מתחדש סכסוך העבודה בקבוצת "ידיעות אחרונות"

חודשים ספורים לאחר שנראה היה כי המשבר ב"ידיעות אחרונות" נפתר, והעובדים וההנהלה עלו על מסלול בטוח לקראת הסכם קיבוצי - מתברר כי השמחה הייתה מוקדמת מדי

בית "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון / צילום: כדיה לוי
בית "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון / צילום: כדיה לוי

חודשים ספורים לאחר שנראה היה כי המשבר ב"ידיעות אחרונות" נפתר, והעובדים וההנהלה עלו על מסלול בטוח לקראת הסכם קיבוצי, מתברר כי השמחה הייתה מוקדמת מדי: ל"גלובס" נודע כי היום (ב') הודיע ועד העיתונאים לעובדים על חידוש צפוי של סכסוך העבודה, זאת לאחר שהמשא-ומתן עם ההנהלה עלה על שרטון.

בהודעה שנשלחה לעובדים, בישר להם הוועד על החידוש הצפוי של סכסוך העבודה. "לפני מספר חודשים חתמנו על הסכם ביניים מול הנהלת 'ידיעות אחרונות', שכלל, בין השאר, הענקת קרנות השתלמות החל מוותק של ארבע שנים והסכמה לתוכנית צמצומים, שכללה פרישה מרצון ומענקים למפוטרים. כחלק מההסכם - ולמרות שהמשא-ומתן על הסכם קיבוצי רחב מתעכב זמן רב - הסכמנו לבטל את סכסוך העבודה, וזאת כצעד בונה אמון ומתוך שאיפה לחתום כמה שיותר מהר על הסכם קיבוצי רחב".

לדבריהם, "בחודשים האחרונים התקיימו מגעים בינינו לבין ההנהלה על-מנת להסדיר את כלל המחלוקות, וחלה התקדמות בנושאים רבים. כדי לקצר את המהלך ולנסות להימנע ממאבק, הצענו להנהלה מתווה פשרה שמכיל ויתורים רבים מצדנו".

על-פי הוועד, המתווה כלל שלושה "קווים אדומים" מרכזיים: דרישה שההסכם יכלול הטבה כלכלית משמעותית כמו הרחבת קרנות ההשתלמות ותוספת ימי חופשה, אך לטענתם ההנהלה מתנגדת לכך נחרצות.

הוועד גם דרש כי מספר העובדים שלא ייכללו בהסכם ("מוחרגים") לא יעלה על 12.5%, וכי רשימת המוחרגים תכלול רק מנהלים בכירים ועיתונאים טאלנטים בשכר גבוה. לעומת זאת, לטענתם, ההנהלה דורשת להחריג מההסכם כ-16% מהעובדים, ללא כל מגבלה או תנאי. "המשמעות היא שאותם עובדים ייפגעו, כי הם יישארו ללא הגנות ההסכם, ובנוסף - כולנו ניפגע, כי בכך ייחלשו הכוח הארגוני שלנו והיכולת לשבות בעתיד" .

על-פי הוועד, "ההנהלה מעוניינת בהסכם שבו נבטיח לה 'שקט תעשייתי מוחלט' בכל מצב, דבר שישלול מאיתנו את היכולת להיאבק נגד פגיעות עתידיות בתנאי ההעסקה שלנו, לרבות קיצוצי שכר, פיטורים או כל שינוי משמעותי אחר. כמקובל, אנחנו מסכימים לשקט תעשייתי רק בנושאים שיוסדרו בהסכם שייחתם. 

"חיכינו מעל לחודש לתשובת ההנהלה, שלבסוף - לצד התגמשות בשורה של נושאים פחות מרכזיים - השיבה בשלילה בשלושת הנושאים הנ"ל. מאחר שלתחושתנו ניסיונות ההידברות מיצו את עצמם, אין להערכתנו מנוס מחידוש סכסוך העבודה".

נזכיר כי בחודש מרץ השנה, לאחר שורה של צעדים ארגוניים, חתם ועד העובדים ב"ידיעות אחרונות" על הסכם ביניים עם ההנהלה. במסגרת ההסכם נקבע כי יפוטרו 29 עובדים עד 2021. בין הצדדים הוסכם כי כל הכסף שנוכה משכר העובדים בשל העיצומים והצעדים הארגוניים, יוחזר להם מיידית.

בנוסף, הצדדים סיכמו על המשך משא-ומתן אינטנסיבי עד לחתימה על הסכם קיבוצי רחב.

כאמור, עד 2021 יפוטרו 29 עובדים - זאת לאחר ש-13 עובדים כבר פרשו מרצון, 3 עובדים עברו לעבוד ב-ynet, ו-7 עובדים פוטרו.

במסגרת ההסכם הוגדרה תקופת חסינות: כלומר, ב-3 שנים יפוטרו לכל היותר 29 עיתונאים - וזאת מול 50 המפוטרים שההנהלה דרשה לפטר באופן מיידי.

עוד סוכם על כך שהחל מהחודש הקרוב, כל עובד שיגיע לוותק של 4 שנים בעיתון, יקבל קרן השתלמות עם הפרשות מעסיק בגובה 2.5% משכרו.