לקראת אקזיט? אלביט מדיקל דיווחה על מו"מ לרכישת מניותיה בחברת המכשור הרפואי אינסייטק

משקיע קיים בחברה עשוי לרכוש החזקות מיתר בעלי המניות הקיימים ולהשקיע באינסייטק • בעלי המניות המשמעותיים בחברה הם משפחת קוך מארה"ב וקרן יורק • בעבר העריך מנכ"ל החברה כי היא עשויה להימכר בעתיד תמורת מיליארדי דולרים רבים, אולם באלביט מדיקל העדיפו שלא לחכות

חברת אלביט מדיקל עדכנה אתמול בדבר מו"מ הנערך בין אחד המשקיעים בחברת המכשור הרפואי אינסייטק, לבין יתר המשקיעים בחברה, לפיו מעוניין אותו משקיע להגדיל את חלקו באינסייטק באמצעות רכישת נתחים משמעותיים מהחזקותיהם של יתר בעלי המניות, ואלביט מדיקל בתוכם. בנוסף, מתכנן אותו גורם להשקיע סכום נוסף לתוך החברה. אינסייטק מפתחת ומשווקת מערכת לצריבה לא פולשנית של רקמות במוח, בלי לפתוח את הגולגולת, למחלות כמו פרקינסון, רעד שאינו פרקינסוני, פתיחת מחסום הדם-מוח ועוד.

מניית אלביט מדיקל זינקה היום בצהריים ב-15% לש ווי חברה של 200 מיליון שקל. מהחברה נמסר כי אם העסקה תצא לפועל, אלביט מדיקל צפויה למכור נתחים משמעותיים מהחזקתה באינסייטק, העומדת כיום על כ-18%. על פי הדיווח, המניות יימכרו לפי שווי גבוה יותר מזה שבו בוצע אשתקד סבב הגיוס האחרון בחברה, בהובלת האחים צ'רלס ודיוויד קוך מארה"ב - גיוס ענק בהיקף 150 מיליון דולר לפי שווי חברה של יותר מחצי מיליארד דולר.

האחים קוך ביצעו את השקעתם באינסייטק באמצעות קוך תעשיות, שהינו תאגיד נפט, גז וסחורות מוביל בארה"ב, בעל מחזור הכנסות שנתי של כ-100 מיליארד דולר. בעקבות אותו גיוס מחזיקה כיום משפחת קוך ב-17% ממניות אינסייטק.

לפני כשנה התראיין ל"גלובס" מנכ"ל אינסייטק, מוריס פרה, וציין כי להערכתו החברה תוכל לרשום אקזיט של 30-50 מיליארד דולר. באלביט מדיקל, מתברר, העדיפו לא לחכות, ולקחת כסף בטוח גם אם בסכום פחות חלומי.

באשר לזהות המשקיע-הרוכש, כנראה מדובר באחד משני המשקיעים החדשים יחסית והדומיננטיים בחברה: משפחת קוך, כאמור לעיל, או קרן ההשקעות הזרה יורק, אשר השקיעה כבר בשני סבבי גיוס בחברה (בנוסף להחזקתה בשרשור באמצעות אלביט הדמיה, החברה האם של אלביט מדיקל). קרן יורק מחזיקה 19% מאלביט הדמיה, שמחזיקה 61.5% באלביט מדיקל, המחזיקה בתורה כאמור ב-18% מאינסייטק. 

הבעלים "התאהבו" בחברת המכשור

אינסייטק הוקמה כחלק מחברת המכשור הרפואי המיתולוגית אלסינט, שהייתה חברה בת של אלביט הדמיה. ב-1999 השתלט יזם הנדל"ן המנוח מוטי זיסר על אלביט הדמיה-אלסינט כדי להגיע אל קופת המזומנים הדשנה שלה, והפך אותה לחברה הפועלת בתחום הנדל"ן, בעיקר במזרח אירופה.

בתקנון של אלביט הדמיה הייתה טמונה "גלולת רעל" לפיה על כל רוכש להמשיך לקיים את אינסייטק. זיסר עשה זאת תחילה בלית ברירה, ואחר כך "התאהב" בחברה, שהפכה לאחת מחברות הדגל בפורטפוליו שלו. בתחילת העשור הנוכחי קרסו עסקי הנדל"ן של אלביט הדמיה והשליטה בחברה עברה בתחילת 2014 מידי  זיסר לנושי האג"ח, בראשות הקרנות הזרות יורק ו-DK פרטנרס, במסגרת הסדר חוב שכלל מחיקת חוב של כ-1.8 מיליארד שקל. גם קרן יורק "התאהבה" כאמור באינסייטק, וביצעה בה מאז השקעות ישירות.

עוד לפני הסדר החוב של אלביט הדמיה, פוצלה ב-2009 הפעילות הרפואית (אינסייטק וגמידה סל) מתוך החברה לשלד בורסאי, וכך נוצרה אלביט מדיקל. בשנה שעברה גייסה אלביט מדיקל חוב בהיקף של 150 מליון שקל כנגד החזקותיה בחברות הרפואיות. מטרת הגיוס הייתה החזר הלוואת בעלים של אלביט ממדיקל לחברה האם אלביט הדמיה, אשר בתורה השתמשה בסכום כדי לפרוע אג"ח.

אלביט מדיקל מחזיקה בשתי חברות: 18% מאינסייטק ו-8% מגמידה סל, העוסקת בטיפול בסרטן ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 107 מיליון דולר.

נכון לסוף הרבעון השני של 2019, החוב ארוך הטווח של אלביט מדיקל עמד על 225 מיליון שקל. החברה האם אלביט הדמיה, שלה חוב של כ-150 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, העריכה לאחרונה כי תמורת המימוש של מניות אלביט מדיקל תניב לה סכום של כ-120 מיליון שקל שיוכל לכסות את רוב החוב.

אינסייטק רשמה ברבעון השני של 2019 הכנסות של 9 מיליון דולר, ובמחצית הראשונה כולה רשמה הכנסות של 15.1 מיליון דולר, גידול של 23% ביחס לתקופה המקבילה. אינסייטק רושמת רווחיות גולמית (43% מההכנסות ברבעון השני, 40% במחצית), אך ההפסד התפעולי שלה גבוה בשל הוצאות מו"פ כבדות - ועמד ברבעון על 12.5 מיליון דולר ועל 25 מיליון דולר במחצית הראשונה. ההפסד הנקי היה 12 מיליון דולר ברבעון ו-23 מיליון דולר במחצית. לחברה כ-80 מיליון דולר בקופת המזומנים, כאשר קצב שריפת המזומנים שלה במחצית הראשונה השנה עמד על 26 מיליון דולר.