האתר החדש של אמזון בישראל הוא פיילוט משודרג, ובכל זאת תוכלו למצוא בו כמה מבצעים שווים

מי מהרשתות הישראליות באתר הסחר המקוון מציעה הצעת ערך אטרקטיבית לצרכנים, מי מתמודדת עם חבלי לידה, ומי עדיין ממתינה עם השקת הפעילות שלה? • בדיקת "גלובס"

משלוח מאמזון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
משלוח מאמזון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אמזון השיקה אמש (א') את השלב שלה בחדירה לשוק הישראלי - אתר סחר מקומי מקוון עם רשתות ישראליות ומשלוחים בתוך הארץ. למרות המאמצים האדירים שענקית המסחר המקוון עשתה כדי לבצע השקה לפני ראש השנה כדי ליהנות מקניית המתנות לחג, נראה כי עדיין מדובר בגרסה ראשונית שדורשת שיפורים. מי מהחברות מציעה הצעת ערך אטרקטיבית לצרכנים, מי מהחברות מתמודדת עם חבלי לידה, ומי עדיין ממתינה עם השקת הפעילות שלה?

ראשית, האכזבה הצפויה אך הבולטת היא ההשקה בשפה האנגלית. ואולם, בענף מעריכים כי מדובר בהחלטה זמנית מתוך רצון לעלות לאוויר במועד שנקבע, כך שמקצה השיפורים של החודשים הקרובים צפוי לכלול מעבר לגרסה עברית עם סיומת מקומית - co.il.

עם זאת, יש גם נקודת אור: נראה כי כל הספקים הישראלים קיבלו את ההמלצה האגרסיבית של אמזון ומציעים משלוח חינמי בתוך 5 ימים.

מתוך האתר הישראלי של אמזון / צילום: צילום מסך
 מתוך האתר הישראלי של אמזון / צילום: צילום מסך

הכנו מיפוי שמפרט מי החברות שעלו לאוויר במסגרת ההשקה המקומית. אם כן, בין החברות הבולטות בתחום האופנה שעלו לאוויר עם חנות מקוונת באמזון בערב ההשקה ניתן למצוא את עדיקה שבשליטת קבוצת גולף, בגדי הים של המותג Gottex, רשת האופנה קרייזי ליין, המוצרים של רשת סטורי מקבוצת 911, סטייל ריבר (מותג האופנה המקוון שקבוצת MGS רכשה מידי קבוצת זאפ) ומותג הגרביונים זוהרה שנמכר כיום ברשת Be. זאת בנוסף למותגי מוצרי טיפוח וקוסמטיקה דוגמת מותג הקוסמטיקה GA-DE; סבוקלם - יצרנית מוצרי הטיפוח לעור; ומותג מוצרי הטיפוח מים המלח - מינוס 417.

עדיקה וסטייל ריבר באמזון ישראל / צילום: צילום מסך
 עדיקה וסטייל ריבר באמזון ישראל / צילום: צילום מסך

בתחום הריהוט והמוצרים לבית בולטים בשלב זה מותג המצעים והמגבות ורדינון ויצרנית הכלים נעמן, חברת הרהיטים שמרת הזורע ויצרנית המזרונים פנדה שאין לה כיום חנויות פיזיות בישראל אלא מכירה מקוונת בלבד. אגב, גם רשת הספרים צומת ספרים עלתה עם חנות מקוונת לאמזון, הקטגוריה ההיסטורית ממנה אמזון צמחה אי-שם בתחילת שנות ה-90.

בתחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, החברות הבולטות שניתן לסמן היא אלקטרה, פוג'יקום, ברימאג, ניופאן, דינמיקה ונינטנדו - מה שאומר לא מעט מקררים, מכונות כביסה, תנורים, טלוויזיות, טלפונים סלולריים וטאבלטים. חברה נוספת שמשווקת באמזון מוצרים משלימים לסלולר דוגמת כיסויים, כבלים ומטענים היא 019, שגם זכתה לבאנר משלה. עוד חברה ישראלית נוספת שהחלה למכור באמזון היא שורש, המייצרת ומשווקת ציוד למטיילים ותרמילאים.

ברימאג באמזון ישראל / צילום: צילום מסך
 ברימאג באמזון ישראל / צילום: צילום מסך

כך או כך, חלק מחברות מוצרי הצריכה שהצהירו על הכוונה שלהן להיכנס לאמזון עדיין לא עלו לאוויר, ויש להעריך כי הן יעשו זאת בימים או בשבועות הקרובים.

אגב, בתחום המזון עדיין אין אף שחקנית גדולה או בינונית שהקימה חנות מקוונת, והשחקנית היחידה שעלתה לאוויר בשלב זה היא ספקית קטנה בשם סינדיאנת הגליל, שמייצרת שמן זית בסחר הוגן.

המוכרים הישראלים באמזון / צילום: צילום מסך
 המוכרים הישראלים באמזון / צילום: צילום מסך

בין המבצעים שניתן למצוא באמזון יום אחרי השקה ישנם גם מבצעי עומק חריגים ששווה לשים אליהם לב, שצפויים להימשך לאורך החודש הראשון להשקה. כך למשל טלוויזיה של טושיבה שמוכרת ניופאן נמכרת בחנות של אמזון במחיר של 1,566 שקל - הנחה של קרוב ל-50% לעומת מחירה הסטנדרטי בפלטפורמות מתחרות. מוצר נוסף שניופאן מציעה במחיר זול במיוחד הוא מסחטת פירות של המותג מג'ימיקס שנמכרת באמזון במחיר של 524 שקל - מחיר זול בכ-65% מפלטפורמות מתחרות וממחירים שניתן למצוא בזאפ. גם מגהץ האדים של המותג Tefal נמכר בהנחה של כ-30% ובמחיר של 104 שקל.

ספקית מוצרי החשמל פוג'יקום עלתה לאוויר עם מחירים אטרקטיביים עבור חלק מהמוצרים, אך בחלקם האחר מדובר במחירים דומים למה שניתן למצוא היום בפלטפורמות מקוונות אחרות. כך, מסך טלוויזיה של האייר נמכר בהנחה מופלגת, בעוד שמכונת כביסה שבדקנו נמכרה במחיר דומה בפלטפורמות מתחרות. עם זאת, באמזון זמן האספקה של המשלוח החינמי קצר בהרבה ונע בין יומיים לשלושה, לעומת 5-7 ימים בפלטפורמות מתחרות.

נראה כי חלק מקמעונאיות האופנה מתקשות להציע באמזון מחירים אטרקטיביים, וזאת בין היתר על רקע עלות המשלוח והעמלה שגובה אמזון בקטגוריה שעומדת על 17%. כך למשל 911, הבעלים של רשת האופנה סטורי, מציעה למכירה חולצה של המותג PAPER שנמכרת באמזון ב-275 שקל כולל משלוח חינמי, אלא שאת אותה חולצה בדיוק תוכלו למצוא באתר המכירה המקוון של סטורי במחיר של 249 שקל, עם הבטחה למשלוח חינמי בעסקאות מעל 200 שקל. במילים אחרות, תידרשו לשלם כ-10% יותר אם תבקשו להזמין את אותה החולצה באמצעות אמזון. חולצה נוספת של אותו מותג נמכרת באמזון ב-498 שקל, לעומת מחיר של 449 שקל באתר החברה - גם הפעם פער של כ-11% לרעת אמזון.

גם בחנות המקוונת של קרייזי ליין באמזון המחירים יקרים יותר מאשר אלה שניתן למצוא באתר האונליין שלה. בדיקה אקראית שביצענו לחולצה מנומרת עם אבזם מוזהב נמכרת באתר של קרייזי ליין בכ-170 שקל (לאחר הנחה של 50 שקל), ואילו בחנות של קרייזי ליין באמזון ישראל תידרשו לשלם עבורה כ-180 שקל.

בחנות המקוונת של עדיקה באמזון הפערים קטנים יותר - טי-שירט אקראית של עדיקה שבדקנו נמכרת באמזון ב-93 שקל, ואילו באתר של עדיקה היא מוצגת למכירה במחיר של 89 שקל - פער של 4%. אלא שבמקרה של עדיקה רכישה באמזון תהיה זהה או משתלמת יותר בפער זניח, כיוון שהיא תאפשר לחסוך את עלות המשלוח, שעומד על כ-9 שקל. אגב, בשני המקרים הסחורה תישלח אליכם בתוך כ-5 ימים.

בכל אופן, לא מדובר כאן בהשוואת מחירים מקיפה עבור מותג כזה או אחר, אלא בניסיון ראשוני לדגום האם במותגים שעלו לאוויר ישנם פערים במחיר לטובת אמזון או לרעתה, והמסקנה היא כי כפי שהערכנו בתחילה בדיווחים מוקדמים יותר, בקטגוריות כמו אופנה לא מדובר במחירים יוצאי דופן, ואילו במוצרי חשמל ניתן למצוא גם מוצרים שזולים בעשרות אחוזים.

מה שברור הוא שהמיקוד המרכזי של אמזון בעולם, כמו גם בישראל, לא מתבסס על מחיר זול במיוחד, כי אם על נוחות ורמה גבוהה של שירות, שתלויה בין היתר בנכונות של אמזון לספק בעתיד את הסחורה בעצמה, בין אם על-ידי מרכז לוגיסטי מקומי או שכן, ובין אם על-ידי פתרונות נוספים.