בדרך לכבוש את העולם, הסטארט-אפים מתמודדים עם אתגרי ההתרחבות הגלובלית

הסטארט-אפים מתרחבים בשווקים הבינלאומיים מהר יותר, המשקיעים בעמק הסיליקון מחפשים חברות להשקעה, ואתגרי הצמיחה הופכים מורכבים • דעה

סטארט-אפ / אילוסטרציה: Shutterstock
סטארט-אפ / אילוסטרציה: Shutterstock

בשנים האחרונות נעשה פשוט יותר מאי-פעם להתרחב לשוק הבינלאומי, גם עבור חברות סטארט-אפ. מתל-אביב ללונדון ומהודו להונג-קונג, עסקים מבוססי טכנולוגיה יכולים להגיע לשווקים הבינלאומיים במהירות רבה יותר, תוך שהם צוברים תאוצה, זוכים במשתמשים חדשים וצועדים בבטחה לעבר הצלחה עולמית.

חברות סטארט-אפ התמקדו עד כה בצמיחה פנימית והן נדרשו להון משמעותי נוסף כדי להתרחב אל מעבר לים. אלא שבשנים האחרונות, חברות הסטארט-אפ החלו להשיק תוכניות צמיחה גלובליות שאפתניות כבר בשלב מוקדם. הגל הבא של חברות הטכנולוגיה, לרבות החברות המובילות בסצנת הסטארט-אפ השוקקת של ישראל, צפוי לפתח פעילויות עסקיות בצפון אמריקה, באירופה או באסיה לא פחות מאשר בשוק המקומי.

כנס ג'רני 2019: מהגראז' לביזנס

עלויות התפעול של חברות הסטארט-אפ נעשו זולות יותר ותלויות פחות במיקום גיאוגרפי. נעשה פשוט יותר לפעול בשווקים גלובליים גם עבור חברות בשלבים המוקדמים, והן בוחנות מוצרים במקומות חדשים. פיתוחים כמו טכנולוגיית ענן ועבודה מרחוק אפשרו לחברות למצוא כישרונות מעבר לים ולספק רעיונות יצירתיים. כל אלה יחד עוזרים לבניית הצלחה מואצת ורחבת היקף.

יציאה לשוק העולמי בשלב מוקדם יכולה לסייע לחברות סטארט-אפ בהכנה לקראת ההשקה שלהם בארה"ב, לספק ראייה משמעותית של הכנסות ומדדים, וכן לספק הצצה רבת ערך אל שווקים דוברי אנגלית. חברות כבר לא צריכות להמתין לסבב גיוסים גדול לפני שהן פונות לטריטוריות חדשות.

הכלכלות העולמית נעשות פתוחות יותר לקבל סטארט-אפים המגיעים ממקומות שונים, תוך שהן מזהות את התרומה המשמעותית שלהם לחדשנות טכנולוגית ולצמיחה כלכלית. היכולת לצאת לשוק העולמי בקצב מהיר יותר פותחת הזדמנויות השקעה ושוקי הון חדשים. בשנה הנוכחית ראינו בארה"ב את נתח השוק הגבוה ביותר של חברות ישראליות בשוק ההנפקות הראשוניות, וכן את מספר הנפקות הגדול ביותר של חברות ישראליות, מאז 2015, לפי מאגר הנתונים של סוכנות תומסון-רויטרס.

גם המשקיעים מחפשים סטארט-אפים בינלאומיים בעלי ערך. בעמק הסיליקון ישנו עודף של הון משקיעים שרק ממתין לחברות הסטארט-אפ המלהיבות, אבל המשקיעים מתחרים על מאגר קטן של עסקאות אטרקטיביות. כתוצאה מכך, המשקיעים מרחיבים את טווח החיפוש שלהם אל מחוץ לארה"ב, ומחפשים חברות חדשניות מתל-אביב, מטורונטו וגם מטורקיה.

בזמן שנעשה פשוט יותר להפגין נוכחות בשווקים הבינלאומיים, חברות סטארט-אפ נדרשות לתמרן במים סוערים בשלב מוקדם, והן זקוקות ליועצים מתוחכמים יותר מאי-פעם אשר יכולים לעזור בהתמודדות עם אתגרים גלובליים בצורה יעילה וטובה יותר, ובסלילת הדרך לצמיחה בינלאומית.

לחברות שנמצאות בראשית דרכן, מקורות מקוונים יכולים לגלם תפקיד משמעותי. חברות סטארט-אפ יכולות להרוויח ממידע מפורט ומאומת ביחס ליצירת מסמכי הסטארט-אפ, להתמודד טוב יותר עם הז'רגון המקובל בתעשייה וללמוד על סבבי גיוס מאתרים שונים. בשביל יזמים, מייסדים וחברות סטארט-אפ, מעולם לא היה זמן טוב יותר לכבוש את העולם.

הכותבים הם עורכי דין ממשרד Latham & Watkins