גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני בדרך לפת לחם, אבל אני מאושר"

בשנים האחרונות השחקן יונתן צ'רצ'י עושה רק מה שטוב לו. לכן, יש תקופות שהוא חי כמו שייח' עשיר וימים שבקושי נשאר לו כסף לשכר דירה

יונתן צ'רצ'י / צילום: איל יצהר
יונתן צ'רצ'י / צילום: איל יצהר

היֹה היה נסיך בשם אדוניה, בנו הרביעי של דוד המלך, בחור יפה, מלא אמביציה ורודף שררה, שאהב חפצים נאים וסמלי סטטוס, טיפח צי של סוסים ומרכבות, וסיפר למי שהיה מוכן לשמוע, שהוא יהיה זה שירש את אביו הקשיש דוד, ולא אחיו הצעיר, שלמה.

כדי להוציא את תוכניתו לפועל, הוא נעזר בשר הצבא הנועז, יואב בן צרויה, ובמנהיג דתי כריזמטי שסחף אחריו ציבור גדול, ויחד תכננו את טקס ההכתרה החגיגי. כשנתן הנביא שמע על התוכנית, הוא מיהר אל בת שבע, אמו של שלמה, הזהיר אותה שיש סכנה לחייהם והמליץ לה לשכנע את המלך להמליך תחתיו את שלמה, כמו שחזתה הנבואה. דוד, השוכב על ערש דווי, משתכנע להמליך את שלמה, ותומכי אדוניה מתפזרים בבהלה לכל עבר, ומשאירים אותו בודד, מושפל ונאחז בקרנות המזבח, כדי שלא יוצא להורג.

הסיפור הזה, המפורט בשני הפרקים הראשונים של מלכים א', הוא הבסיס למחזה "הבא אחריו", שכתבה שחר פנקס וביימה שיר גולדברג. את שר הצבא המסוקס והקשוח מגלם יונתן צ'רצ'י, האיפכא מסתברא של בן צרויה בחיים האמיתיים. במקום חרב חדה הוא חמוש בעיגולדים היפסטריים ובעגיל קטן בתנוך האוזן, כולו מטרוסקסואליות תל אביבית. וכשהוא מתאר את עלילת המחזה בפגישתנו ערב הבחירות, הסיפור התנ"כי מקבל טוויסט אקטואלי מטריד.

המחזה מספר על מלך, דוד, שהגיע זמנו ללכת והוא נאחז בכיסאו, למרות שהוא בקושי מתפקד. יש לו בן פאשיסט, רע, שחושק במלוכה, אדוניה, שעסוק כל הזמן בתככים. ויש גם בן חמוד, חכם, טוב לב, שלא מעוניין לשלוט ומבקש לחיות את חייו בשקט. ויש את בת שבע, אשתו של דוד, שעושה מניפולציות כדי ששלמה יומלך, ומנגד, אני, יואב בן צרויה, עושה הכול כדי שדווקא אדוניה יומלך, כי הוא שולט בו. והוא בא בטענות לאדוניה: 'אביך לאחרונה לא מתפקד, על זה אין כלל ויכוח, זה זמן משבר. אבל אתה נוהג כמו ילדון, ילדון של אמא'".

קשה שלא לעשות הקבלה אסוציאטיבית למה שקורה אצלנו כאן ועכשיו.

"לא רוצה לדבר על הקבלה, כי היא ברורה לגמרי. אין מה להסביר".

תפרט בכל זאת.

"כל אחד שייקח את זה לאן שהוא רוצה. המלך אומר, 'יש לי כוח, תענוג השררה, מנעמי השלטון, לא רוצה לעזוב'. אתה מתרגל לכך שכולם רוצים להיות בקרבתך, לכרכר סביבך, לתת לך כל מה שאתה מבקש, והם עושים את זה בגלל הפחד שאם ילך, גם כוחם יעלם".

אתה לא מוכן לנקוב בשמות, אז אשאל את זה אחרת: אתה מרוצה ממה שקורה עכשיו במדינה?

"בשנה האחרונה התמזל מזלי וטסתי לספרד, לבולגריה, וממש עכשיו חזרתי מבורגס. הנסיעות האלה שינו אותי, אני לא אוכל ולא שותה יותר בחוץ. למה? המחירים שם מדהימים. צלחת של קלמרי ב-20 שקל, פסטה פירות ים שעולה פה 180 שקל, עולה שם 25, על בירה בספרד תשלם אירו אחד, גם על סנדוויץ'. קניתי בסופר ב-50 שקל מה שהיה עולה לי כאן 200 שקל לפחות.

"אני עובד כל היום, קורע את עצמי, ולא מצליח לחיות. לא חשוב לי המצב הביטחוני, חשוב לי שאוכל לשלם שכר דירה ולאכול. כל חודש אני במינוס רציני ואני מרוויח משכורת יפה, אבל אם אני לא עובד חודשיים, וזה קורה, אני בהידרדרות. אז את שואלת אותי מה אני חושב על הארץ הזאת? על השיסוי, הפילוג, ההפחדה? מה הפלא שדוד רוצה עוד קצת ממנעמי השלטון, עוד קצת תהילה".

התנ"ך כבר עשה ספוילר, אבל סוף המחזה מוכיח שהשלטון משחית גם את הטובים ביותר.

"יש מהפך. שלמה הורג את אדוניה, אחיו, וזאת השחיתות של הכוח. שלמה אומר, 'אני פה, הוא לא יהיה'. בדיוק כמו שכל מנהל בכיר, פקיד ופוליטיקאי מביא מיד את אנשי שלומו כשהוא מתמנה לתפקיד ונפטר מהקודמים. את יודעת למה לא צריך לפרש את המחזה? כי הקהל מבין, הוא חי את האקטואליה".

צ'רצ'י חי את החיים עד הסוף, בדרך שלו ובלי לראות בעיניים. לפני עשר שנים החליט לצאת לפנסיה תודעתית ולעשות רק מה שטוב לו, בחירה שלא כל שחקן יכול להרשות לעצמו, אבל האיש הצבעוני הזה הולך עם זה עד הסוף, לאקסטרים. יש תקופות שהוא חי כמו סעודי עשיר וימים שבקושי נשאר לו כסף לשכר דירה.

"אני בדרך לפת לחם, אבל אני מאושר", חשוב לו להדגיש כשהוא לוגם מהסודה, שהיא המעט שהוא מוכן לשתות בחוץ בתענית הצריכה שגזר על עצמו. "אני עושה המון דברים - מלמד, מרצה על הומור, עושה קואוצ’ינג. כשיש לי, אני שותה את הוויסקי הכי משובח עם קלמרי ושרימפס, וכשאין - ערק או וודקה, וחומוס ולאבנה מקופסה. אני צריך כסף כדי לשלם על הדירה שלי, כי אין לי בית משלי, ולעזור לבן המוזיקאי שלי שעובד בחמש להקות ומלווה את לאה שבת. אני מאוד צנוע. אני גרוש כבר 20 שנה ואני לא יכול להיות עם אישה אחת, אני מאהב, כי אני רוצה לזוז. הייתי בקאמרי 25 שנים ונחנקתי שם. מאז שעזבתי, אני מרוויח פי שמונה כלכלית, נפשית ורוחנית. אם אתה כולא את עצמך בכסף, אתה מת".

מצד שני, תסכים איתי שלחיות מהיד לפה זה חסר אחריות.

"עשיתי פנסיה פרטית, אבל ממש עכשיו חיסלתי את קופת הגמל האחרונה שלי".

עכשיו אין לך ביטחון כלכלי בכלל.

"החבל על הצוואר זה הביטחון שלי, אני צריך את הלחץ הזה כדי ליצור. עכשיו אני נמצא בפרויקט חשוב על גילוי עריות, נושא שמעסיק אותי כבר 15 שנים, מאז שיצאתי עם מישהי, אהבה אדירה, ואחרי שנתיים היא סיפרה לי שאבא שלה אנס אותה וזה טלטל אותי. מאז, היקום שלח לי עוד ועוד אנשים עם סיפורים כאלה, וכשנסעתי לחופשה באי מבודד בתאילנד, נכנסתי לפוביה מצונאמי ועלתה לי האסוציאציה שגילוי עריות זה צונאמי והתחלתי לכתוב את המחזה שיעלה בפסטיבל 'כאן' של ניקו ניתאי בסוף נובמבר, בתיאטרון שלו בתחנה המרכזית.

"קבוצת שחקנים מתכנסת לקריאה ראשונה של מחזה על גילוי עריות, ולאט-לאט השטן נכנס בהם והכול מתפוצץ. אני פותח את הדיון על איפה נמתח הגבול, עד מתי מותר לילד לישון במיטת ההורים, להפסיק להסתובב עירום בבית, מנסה לקלף את האשמה שיש למי שעברו גילוי עריות, כי לפי הסטטיסטיקה, שניים מהצופים באולם עברו התעללות כזו".

בטח המימון שאתה מקבל להפקה מצחיק.

"3,500 שקל לשבעה שחקנים".

זאת אומרת שאתה צריך לממן אותה. למה בכלל להתאמץ?

"זה מה שהבן שלי אמר לי. אני מאמין שלכל אחד יש שליחות וזאת השליחות שלי. אני רוצה לזעוק זעקה, לתקן, ואני יודע שאף תיאטרון לא יגע בזה, כי יש קניינים שיקנו הצגות של מפורסמים ובוגרי ריאליטי, שרוצים שיאהבו אותם כדי שיישארו קניינים. ההצגה מעולה ואני מקווה שהיא תמצא בית. אני רוצה לעשות דיון פתוח בסוף, שייכנס לנעמ"ת, שירוץ בכל מקום".

אתה תשע שנים בבאר שבע, ועדיין עושה המון דברים כדי להתפרנס.

"נכון, אני גם עושה סדנאות לעמידה מול קהל, ועושה קולנוע וטלוויזיה - לאחרונה 'פמת"א', 'האחיות המוצלחות שלי' ו'השוטר הטוב' - אבל הלחם והחמאה שלי זה התיאטרון".

שאמרת שהוא פאסה וירית לעצמך ברגל.

"הוא פאסה כי הקהל הצעיר לא בא לראות אותו. אנשים מעדיפים לראות סדרות ב-VOD. תוסיפי את הכסף לבייביסיטר, חניה, הקפה עם המחירים המטורפים, ותביני לבד. במובן הזה, ‘הבא אחריו’ הוא דווקא רלוונטי. אז כן, אני אומר מה שיש לי להגיד, ולא מרצה אף אחד. אנשים בהוספיס מתחרטים על מה שלא אמרו".

אתה מוכן למות דלפון.

"ועם חיוך. ראיתי מיליונרים מתים עם פרצוף איכה. כשאהיה עם צינורות, אלחש, חייתי את החיים בדיוק איך שרציתי". 

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר