הדיווח, התדרוך וההצהרה: שלושה אירועים שלא קרו בבחירות - אבל אמרו לכם שכן

הדיווחים שלא היו, התדרוך שלא התקיים וההצהרה של ראש הממשלה שלא קרתה • בדקנו לעומק • המשרוקית של גלובס

שלטי המפלגות, בחירות 2019, מועד ב' / צילום: שני אשכנזי, גלובס
שלטי המפלגות, בחירות 2019, מועד ב' / צילום: שני אשכנזי, גלובס

1.

דיווחים שלא היו. הניסיונות של פעילי מפלגות להמריץ את המצביעים ביום הבחירות נשענו בכמה מקרים על זיוף דיווחים של עיתונאים. "בכחול לבן בודקים אפשרות לשכור הלילה אצטדיון ענק לחגיגת הניצחון", צוטט כתב "כאן" מיכאל שמש בהודעות שפשטו בווטסאפ, "כנראה ילכו על אצטדיון עופר ברמת גן". שמש הכחיש שמסר דיווח כזה, והזכיר שאצטדיון סמי עופר נמצא בעיר אחרת. כתבת חברת החדשות דפנה ליאל נתקלה בטוויטר בשני ציוצים מזויפים שבהם סיפרה כביכול על דברים שאמרו ראשי הליכוד וישראל ביתנו בשיחות סגורות. ליאל הכחישה שמדובר בציוצים שלה. לה ולשמש אין מושג מי אחראי לזיופים.

2.

תדרוך שלא היה. בצילום זירוקס המתחזה למסמך פנימי מטעם מזכירות הליכוד בתל אביב התבקשו הפעילים לחכות כל היום מחוץ לקלפיות, ו"ברגע שניתן לכם את ה-SMS תחלו לעשות מהומות בכדי לפוצץ את אזור הקלפיות ומצביעים מהשמאל/ערבים יברחו! נא לשמור זאת בסוד!"

אין לנו הוכחה שמדובר בזיוף, אך לשון המסמך לא נשמעת אמינה. הוא דומה דמיון חשוד ל"תדריך" שנתקלנו בו בבחירות אפריל, ושהורה כביכול לפעילי הליכוד להקים מהומה בתום נאום הבכורה של בני גנץ. שני הפרסומים נבעו מחשבון של אדם המכונה בטוויטר "יחזקאל הבגדדי". בבחירות הקודמות הכחישו באוזנינו במזכירות הליכוד שהמסמך הוא מטעמם.

3.

הצהרה שלא הייתה. ראש הממשלה בנימין נתניהו עמד בצהרי יום הבחירות בתחנה המרכזית בירושלים וקרא במגפון: "הרשות הפלסטינית יוצאת בהודעה רשמית, אני מצטט: 'צאו להצביע להפיל את נתניהו'". אותן מילים מתנוססות באדום ושחור במודעה שהפיץ נתניהו בטוויטר והופיעה בעמוד הפייסבוק של הליכוד וגם בפרסומות שהוצגו באתרי חדשות.

לא מצאנו הודעה רשמית כזו. אשרף אל-עג'רמי, חבר ועדת הקשר עם הציבור הישראלי ברשות הפלסטינית, הכחיש בפנינו שהיא קיימת, וכמוהו עשה השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח בציוץ בטוויטר, וארגון הפת"ח בדף הפייסבוק הרשמי שלו. כתב "גלובס" דני זקן הסביר לנו שעיתונים המזוהים עם הרשות אכן פרסמו מאמרים של אישים פלסטינים בזכות הצבעה לרשימה המשותפת, ובעלי תפקידים בפת"ח הדהדו אותם.

אבל לרשות הפלסטינית ולראשה אבו-מאזן יש מדיניות עקבית שלא להתערב רשמית בבחירות בישראל. ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתיה אף הדגיש אמש בפומבי שבעיניו גנץ ונתניהו דומים "כמו קולה ופפסי".