גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זהבית כהן שוב מרעידה את פסגות: חילופי מנכ"ל בניסיון להשיג את האקזיט המיוחל

פחות מחצי שנה אחרי שמיכל עבאדי–בויאנג’ו סיימה את דרכה כיו”רית בית ההשקעות פסגות בצל המתיחות עם בעלת השליטה - חילופים גם בכסא המנכ”ל: ראובן קפלן במקום ברק סורני ● השינויים נעשים בצל הרצון של זהבית כהן מאייפקס לשנות כיוון, לקראת מכירה או הנפקה ● פרשנות

ראובן קפלן / צילום: איל יצהר
ראובן קפלן / צילום: איל יצהר

שינוי דרמטי שני תוך פחות מחצי שנה בצמרת פסגות: בית ההשקעות הגדול בישראל, שבבעלות קרן אייפקס, הודיע כי על פרישתו של המנכ"ל ברק סורני בתום קדנציה קצרה יחסית של שלוש שנים. במקומו מונה לתפקיד ראובן קפלן.

קפלן כיהן בעבר כמנכ"ל חברת הבנייה הממשלתית עמידר, וקודם לכן כמנכ"ל כלל בריאות ומשנה למנכ"ל בכלל ביטוח, חברה בת של כלל ביטוח. הוא צפוי להיכנס לתפקיד בימים הקרובים - זה יקרה כחמישה חודשים בלבד לאחר שמיכל עבאדי בויאנג'ו, ששימשה כיו"רית פסגות, סיימה את דרכה בו בצל מתיחות חריפה עם בעלת הבית זהבית כהן שמנהלת את פעילות אייפקס בישראל. עבאדי בויאנג'ו שימשה בתפקידה במשך שנה וחודשיים בלבד.

קפלן מגיע לפסגות עם ניסיון ניהולי בחברת הדיור הציבורי עמידר (שם היה לו חלק בדוח מבקר המדינה) ובכלל ביטוח, שם שימש כמנכ"ל כלל בריאות, תפקיד שאליו מונה על ידי אביו אביגדור קפלן שהיה אז מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח, ובתפקיד משנה למנכ"ל הקבוצה והאחראי על שיווק ואסטרטגיה. עם זאת, לקפלן אין ברזומה תפקיד של "מספר 1" בתחומי הפיננסים, החיסכון הפנסיוני ושוק ההון.

וכך, עם מינויים של קפלן כמנכ"ל ושל ארז נחום כיו"ר, מוצא עצמו בית ההשקעות הגדול בישראל, שחלק ניכר מפעילותו הינו בתחום קרנות הנאמנות והמסחר, בהובלת שני אנשים שאינם אנשי שוק הון ישראלי, ושאחראים כעת על 185 מיליארד שקל מכספי הציבור.

הבכירים לא שורדים

מציאות זו דומה למדי לגלגול קודם של פסגות, בימים שבהם הובל על ידי רונן טוב. טוב הגיע לפסגות לאחר שנים ארוכות בעולם החיסכון הפנסיוני, במטרה ליצור לבית ההשקעות הובלה בתחום החיסכון לטווח ארוך - דבר שלתקוותה של כהן היה אמור להציף ערך. זה לא קרה, וטוב עזב את בית ההשקעות בתום תקופה קצרה יחסית ולאחר עימות עם בעלת השליטה.

פסגות מתמחה בניהול חיסכון לטווח קצר ובניהול חיסכון לטווח בינוני וארוך (החיסכון הפנסיוני). אולם, שני העומדים בראשו עתה גם אינם אנשי חיסכון לטווח ארוך. בהקשר זה אמר ל"גלובס" גורם שמעורה בפסגות, כי בעבר אנשים שהגיעו מחוץ לפסגות לתפקידים בכירים לא שרדו בתפקיד - החל מרונן טוב, עבור באריק יוגב שהגיע לנהל את הביטוח, ועד עבאדי בויאנג'ו ואחרים שעזבו בתום תקופה קצרה יחסית.

על-פי הערכות בשוק, נפגשה זהבית כהן בחודשים האחרונים עם שורה של גורמים בשוק הפיננסים ומחוצה לו, בין היתר במטרה לבחון את האפשרות למנות מנכ"ל אחר לבית ההשקעות במקומו של ברק סורני.

סורני עוזב בימים הקרובים את פסגות בתום כהונה של שלוש שנים, ובסך הכל חותם 21 שנים בקבוצת פסגות.

ההנפקה שלא הצליחה

"זה נגמר טוב", אמר היום גורם בסביבת בית ההשקעות על עזיבתו של סורני. אלא שלפי הערכות בשוק, כאמור, מדובר בסיומו של הליך ארוך שהחל ביוזמת בעלת השליטה זהבית כהן. כהן לא מרוצה מתוצאות בית ההשקעות, ובמיוחד מכך שהיא תתקשה לקבל על פסגות את השווי שהיא מעוניינת לקבל עליו, וברצונה לפעול לשינוי כיוון של בית ההשקעות.

אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות בשנת 2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכל שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות הגדול בישראל כ-2.5 מיליארד שקל.

בעבר כבר ניסתה כהן לקדם הנפקה של פסגות לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל, שנתפס גבוה מאוד - והרבה מעל השווי הריאלי. מאז ועד היום הצורך במימוש עסקת פסגות לא פחת, ועתה היא ניצבת בפני הצורך לממש את ההשקעה הגדולה שלה בפסגות, כשלשם כך היא נדרשת להציג לבית ההשקעות מנוע צמיחה.

על פניו נראה כי כהן מחפשת את העתיד של בית ההשקעות בתחום החיסכון לטווח ארוך, ולא בתחומי שוק ההון הקלאסיים. ייתכן כי מסיבה זו מינתה את קפלן לתפקיד המנכ"ל, בהתחשב בעברו בעולם הביטוח.

בכל אופן, מימוש ההשקעה הגדולה של אייפקס בפסגות - בין אם בדרך של מכירה אסטרטגית לרוכש מסוים ובין אם באמצעות הנפקה בבורסה - היא המטרה העיקרית שתונח לפתחו של קפלן, שמצטרף עתה לחברה שבשנים האחרונות התאפיינה בשינויים רבים.

לא מדובר באתגר של מה בכך, הגם שמדובר בבית השקעות רווחי וגדול שפעיל בשלל תחומי הפיננסים: ניהול קרנות נאמנות, ניהול תיקים, מסחר בשוק ההון, ניהול כספי מוסדיים חיצוניים, ניהול גמל, השתלמות ופנסיה, והוא גם מחזיק בסוכנויות ביטוח. בעבר החזיק פסגות גם בחברת ביטוח, אותה מכר לאיילון לאחר שלא סיפקה לו את שצופה ממנה.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי אייפקס שיערכה את פסגות בשווי של 1.86 מיליארד שקל, נכון לסוף 2018. בשנת 2018 קטנו הכנסות פסגות בכ-6.5% והסתכמו ב-890 מיליון שקל, כשהרווח לפני מס קטן בשיעור דומה לכ-175.5 מיליון שקל. בשורת ה-EBITDA (רווח בנטרול הוצאות מימון, פחת ומחיקות) רשם פסגות ב-2018 ירידה של 14% לעומת 2017, לרמה של 353 מיליון שקל. 

ראובן קפלן

גיל: 53
מצב משפחתי: נשוי + 3
תפקידים בעבר: מנכ"ל חברת הדיור הממשלתית עמידר, משנה למנכ"ל כלל ביטוח ומנהל מערך שיווק לקוחות ואסטרטגיה, מנכ"ל כלל בריאות מקבוצת כלל ביטוח, מנכ"ל שחל ישראל ומנכ"ל השמירה מדיקל
השכלה: תואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים; תואר ראשון עם התמחות בשיווק ומימון מהמכללה למנהל
עוד משהו: רוכב על אופניים בקביעות

עוד כתבות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס