיים האחרונים גורמים בשוק קיבלו הצעות ממתווכים שונים, ביניהן הצעות שכוללות רכישה של עד 20 סניפים מהרשת - כלומר מספר סניפים כפול מכפי שהוערך בתחילה. בכל אופן, נראה כי ה-150 מיליון שקל אשר עשויים להיכנס ממכירת הסניפים הם רק קצה הקרחון מההשקעות וההזרמות אשר הקבוצה נדרשת להן.

זוהי הפעם השנייה בתוך פחות משנה ששוק הקמעונאות בוחן רכישה של מספר משמעותי של סניפים. רק לפני כחצי שנה נרכשה רשת הקואופ שקרסה על-ידי מחסני השוק. אותם שחקנים שבחנו אז אפשרות לרכוש את סניפיה (למעט מחסני השוק, שזכתה ברכישה ועסוקה כעת בעיכול שלה), משתוקקים כעת להרחיב את פריסתם באמצעות קנייה של סניפי יינות ביתן.

עם זאת, ישנם גם מי שגורסים כי מכירה של סניפים בסכום של 150 מיליון שקל תגרע מכירות מהמחזור השנתי של הרשת; אומנם מכירה כזו תשרת את החוב בטווח המיידי, אך תהיה מזיקה עבורו בטווח הבינוני והארוך. על הרקע הזה מסתמן כי במוקדם או במאוחר לא יהיה מנוס מהכנסת משקיע חיצוני, למרות ההתנגדות המובהקת של ביתן להכניס שותף פעיל ודומיננטי שיתערב בניהול.

בחודש שעבר נחשף ב"גלובס" כי קבוצת יינות ביתן מעכבת תשלומים לספקים ומציגה ירידה חדה במכירות שלה, וכי בעלי השליטה ברשת הזרים אליה עשרות מיליוני שקלים במהלך 2019. הטענות הללו נתמכות בדוח של חברת הייעוץ הכלכלי דן אנד ברדסטריט, שממנו עולה כי מתחילת השנה ניתן לראות אינדיקציות להרעה במוסר התשלומים של החברה. על רקע זה, וככל הנראה בשל אינדיקציות נוספות, ביצעה חברת הייעוץ הורדת דירוג משמעותי שהעלתה את רמת הסיכון של הרשת. מחזור המכירות של שתי הרשתות, מגה ויינות ביתן, עמד ב-2018 על 4.7 מיליארד שקל.

לפני כשנה חשפנו כי ביתן פועל לגיוס מימון בהיקף של כ-300 מיליון שקל מגופים מוסדיים וגורמים נוספים. המטרה הייתה לשלם את יתרת התמורה שקיבלה על עצמה קבוצת יינות ביתן ברכישת רשת מגה. ביתן אף ניהל מגעים עם קרן ההשקעות האמריקאית בלקסטון בנוגע להעמדת מימון בדמות השקעה או הלוואה. ככל הידוע, המגעים הללו לא הבשילו לכדי עסקה או להלוואה.

מקבוצת יינות ביתן, יוחננוף, Be, רמי לוי ושוק העיר לא נמסרה תגובה לפניית "גלובס".