ליברמן בטוויטר: גנץ יצר איתי קשר ואנחנו ניפגש מחר

הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה • בל"ד: "דוחים את ההמלצה על גנץ" • הליכוד: "אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתינו  / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתינו / צילום: שלומי יוסף

סדרת ההתייעצויות בבית הנשיא החלה היום (א') אחר הצהריים. הנשיא ריבלין אמר בפתח הדברים כי הוא מודע לכך שהעם הישראלי מתבונן בשידורים החיים בחשש מפני מערכת בחירות שלישית.

על רקע חשש זה, הערב נכנסו נציגי "הרשימה המשותפת" לפגישה בבית הנשיא כאשר ישנה אי בהירות לגבי האפשרות האם בל"ד תעמוד בהלימה עם החלטת שאר המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת לתמוך בגנץ.

לפי הסכם הקמת הרשימה המשותפת, החלטות מתקבלות ברוב קולות ואין צורך בהצבעה פה אחד, ח"כ מטאנס שחאדה מבל"ד התנגד בעוד שלושת ראשי הסיעות האחרות תמכו.

ראשי סיעת המשותפת בבית הנשיא / צילום: קובי גדעון, לע"מ
 ראשי סיעת המשותפת בבית הנשיא / צילום: קובי גדעון, לע"מ

בסמוך לפגישתו עם נשיא המדינה, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה פרסם טור ב"ניו יורק טיימס" שכותרתו: "אנחנו מסיימים את שלטון נתניהו בישראל". 

בידיעה גולל מנהיג המפלגה השלישית בגודלה בכנסת ה-22, לכשתוקם, את הסיבות ללמה נתניהו לא צריך להמשיך בתפקיד כראש ממשלת ישראל. כך כתב: "ציבור האזרחים הערבים בישראל בחר בבחירות לדחות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את הפוליטיקה שלו המבוססת על שנאה ופחד, ואת המדיניות האי שוויונית והמשסעת שקודמה בעשור האחרון כלפי המגזר הערבי".

ליברמן: נקבעה פגישה עם גנץ למחר

קצת אחרי פגישת הרשימה המשותפת בבית הנשיא יו"ר ישראל ביתינו, אביגדור ליברמן, אמר כי גנץ פנה אליו והשניים יפגשו מחר. כזכור, גם היום וגם בימים האחרונים ליברמן שב והדגיש כי יסכים להיכנס לספסלי הקואליציה אך ורק אם תקום ממשלת אחדות חילונית שתורכב ממפלגות "הליכוד" ו"כחול לבן". עוד הדגיש ליברמן כי לא ישב בשום פנים ואופן עם המפלגות הערביות.

הליכוד: "אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

ראש הממשלה נתניהו מסר בתגובה: "אזרחי ישראל, זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו. הרשימה הערבית המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה. עכשיו יש שתי אפשרויות: או שתקום ממשלת מיעוט שנשענת על אלה ששוללים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהללים מחבלים שרוצחים את חיילינו ואת אזרחינו. או שתקום ממשלה לאומית רחבה. אני יודע מה התשובה וגם אתם יודעים, ולכן אני אפעל ככל שאני יכול להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. אין פתרון אחר".

זמן קצר לאחר הודעת התמיכה של המשותפת, מפלגת הליכוד מסרה בתגובה: "כפי שהזהרנו: המפלגות הערביות שמתנגדות לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומאדירות מחבלים, ממליצות על בני גנץ לראשות הממשלה".

בליכוד הוסיפו, "הליכוד יעשה כל מאמץ כדי להקים ממשלה יציבה וחזקה שמחוייבת לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

מוקדם יותר הגיעה סיעת כחול לבן לבית הנשיא. את הסיעה ייצגו ח"כ משה יעלון, קארין אלהרר, צבי האוזר, פנינה תמנו שאטה, מרב כהן ואבי ניסנקורן.

ריבלין שאל את יעלון האם כחול לבן חושבת שאפשר יהיה להקים ממשלה רק ביחד עם הליכוד. יעלון השיב לו: "אמרנו את זה במהלך הבחירות. זו הראייה שלנו לגבי מה שרוב העם רוצה. אבני הייסוד הן מדינה יהודית ודמוקרטית על פי קווי היסוד של המצע שלנו ונזמין את כל המפלגות הציוניות, מתוך ראייה של החשיבות לאחדות בעם".

ריבלין המשיך ושאל האם התנאי הוא שרק גנץ יעמוד בראש הממשלה. יעלון השיב: "לנוכח מה שראינו בשתי המערכות הבחירות, לא ניתן לבצע תיקון למצב הקיים ללא שינוי בהובלה".

ח"כ קארין אלהרר מסיעת "כחול לבן" הוסיפה: "יש שני מנדטים עודפים לכחול לבן על פני הליכוד והעם אמר את דברו".

ריבלין שאל את אלהרר, לגבי העובדה שאין לכחול לבן מעל ל-61 ממליצים. "אם למפלגה הגדולה יש פחות ממליצים מן הצד השני. האם צריך להעדיף את מי שקיבל יותר מנדטים? כי אין פה הכרעה ברורה של העם".

אלהרר השיבה: "יש מערך שיקולים נרחב וצריך לשקול את גודל הסיעה ומספר הממליצים. יש לנו נשיא טוב, ואני סומכת על ההחלטה שלך".

ח"כ אבי ניסנקורן הוסיף "אנחנו מצפים מן הנשיא לעזור ליציבות ושפיות ופחות סחרחורת פוליטית. נתניהו נכנס למערכת הבחירות עם 60 מנדטים וירד ל-55 וכחול לבן הוכיחה שרצון הציבור הוא שינוי. זה ברור מתזוזת המנדטים ולכן התפקיד של ריבלין לעזור למדינת ישראל לייצר יציבות שלטונית לאורך זמן. וגנץ מתאים לתפקיד הזה".

בשלב הבא נכנסו אל נשיא המדינה נציגי הליכוד. השרים יריב לוין, זאב אלקין, מירי רגב, דוד אמסלם וח"כ דוד ביטן.

יריב לוין: "אפשר לצרף לממשלה הבאה גם את השותפים של כחול לבן. נדרשת פגישה בין נתניהו לגנץ".

יריב לוין אמר שהם שותפים לאמירת הנשיא שיש למנוע בחירות שלישיות. "זה לא סוד שהלכנו לבחירות אלה מתוך כוונה להקים ממשלת ימין עם השותפים מן הממשלה הקודמת. לנוכח התוצאות אנחנו צריכים לגשר בין התוצאות לבין מה שקיווינו. אנחנו סבורים במצב הזה, נכון ללכת לממשלה עם כל השותפים הקודמים ולנסות להגיע לממשלת אחדות רחבה, עם כחול לבן, כך שהם יביאו גם את השותפים שלהם".

לוין ציין כי הוא חשב שתהיה פגישה בין נתניהו לגנץ. "זה בלתי מתקבל על הדעת שמי שמתיימרים להיות הנהגת המדינה, לא יסכימו להיפגש עם ראש ממשלת ישראל".

מטעמה של מפלגת בל"ד נמסר:

"חברי בל"ד הביעו בישיבות הרשימה המשותפת את דעתם שאין להמליץ על אף מועמד. לעמדת בל"ד, אין להמליץ גם על גנץ בשל עמדותיו הפוליטיות הימניות, שאינן שונות בהרבה מאלה של הליכוד, וכן בגלל ההיסטוריה הצבאית המדממת והתוקפנית שלו. גנץ מתכוון להקים ממשלת עם הליכוד וליברמן, ולכן המלצה עליו היא המלצה על ממשלת אחדות. מעבר לכך, כחול לבן התעלמה לחלוטין מדרישות השימה המשותפת, וסירבה בתוקף לדון בהם או להתחייב על משהו באופן רשמי ופומבי. כל אחת מהסיבות האלה מספיקה כדי לא להמליץ על גנץ, ובוודאי כאשר כל הסיבות האלה קיימות. בל"ד פעלה במסגרת הרשימה המשותפת להפלת בנימין נתניהו, והיא כמובן תפעל כדי למנוע את הקמת ממשלת נתניהו, אך בו בזמן אינה רואה בגנץ אלטרנטיבה, כאשר הוא ומפלגתו תומכים בסיפוח ירושלים והגולן ובהתנחלויות, מאיימים במלחמה על עזה, ואינם מוכנים לבטל את חוק הלאום הגזעני.הרשימה המשותפת היא האלטרנטיבה היחידה שמציעה דרך סיום הכיבוש ולהשגת שלום וסיום המלחמות על בסיס החלטות האו"ם. כמו כן היא הרשימה היחידה שתומכת בשוויון מלא ומיגור כל סוגי הגזענות והאפליה".