“לפעמים אתה מוותר על חלק קטן מהפרטיות שלך, והתועלת מזה היא מאוד גדולה"

לקוחות אמזון זועמים על החדירה לפרטיות? ד"ר יואל מארק, הישראלית הבכירה ביותר בענקית הקמעונאות המקוונת, מסבירה למה זה דווקא לטובתנו • בראיון לגיליון 50 המשפיעות של "ליידי גלובס" היא גם חושפת את הרציונל שמאחורי אלקסה, העוזרת האישית הדיגיטלית הפופולרית בעולם

ד"ר יואל מארק / צילום: רמי זרנגר
ד"ר יואל מארק / צילום: רמי זרנגר

לפני כחודשיים דיווחה ענקית הקמעונאות המקוונת, אמזון, שהיא שומרת מידע קולי אישי שנאסף דרך הרמקולים והאפליקציות שלה, ומשתמשת בו כדי לבצע שינויים באלקסה, פלטפורמת ההפעלה הקולית שלה. לקוחות אמזון ברחבי העולם זעמו על החדירה לפרטיות, ותוך זמן קצר אמזון התקפלה והוסיפה כפתור שמאפשר לחסום את איסוף המידע.

ד"ר יואל מארק, סגנית נשיא באמזון העולמית ומי שאחראית על פיתוחים מהותיים בפלטפורמה הקולית (אלקסה), סבורה שהבהלה הייתה מוגזמת. "יש תפיסה של פרטיות, ויש את המציאות של פרטיות. כמדענית אני יכולה להגיד לך שאנחנו מאוד זהירים עם האופן שבו אנחנו משתמשים במידע. אני עובדת היום על אלגוריתמים שמבטיחים בצורה פורמלית את פרטיותם של המשתמשים. מאוד חשוב לנו להגן על הלקוחות, ואנחנו עובדים על זה קשה. אגב, אנחנו מתחילים מהצרכים של הלקוח, אנחנו לא דוחפים לך משהו שאת לא רוצה, אלא עונים על צורך שלך. לפעמים אתה מוותר על חלק קטן מהפרטיות שלך, למשל, חושף את גילך, והתועלת שיוצאת מזה היא מאוד גדולה. זה מה שהחוקרים והמהנדסים שלנו עושים בצורה אתית ונקייה".

מארק, שמכהנת כבר שנתיים בתפקיד, מתמקדת בפיתוח חוויית הקניות של משתמשי אלקסה. "בשנה האחרונה התבגרנו, והטמענו שיטות חדשות. באופן ספציפי עבדנו על שדרוג חוויית החיפוש והורדת רמת התסכול, כדי שאנשים יקבלו בדיוק מה שהם צריכים. אתה יכול להגיד לאלקסה בדיוק מה אתה רוצה, לא משנה עד כמה שם המוצר מורכב או ארוך, ותקבל את זה".

אתם פונים בעיקר לקהל הצעיר, שהתרגל לקניות אונליין?

"לא בהכרח. חמותי מתגוררת בפריז ודוברת צרפתית, וכשנתנו לה טלפון סלולרי, לקח לה המון זמן להתרגל לכל האפליקציות, אפילו עם הוואטסאפ זה היה סיוט. בביקור האחרון שלי בצרפת קניתי לה Echo Show (רמקול חכם עם מסך קטן, שכולל גם את היכולות של אלקסה, ג"ח) דובר צרפתית, והסברתי לה שכל מה שהיא צריכה לעשות זה לדבר אל המכשיר, פשוט להגיד מה שהיא חושבת בלי לחשוב פעמיים. יותר חשוב, אם היא נופלת בבית כשהיא לבדה, והטלפון שלה לא בהישג יד, כפי שכבר קרה בעבר, היא יכולה להתקשר לגיסי, שהוא רופא ומתגורר בקרבת מקום, באמצעות דיבור לאלקסה, והוא יגיע לחלץ אותה.

"זה עבד כמו קסם, סופסוף היא לא מפחדת מהטכנולוגיה. זה מקסים כשאנשים מבוגרים קופצים למים, ופשוט מנסים. עכשיו אני מתכננת ללמד אותה ואת אמא שלי לתקשר אחת עם השנייה משני צדי הים התיכון. אנחנו בני מזל שאנחנו חיים בתקופה הזו. אני מרגישה שאני עוזרת להקל על החיים של אחרים, בכל רחבי העולם.

"מתי תהיה אלקסה גם בעברית? אין לי מושג. יש לה עוד הרבה מה ללמוד לפני שזה יקרה. חוץ מזה, אנחנו חיים בחברת מהגרים, ואני מאמינה שרוב הישראלים יודעים לדבר אנגלית, גם המבוגרים".

"אני מנהלת כבר 20 שנה בחברות אמריקאיות גדולות, ולמדתי כמה חשוב לתקשר, אפילו להיות בתקשורת מוגזמת, ותמיד להבהיר את עצמך". ד"ר יואל מארק / צילום: רמי זרנגר
 "אני מנהלת כבר 20 שנה בחברות אמריקאיות גדולות, ולמדתי כמה חשוב לתקשר, אפילו להיות בתקשורת מוגזמת, ותמיד להבהיר את עצמך". ד"ר יואל מארק / צילום: רמי זרנגר

מארק היא מחלוצות תחום המחקר בתחום מנועי חיפוש וכריית מידע ברשת. יש מעט מאוד נשים בתחומי הטכנולוגיה, מה שמעלה את השאלה האם זו הסיבה לכך שפיתוחים טכנולוגיים רבים מתאימים פחות לנשים, או לא מייצגים אותן כראוי. "זה לא נושא שנחקר, אבל אני חושבת שיש יותר הבדלים בשימוש בין דורות שונים מאשר בין נשים לגברים", אומרת מארק. "בכל מקרה, אנחנו מדברים על מוצרים שבהם כולם לומדים - גם האדם לומד את המכונה, וגם המכונה לומדת את האדם - כך שכל הזמן מתרחשת אבולוציה. אגב, 50% מצוות המנהלים שמדווחים לי הם נשים, וזה מאפשר גיוון בחשיבה ותמונה כוללת יותר. בינה מלאכותית היא שדה נהדר עבור נשים".

מה מבדל נשים שהגיעו לצמרת התאגידים?

"זה קצת עניין של מזל, וקצת עניין של התמדה. בדור שלי היו פחות נשים בהייטק, היינו צריכות להתאמץ יותר ולהילחם על אור הזרקורים. אגב יש יתרונות לזה שאת מיעוט, כי אם את טובה יש יותר סיכוי שיזכרו אותך. אני מאמינה שבדור הנוכחי המצב שונה לגמרי, יש הרבה יותר הזדמנויות. זה לא רק עניין של עבודה קשה. הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות זה להנחיל לנשים צעירות את הרעיון שזה בסדר ללכת למקומות שהן יהיו מיעוט בהם, אפשר להפוך את זה ליתרון".

אם יש משהו שמלהיב את מארק במיוחד אלה מנועי חיפוש. "למעשה, זו אחת הסיבות שהצטרפתי לאמזון. חיפשתי הזדמנות לייצר חדשנות, ומצאתי את זה בתחום החיפוש הקולי. לא מזמן הייתי בכנס בינלאומי, והמסר המרכזי שם היה שעתיד החיפוש נמצא בתחום הקולי. Ambient Computing, מחשוב סביבתי (קרי הפעלת מחשב באמצעות דיבור לחלל האוויר), משולב בעוזרות קוליות, זה משהו שעומד להפוך למציאות. זה לא רק אלקסה, זה בכל החברות הגדולות, וישראל נמצאת בחזית הפיתוח של זה".

להיות אפקטיבית בניהול

"אני מנהלת כבר 20 שנה בחברות אמריקאיות גדולות, ולמדתי כמה חשוב לתקשר, אפילו להיות בתקשורת מוגזמת, ותמיד להבהיר את עצמך, להסביר למה עשית משהו או אמרת משהו. ב-90% מהמקרים, הבעיות עם קולגות ופרטנרים נובעות רק מחוסר הבנה", קובעת מארק.

"אני מאמינה שהשטן נמצא בפרטים הקטנים, ולכן חשוב להשקיע ולכתוב את הנרטיב של מהלך שאתה רוצה לעשות יחד עם הצוות שלך. זה מכניזם שעוזר לכולם, גם לך עצמך - אתה הופך הרבה יותר יעיל. לכאורה, כשאתה עובד על המסמך הזה אתה איטי יותר בעבודה השוטפת, אבל בסוף זה הופך את העבודה שלך ליותר מהירה ויותר איכותית.

"ודבר אחרון - אני אוהבת ישיבות קצרות. אפשר לעבוד על הכנסת המסמכים לישיבה במשך הרבה זמן, אבל עדיף לדון בדברים בקצרה ולא להסתובב במעגלים. חוץ מזה, אחרי יותר משעה כולם ממילא מאבדים ריכוז".
עצה ניהולית שעבדה בשבילי. "הישראלים הם אובר-משיגנים, רוצים להשיג דברים מהר, ובגלל הרקע שלי בתחום החיפוש, הייתי בטוחה שאגיע לפרויקט של אלקסה, אמצא 'פירות נמוכים', כלומר משהו שאפשר לתקן בקלות, ומהר מאוד אצליח להראות תוצאות מדהימות. הניסיונות הראשונים שלנו היו די מאכזבים, וזה ייאש אותנו.

"באתי לבוס שלי, ואמרתי לו שאני מצטערת, לא הצלחנו, יש רק לואולייטס, אין היילייטס. הוא שאל, למה את מוטרדת? מה שחשוב זה שניסית. למדת מזה משהו? עניתי ‘כן‘. למדת הרבה? ‘כן‘. עשית את זה בדרך הנכונה, בלי קיצורי דרך? ‘כן‘. אז למה את כל כך שלילית? את יכולה להיבנות מזה. כל זמן שאת עושה דברים בשיטתיות, הרי ברור שתצליחי בסוף.

"זה בדיוק מה שקרה בשנה האחרונה: למדנו, הפקנו את הלקחים, הדברים היותר מסובכים עבדו, ועכשיו הסיפוק הרבה יותר גבוה. אז העצה הכי טובה היא להיות סבלניים. אם תעשה את זה נכון, זה יגיע בסוף".

אלא שלפני כחודשיים עברה עליה תקופה פחות סבלנית, ואת המחיר היא שילמה, לצערה, עם ריבית. "עבדתי מאוד קשה, רצתי ממשימה למשימה, הרגשתי שאין לי מספיק זמן. ואז באופן מטופש החלקתי ברחוב, ושברתי את שורש כף היד. פינו אותי באמבולנס למיון, ושם גיבסו את היד, והמליצו לי על מנוחה למשך 6 שבועות. פתאום מצאתי את עצמי במצב שלא יכולתי לעשות כלום, אפילו לא להקליד. כאדם שאפתן הרגשתי לא יעילה, אבל אז הבנתי שזה בסדר להאט. זה היה מעין צלצול השכמה, שבזכותו למדתי להעריך את מה שיש לי. מה שכן, אחרי שהורידו לי את הגבס, חזרתי לנשום".

וחזרת לימי עבודה ארוכים. מה מאפשר לך להישאר מרוכזת בימים כאלה?

"אני אדם מפוקס באופן כללי. זו אולי הבעיה שלי: לפעמים אני יותר מדי מרוכזת, ואז אני מאבדת משהו מהתמונה המלאה, ואני כבר לא יעילה. במקרים כאלה אני פשוט קמה, ויוצאת למרפסת של המשרד שלי שצופה לים עם כוס קפה או עם בקבוק מים, אפילו אם זה ביום חם באמצע אוגוסט. אני מסתכלת על הגלים, אני נושמת, ואז אני חוזרת לעבודה מלאת אנרגיה.

"אני ישנה המון שעות, זה התחביב מס' 1 שלי. יש אנשים שאומרים שהם ישנים ארבע-חמש שעות בלילה, אבל אני חייבת שמונה, בלי זה אני לא מתפקדת. כשאני קמה תמיד יש לי רעיונות חדשים".