גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם אי.די.בי תספוג "תספורת" של 24 מיליון שקל על ההלוואה לאייל לפידות בעסקת כלל ביטוח?

החברה דיווחה היום כי היא בוחנת מכירה של הלוואת מוכר בסך 118 מיליון שקל, שאותה היא מחויבת להעמיד ללפידות, בתמורה לסכום של 93.5 מיליון שקל בלבד

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

מצוקת המזומנים של חברת אי.די.בי פתוח, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, מאלצת את החברה לבחון ברצינות הצעות פיננסיות שיעניקו לה מעט אוויר לנשימה, אבל במקביל יובילו בוודאות להפסדי הון גדולים עבורה. כך למשל, דיווחה היום אי.די.בי כי היא בוחנת מכירה של הלוואת מוכר בסך 118 מיליון שקל, שאותה היא מחויבת להעמיד לאייל לפידות, בתמורה לסכום של 93.5 מיליון שקל בלבד.

במאי האחרון חתמה אי.די.בי על עסקה משולשת למכירת עד 18% ממניות כלל ביטוח לידי שלושה משקיעים שונים - מורי ארקין, יקיר גבאי ולפידות. בעוד ארקין וגבאי כבר השלימו את עסקאותיהם, הרי זו של לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי הטרי,  נקלעה לקשיי יישום מייד לאחר חתימתה, מכיוון שכללה הצעה של אי.די.בי להעניק ללפידות הלוואת מוכר בשיעור של כ-90% מסכום העסקה, וזאת ללא מתן שיעבוד על המניות הנמכרות על ידה.

ב-2 במאי דיווחה אי.די.בי כי חתמה על הסכם למכירת 4.99% ממניות כלל ביטוח לידי לפידות לפי מחיר של 47.7 שקל למניה, ובתמורה לסכום כולל של 132 מיליון שקל. כחלק מהעסקה סוכם כי לפידות ישלם רק 14 מיליון שקל במזומן, כשאת היתרה בסך 118 מיליון שקל תעניק לו אי.די.בי כהלוואת מוכר ללא שעבודים למשך חמש שנים, ובמסגרת זו הן הקרן והן הריבית ייפרעו רק בתום תקופת ההלוואה. אלא שבסוף יולי בחרה אי.די.בי שלא להשלים את העסקה עם לפידות בתנאים שנקבעו, על רקע קשייה הפיננסיים.

חלפו כמעט חודשיים, והיום דיווחה אי.די.בי כי קיבלה הצעה מחייבת מגוף פיננסי לרכישת הלוואת המוכר תמורת תשלום של 93 מיליון שקל במזומן, בתוספת סכום נוסף של חצי מיליון שקל, שיועבר לה בתום שנה ממועד העמדת ההלוואה. על פי אותה הצעה, ככל שהלוואת המוכר כאמור (וכל הסכומים שיצברו בגינה) תיפרע במלואה על ידי לפידות עד לתום שנה ממועד העמדתה, ישלם הגוף הפיננסי לאי.די.בי סכום נוסף השווה ל-10% מהרווח שאותו יפיק הגוף הפיננסי מהעסקה כאמור. לחילופין, אם יפרע לפידות את מלוא ההלוואה בתוך שנתיים ממועד העמדת ההלוואה, תקבל אי.די.בי סכום נוסף השווה ל-5% מהרווח שאותו יפיק הגוף מהעסקה.

מקורות: ההצעה ניתנה על ידי קרן כלירמרק

באי.די.בי לא חשפו את שם הגוף המציע, אבל על פי מקורות בשוק, מדובר בקרן הגידור כלירמרק, שהקימו רז כפרי ואילן לבנון, ושעם שותפיה נמנה גם מנהל ההשקעות הראשי שלה, יניב צלאל. בהתאם לתנאי ההצעה כאמור, החליטה אי.די.בי להעניק לכלירמרק בלעדיות לביצוע העסקה עד ליום חמישי הקרוב.

נכון להיום מחזיקה אי.די.בי באופן ישיר ב-15.3% ממניות כלל ביטוח, בשווי נוכחי של כ-450 מיליון שקל (המשקף שווי של 145.5 מיליון שקל לנתח של 4.99%). נוסף על כך, כוללת השקעתה של אי.די.בי גם חשיפה ל-20% ממניות כלל ביטוח שנמכרו על ידה בשנתיים האחרונות באמצעות עסקאות החלף.

לאי.די.בי חוב של כ-2.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, ומתוכו היא אמורה לפרוע 541 מיליון שקל עד לסוף נובמבר. בחודש שעבר העריכה החברה כי תסיים את 2019 כשבקופתה מזומנים בשווי 147 מיליון שקל, אבל זאת רק לאחר שזכתה להזרמת הון של 70 מיליון שקל מבעלת השליטה, חברת אירסה, ותחת הנחת מכירה של מניות כלל ביטוח בתמורה ל-439 מיליון שקל.

מחזיקי האג"ח לא אוהבים את הפתרון

לפי שעה, הפתרון החדש של אי.די.בי להלוואת המוכר אינו מוצא חן בעיני מחזיקי האג"ח של החברה. אתמול שלח נאמן אג"ח ט', דן אבנון, מנכ"ל הרמטיק, מכתב התראה בנושא לסמנכ"ל והיועץ המשפטי של אי.די.בי, אהרון קאופמן, וזאת על פי ההנחה כי עסקה שכזאת תמנע הקדמת הזמה נוספת מאירסה. "הובא לידיעתנו כי מציעים פנו לחברה בהצעה במסגרת ההתמודדות על האפשרות להעמיד מימון בקשר עם עסקת מכר מניות כלל ביטוח לאייל לפידות", נכתב. "אותם מציעים הציעו את הסטרקצ'ר הזול ביותר לחברה, עם מסגרת מימון של 60 מיליון שקל (שנדרשה על ידי החברה גם מכל שאר המתחרים)".

עוד כותב אבנון: "נמסר לנו כי החברה מעדיפה למכור את הלוואת המוכר במלואה (118 מיליון) תמורת סך של 94 מיליון שיוזרם לחברה. קרי: הפסד הון של 24 מיליון שקל (ההפרש בין 118 ל-94 מיליון שקל) לפני שלוקחים בחשבון ריביות עתידיות. עסקה זו אשר החברה מעדיפה, מיטיבה עם בעל השליטה (על חשבון החברה), שהתחייב להקדים הזרמה של 40 מתוך 70 מיליון, ככל שלחברה יחסר מימון לעסקת לפידות.

"נזכירכם כי המטרה שצריכה לעמוד בפני החברה בבואה לאשר עסקת מימון חלקי ללפידות, היא מינימיזציה של הפסד ההון לחברה, כאשר השיקול התזרימי המיידי, חייב להיות בעדיפות שנייה בלבד, משום שהוא אמור לבוא על פתרונו באמצעות התחייבות בעל השליטה להקדים הזרמה של 40 מיליון שקל מתוך ה-70 מיליון שקל שנועדו לספטמבר 2020.

"דירקטוריון שייתן ידו לעסקה שמיטיבה עם בעל השליטה, הן על חשבון החברה (הפסד הון גדול יותר), בלי לקיים את ההליכים הנדרשים על פי הדין לאישור עסקה בין החברה לבעל השליטה בה, יישא באחריות על פי הדין בגין פעולה זו. חובה על החברה במיוחד במצבה הנוכחי לממש את זכותה לקבל עוד 40 מיליון שקל מבעל השליטה בה. בנוסף יש לבדוק עסקה זו גם בהיבט של 'חלוקה', הואיל ויש כאן הטבה הניתנת לבעל השליטה בכובעו כבעל מניות", כתב הנאמן. 

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הרש גולדברג פולין

אות חיים מעזה: חמאס פרסם סרטון של הרש שנחטף מהנובה

ביידן חתם על הסיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים ● שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות