שר החוץ האיראני: אם נותקף - תפרוץ מלחמה כוללת

בראיון לרשת CNN אמר שר החוץ של איראן ג'וואד זריף: "האמירה הזו מעידה על כוונותינו להגן על ארצנו, אנחנו לא ניזום מהלך התקפי, אבל לא נהסס לפעול בכל הכוח להגן על אדמתינו"

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני / צילום: shutterstock
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני / צילום: shutterstock

שר החוץ של איראן ג'וואד זריף מאיים ב"מלחמה כוללת" אם כוחות של ארצות הברית או ערב הסעודית יתקפו את ארצו. בראיון לרשת ל-CNN אמר זריף כי אז יצטרכו הסעודים להילחם "עד החייל האמריקני האחרון". לדבריו "האמירה הזו מעידה על רצינות להגן על ארצנו, אנחנו לא ניזום מהלך התקפי, אבל לא נהסס לפעול בכל הכוח להגן על אדמתינו".

זריף הוסיף כי ארצו מקווה להימנע מעימות צבאי וכי היא מוכנה להידברות ללא תנאים מוקדמים עם ערב הסעודית ועם איחוד האמירויות, שהן מובילות הקו הערבי נגדה. אבל זריף הוסיף כי תנאי מוקדם להידברות עם הממשל האמריקני הוא הסרה מיידית ומלאה של כל העיצומים נגד איראן. משמעה של הכרזה זו היא כי בטווח הקרוב ובוודאי בעצרת האו"ם הנפתחת השבוע, לא תתקיים פגישה רשמית בין הצדדים לרבות טראמפ-רוחאני.

"אין לנו שום סיבה להתחיל משא ומתן מחודש על הסכם הגרעין, שנשיא אמריקני חתם עליו. הרי בעוד שנה וחצי התמונה עשויה שוב להשתנות". בהתכוונות לבחירות לנשיאות הצפויות בשנה הבאה, ובעצם להגיון של המדיניות האיראנית, המבינה את המגבלות של הנשיא לקראת שנת בחירות, והציפיה כי טראמפ לא ישוב לכהן. "אני מקווה שהרציונליות תשוב לממשל האמריקני", סיכם.

זריף דחה את ההאשמות האמריקניות והסעודיות כי איראן אחראית למתקפה על מתקני הנפט הסעודים בשבת, מתקפה ששיתקה מחצית מתפוקת הנפט של היצואנית הגדולה בעולם. לדבריו המורדים החות'ים בתימן שקיבלו על עצמם את האחריות לתקיפה, שיפרו מאוד את יכולותיהם הצבאיות, ומסוגלים בהחלט לבצע מתקפה כזו.

משרד ההגנה הסעודי טען אתמול כי מהחקירה עולה שכל כלי הנשק שבהם השתמשו התוקפים לרבות המל"טים והטילים, הם מתוצרת איראנית וכי ההתקפה הגיעה מצפון, מכיוון איראן ולא מדרום, מהגבול עם תימן. טראמפ פרסם כי הורה לפנטגון לתכנן תגובה אפשרית ושר החוץ פומפיאו נמצא כעת בביקור בערב הסעודית, לתאם את התגובה.

זריף גילה כי הממשל האמריקני טרם הנפיק אשרות כניסה לארצות הברית לצוות האמור ללוות אותו ואת הנשיא רוחאני בדרכם לעצרת האום.