"כנראה שיגיע עוד משבר, אבל הוא לא יכלול מחסור חונק בכסף כמו ב-2009"

נגראג' קשייאפ, מנהל קרן הון הסיכון התאגידית של מיקרוסופט, נאם בפני כ-2,500 איש שהשתתפו בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" • קשייאפ דיבר על הרתיעה מקרנות תאגידיות ואמר: "יש יתרון בגיוס כסף מקרנות כאלו, כי יש לנו סבלנות ואנחנו לא צריכים לייפות את החברות בצורה מלאכותית"

משתתפי הכנס/ צילום: איל יצהר
משתתפי הכנס/ צילום: איל יצהר

"אני מגיע לישראל לעתים קרובות, אבל מעולם לא הייתי כאן מיד אחרי בחירות", אמר הבוקר נגראג' קשייאפ, מנהל M12, קרן הון הסיכון התאגידית של מיקרוסופט. "זה מאוד מוזר. בדרך כלל אחרי בחירות חצי מהציבור בדיכאון וחצי באופוריה. אצלכם כולם מאושרים כי שום דבר לא ברור". קשייאפ מגיע לישראל לעתים קרובות, בין היתר משום שזוהי המדינה בה מבצעת M12 את כמות ההשקעות הרבה ביותר שלה אחרי ארה"ב. קשייאפ נשא דברים בכנס ג'רני, שנערך בתל אביב על ידי חברת ארנסט אנד יאנג (EY) ו"גלובס". לכנס הגיעו כ-2,500 איש.

כוחן של הקרנות התאגידיות הולך וגובר

קשייאפ, שעומד בראש הקרן של החברה הגדולה בעולם, אמר כי כוחן של הקרנות התאגידיות הולך וגובר. מספר העסקאות שהן מבצעות גדל וגם מספר ההיקף הממוצע של כל עסקה. לדבריו, הבעיה היחידה היא התדמית. "יזמים מסוימים חוששים לגייס הון מקרנות תאגידיות משלוש סיבות. האחת היא שכאשר יזמים מגייסים מקרן הון סיכון תאגידית, הם מצפים לקשר עם התאגיד שיהיה מועיל בעבורם, כגון שימוש בערוצי השיווק ובמשאבים של אותו ארגון. זה לא תמיד קורה באמת, ואז יש אכזבה.

"הסיבה השנייה היא התנאים המגבילים שחלק מהקרנות התאגידיות עדיין - אפילו בימינו אנו - מנסות להשית על חברות, כגון זכות סירוב ראשונה. התנאים הללו מגבילים את החברות, והם גם משדרים מסר לשוק: אם לקחתם כסף בתנאי כזה, כנראה שלא הייתה לכם ברירה ולא הייתם יכולים לקחת ממישהו אחר. אנחנו ב- M12 לעולם לא נדרוש תנאים כאלה". בעיית המוניטין השלישית קשורה לתמיכה בימים קשים. לא כל הקרנות התאגידיות תמכו ביזמים במשברים האחרונים כפי שציפו מהן.

"הדרך לדעת אם כדאי לקחת כסף מקרן תאגידית היא פשוטה מאוד - המלצות. אם יזמים אחרים מספרים לכם בשיחה כנה שהקרן תמכה בהם כשהיה קשה, ובאמת אפשרה להם שימוש ביתרונות של התאגיד בתוכו היא עובדת, אז אתם יודעים שאתם בידיים הנכונות. אחרת - פשוט אל תיקחו את הכסף הזה".

יש גם יתרונות לקרנות תאגידיות, מציין קשייאפ אחרי ההקדמה הפסימית הזו. מלבד הקשר עם התאגיד, אחד היתרונות העיקריים הוא שהן לא צריכות לגייס קרנות המשך. אין לחץ לייפות את החברה באופן מלאכותי כדי שתיראה טוב בעיני משקיעי הקרן, או למכור אותה לפני הזמן האידיאלי כדי לשפר את המספרים של הקרן עצמה. "יש לנו סבלנות", הוא אומר. "אם צריך להמתין עשר שנים, שיהיה עשר שנים".

"תחום האנטרפרייז - הכי קשה להשקעה"

M12 משקיעה רק בתחום האנטרפרייז, שהוא "התחום הכי קשה" לדברי קשייאפ. היא מתמחה בסבבי גיוס A ו-B, ממנה מנהלים עם התמחות ספציפית מתוך התאגיד ללוות כל אחת מהחברות, והיא גמישה מאוד בשותפי ההשקעה שהיא מוכנה להשקיע לצידם. כמו כן, מבטיח קשייאפ, מיקרוסופט משתפת את חברות הפורטפוליו במערך ההפצה שלה, בקשרים שלה, ואפילו באירועים שלה.

בנוסף ובאופן יותר ייחודי, היא תומכת בשותפי ההשקעה שלה, כלומר במשקיעים האחרים בחברות הפורטפוליו שלה. "אנחנו מפנקים אותם (בקשרים, בגישה למשאבים וטכנולוגיה) - לא כמו את חברות הפורטפוליו עצמן, אבל בהחלט רוצים שיהיה להם תמריץ לבחור דווקא בנו להשקיע לצידם, וזו גם הזדמנות להכיר להם את המוצרים והיכולות שלנו ולהגיע כך ללקוחות חדשים".

לסיום, מעט עתידנות: "אני לא יודע הרבה על העתיד", אומר קשייאפ, "אבל אני כן מוכן להמר שהסביבה הפיננסית המיטיבה שקיימת היום לא יכולה להישאר כזו לנצח. היום אין מחסור בכסף, אך זה ישתנה.

"הצד החיובי הוא שבניגוד להתרסקות הקודמת, אל זו אנחנו כנראה נגיע כאשר סקטור ההון סיכון במצב כללי הרבה יותר טוב. קרנות ביצעו גיוסי הון אדירים, ואת ההון הזה צריך להשקיע - הוא לא יחזור לבנק. גם בחברות הגדולות המאזנים חזקים ולכן גם הקרנות התאגידיות מלאות בכסף. אז אולי יהיה קשה יותר לגייס, יהיה קיטון בהערכות השווי, אבל לא יהיה מחסור חונק בכסף כמו ב-2009. מי שיהיה ראוי, יוכל לגייס".