אושרה עסקת הדולפינריום; היזמים ישלמו למדינה 320 מיליון שקל

הפשרה בעסקה מגלמת הערכת שווי חדשה לדולפינריום, שגבוהה בכ-100 מיליון שקל מההערכה הקודמת • היזמים, חברת "השער לישראל", ישלמו גם היטלי השבחה לעיריית תל אביב

הריסת הדולפינריום / צילום: גיא נרדי
הריסת הדולפינריום / צילום: גיא נרדי

ועדת הפטור של רשות מקרקעי ישראל אשרה היום (ב') את עיסקת הדולפינריום, במתוכנת שתאלץ את היזמים, חברת "השער לישראל", לשלם כ-30 מיליון שקל מעבר למה שתכננו מראש. סך התשלום, כדמי היתר למדינה יגיע ל-320 מיליון שקל. כמו כן, תצטרך החברה לשלם היטלי השבחה לעיריית תל אביב.

מדובר בסיפור בן יותר מ-15 שנים, שתחילתו בחתימה על הסכם ב-2003 בין רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), עיריית תל אביב ובעלת הדולפינריום, חברת השער לישראל. החברה התחייבה לפנות את הדולפינריום ולהעביר את המתחם לעיריית תל אביב לצורך הרחבת פארק צ'רלס קלור.

מאז החתימה על אותו הסכם, עהדברים התקדמו בצליעה, שכן הוא עורר ביקורת ציבורית נוקבות, והרשויות לא מיהרו לממשו. עליה ביקורת ציבורית רבה. בשנת 2015 מכר בעלי השער לישראל, יוסף בוכמן את החברה לקבוצת משקיעים, בהובלת אורית פרידמן-ויסמן, לשעבר מנכ"לית גולדמן זקס ישראל. המשקיעים הם מייסד קרן אייפקס, סר רונלד כהן, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת כלמוביל, ד"ר שמואל חרל"פ , וקרן קלארידג', שבשליטת משפחות ברונפמן. ומאז קידום התכנית קיבל האצה מסויימת.

שומה שהוציא השמאי הממשלתי ב-2016, הראתה כי שווי המגרש החלופי הגיע ל-931 מיליון שקל ואילו שווי מגרש הדולפינריום הגיע ל- 62 מיליון שקל. מה שהביא את הצדדים להערכה, כי דמי ההיתר שתשלם החברה לרמ"י יגיעו לכ-270 מיליון שקל, לא כולל ריבית והצמדה, שהוערכו ב-20 מיליון שקל. במקביל, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ כנגד מימוש העסקה, בטיעון שהחברה זוכה להטבה כלכלית בלתי סבירה מהמדינה.

באוקטובר 2018 דחה בג"ץ את העתירה, אך הטיל על ועדת הפטור להכריע בנושא סגירת העסקה עד לאמצע חודש פברואר השנה, זו לא עומדת בלוחות הזמנים של בית המשפט, ואולם עד היום ועדת הפטור לא הכריע בעניין, בעיקר בגלל מחלוקות בענייני השומה שהוצאה ב-2016. בישיבה שהתקיימה בחודש מאי האחרון, השתתף אף השמאי הממשלתי, אוהד עייני, שנתן הסברים על אותה שומה, והוועדה דחתה את החלטתה עד לבירורים נוספים, שנבעו מבעיות שהתגלו באותה שומה.

הנהלת רמ"י ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה לנהל מגעים עם נציגי "השער לישראל", וזאת לאור האפשרות, שהשומה תשונה ותוגדל במידה ניכרת. בתום המגעים הגיעו הצדדים להסכמה, לפיו שער לישראל ויתרה למעשה על זכות ההשגה שניתנה לה על השומה מ-2016, ותשלם למדינה תוספת של 41 מיליון שקל לסך של 320 מיליון שקל.

הפשרה מגלמת הערכת שווי חדשה לדולפינריום, שגבוהה בכ-100 מיליון שקל מההערכה הקודמת, וכ-20 מיליון שקל מכלל הסכום הם בגין הצמדות וריביות.