מייסד ConsenSys ג'ו לובין: "בלוקצ'יין תהיה תשתית האמון של העולם"

בפאנל שעסק בבלוקצ'יין ומטבעות קריפטו בכנס ג'רני של EY ישראל ו"גלובס" אמר חיים פינטו מבנק הפועלים: "אנו צריכים לעבוד מול פקידי מדינה שמבינים בטכנולוגיה ובכלכלה" • עמרי בן דוד, ויולה ונצ'רס: "נתחיל לראות קריפטו משמש לתשלומים וסחר, ולא משנה אם דרך ליברה של פייסבוק או מטבע קריפטו סיני"

"היינו רוצים לעבוד מול פקידי מדינה שמבינים מספיק בטכנולוגיה ובכלכלה, כך שהם יוכלו אפילו להציע כיצד לשפר דברים", כך אמר חיים פינטו, מבנק הפועלים, בפאנל בנושא בלוצ'יין וקריפטו במסגרת כנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" שהתקיים במלון הילטון בתל אביב.

פינטו חזה כי "בקרוב נוכל לראות יותר טוקנים - אסימונים וירטואליים בעלי שימושים שונים - עוד לפני שנראה מטבעות קריפטו מגיעים למיינסטרים". הסיבה לכך, הסביר פינטו, היא שיש "תהליך שלם שצריך לקרות ביקום המקביל - היקום הרגולטורי".

עם זאת פינטו לא צופה כי מטבעות הפיאט - המטבעות המדינתיים ה"רגילים" - עומדים להיעלם בקרוב. "אולי הם יעברו תהליך של טוקניזציה ואולי הם בכלל ישנה צורה ויהפכו למטבעות או שטרות אחרים".

מנחת הפאנל, שלי הוד מויאל מ-iAngels, שאלה האם אנו זקוקים לטכנולוגיית הבלוקצ'יין מעבר לשימושיה לשם הנפקת מטבעות קריפטוגרפיים. ג'וזף (ג'ו) לובין, מייסד ConsenSys ומחלוצי פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, השיב לה כי "בעתיד יהיו הרבה פרוטוקולים מבוזרים, והרבה מהטכנולוגיה הזו נבנית כבר עכשיו. הטכנולוגיה הזו נבנית בהתאם לצורכי הפרטיות, כדי שנוכל להנות מאמון רב יותר. הטכנולוגיה הזו תשנה את הכל בסופו של דבר ותהפוך לתשתית האמון של הכוכב שלנו".

"בעולם בונים היום את האינטרנט המבוזר שאפשר לקרוא לו ווב 3.0 או 4.0", אמר עוד לובין, "זהו עולם מבוזר שבו יפעלו חוזים חכמים על פלטפורמות כמו את'ריום אבל לא יהיו הרבה כאלה. נתחיל לראות אחסון מבוזר, ניהול זהויות מבוזרות וכו', הרבה פרוטוקולים מבוזרים. הרבה מהטכנולוגיות נבנות עכשיו כדי להגביר את הפרטיות וכדי שנוכל ליהנות מאמון רב יותר. למשל בטכנולוגיות חדשות לניהול מרכזי נתונים, השאיפה היא לוודא שמיעוט לא יוכל לעשות מניפולציה לרשת. הרבה מהטכנולוגיה נבנית עכשיו עבור מרכיב הפרטיות כדי שנוכל ליהנות מאמון רב יותר, אבל נצטרך גם שכבה שתאפשר פעולות בסדרי גודל משמעותיים (סקייל)".

עוד אמר לובין, כי "קריפטו הוא מקרה אחד שמדגים את השימוש בבלוקצי'יין, אבל באמצעות יצירת נדירות דיגיטלית אפשר יהיה לקבל עוד כל מיני דברים, בין אם זה טוקן שמייצג משהו אחר בין אם זה נכס נדל"ן ובין אם זה דמויות של חתולים וירטואליים. לגבי עולם המטבעות, קריפטו יהיה רק אחד ממכלול אופנים לייצג ערך, אבל לא חלק גדול ממנו". לדברי לובין, "קיים יותר חוב לבנקים המרכזיים מאשר כסף. ולכן נזדקק למשטר מוניטרי חדש לעולם. מערכות כמו ליברה של פייסבוק יכולה להיות בחירה טובה, וצריכים עוד כמותה".

על ליברה, פרויקט מטבע בהובלת פייסבוק שהשקתו מתוכננת לשנת 2020, אמר לובין כי מדובר "בפרויקט שיהיה טוב לקהילת הבלוקצ'יין כשיושק. אבל הדבר תלוי בשאלה עד כמה פייסבוק תהיה קשורה לזה. למרות מה שאומרים - הם ישלבו את מה שהם יודעים עכשיו עם ההיסטוריה הפיננסית שלנו. אם הם יריצו על זה למידה עמוקה, זה כבר דיי מפחיד".

עמרי בן דוד מיולה ונצ'רס אמר בהקשר זה כי "אחד מהשימושים של הליברה יהיה לשכנע אותנו לקבל את הליברה תמורת עצמנו - תמורת הפעילות שלנו בפייסבוק".

לו קרנר, מ-CryptoORacle, התייחס גם הוא לפייסבוק ואמר כי "יש להם חברה של חצי טריליון להגן עליה. אם אובר הייתה מבקשת רשות לעשות כל דבר לא הייתה אובר". קרנר הוסיף עוד כי קריפטו עבורו "זה מנגנון תמריצים לחברי הקהילה לעשות מה שטוב לקהילה". עם זאת, אמר קרנר, כי הוא "רוצה להיות גם חלק מסביבה שבה הוא יודע מה החוקים". לדבריו, "המצב כעת הוא שלפעמים אומרים לנו מה הכללים, אבל משקרים לנו. ואם לא משקרים לנו, אז בהמשך הדרך לא מספרים לנו כאשר הם מעדכנים אותם. קריאת ההשכמה שלי היתה כשאשתי החלטה להתגרש ממני והייתה לה בעצם גישה לכל הכסף שלי. את זה אפשר לעשות בעולם של מערכות מרכזיות אבל בעתיד, עם מערכות מבוזרות, תהיה לי יותר שליטה על הנכסים שלי, במקום מצב שבו הם נמצאים בבריכה אחת, שבה כל אחד יכול לקחת לעצמו נתח מכל סיבה שהיא. בקיצור, אם אתחתן שוב אתחתן על הבלוקצ'יין".

לדבריו הגיב עמרי בן דוד, מוויולה ונצ'רס, שאמר "אני לא יודע לגביי ייעוץ נישואים או גירושים אבל מאמין בבלוקצ'יין תאגידי. הרעיון הוא שיכול להיות בעלים ולהעביר ערך. אם יש כמה שותפים שמחפשים לעשות משהו יחד, כמו בשרשרת אספקה, או ברפואה - הם יוכלו לבנות דברים מעניינים סביב זה, וזה הקריטריון שלנו. העולם מתפתח ונתחיל לראות קריפטו לתשלומים וסחר אלקטרוני, וזה לא משנה אם זה יהיה דרך ליברה או מטבע קריפטו סיני חדש או המטבע של ג'יי פי מורגן, אבל זה יקרה בקרוב. היום אי אפשר להעביר בקלות חלקים של נכסי נדל"ן או של קרן הון סיכון אבל בקריפטו נוכל".

לשאלת המנחה הוד מויאל האם בקרוב הבלוקצ'יין יהפוך למיינסטרים השיב שיב חן צור מארנסט יאנג ארה"ב, כי "הצרכן הסופי לא ירגיש שהוא עובד על בלוקצ'יין. כמו שהוא לא מרגיש את הדאטה בייס שהוא משתמש בו כשהוא שולח סרטון יוטיוב באפקליציה בסמארטפון".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.