"עזמי בשארה התערב", וגנץ איבד שלוש המלצות חשובות להשגת יתרון על נתניהו

החלטתה של המפלגה למשוך את המלצתה על יו"ר כחול לבן להרכבת הממשלה זוכה לקיתונות של ביקורת ברשתות החברתיות של ערביי ישראל, שקוראים לה נטל על המגזר • לפי גורם פוליטי ערבי מי שעמד מאחורי שינוי עמדתה של בל"ד הוא מייסדה שנחשד בריגול לחיזבאללה

עזמי בשארה / צילום: עינת לברון
עזמי בשארה / צילום: עינת לברון

החלטתה של מפלגת בל"ד להסיר את תמיכת שלושת חבריה במשותפת בניגוד לנהוג, מהתמיכה בהמלצה על בני גנץ להקמת הממשלה, זוכה לקיתונות של ביקורת ברשתות החברתיות של ערביי ישראל, ובין השאר נכתב בהן: מדוע בכלל רצתם לבחירות, תפסיקו להכשיל את המשותפת, אתם נטל על הערבים ועוד.

גורמים פוליטיים ערבים בכירים אומרי ל"גלובס" כי בל"ד שינתה את עמדתה הראשונית בשל התערבותו של עזמי בשארה, מייסד המפלגה. בשארה נמלט כזכור מישראל לקטאר לאחר שנחשד כי סייע לחיזבאללה במלחמת לבנון השנייה. אבל לפי גורמי פוליטיים ערבים, השפעתו על המפלגה עדיין מכרעת.

שחאדה מכחיש כל מעורבות של בשארה. לדבריו "אין לעזמי שום קשר עם המפלגה או איתי - זה מצחיק מאוד. העמדה שלנו ברורה מהיום הראשון ועוד במערכת הבחירות והצהרות שאחרי הבחירות. זה שטויות".

כאן ב"גלובס" כתבנו בעקבות ראיונות עם ג'מאל זחאלקה ומאטנס שחאדה במערכת הבחירות וביום הבחירות כי הם מצדדים באופן כללי בקו שמוביל עודה, וכי בתנאים מסויימים הם בשלים לשיתוף פעולה פוליטי לרבות ההמלצה לנשיא.

אבל ההחלטה שהייתה אמורה להתקבל פה אחד בישיבת חברי הכנסת של המשותפת במוצאי שבת, לא התקבלה, להפתעת רבים, כך גם למחרת בישיבת ארבעת ראשי מפלגות המשותפת. בראשון בערב הגיעו רק שלושת ראשי המפלגות האחרים, איימן עודה, מנסור עבאס ואחמד טיבי אל הנשיא ומסרו את המלצת המשותפת. למחרת הגיעה ההבהרה, המשותפת במקרה הזה לא כוללת את בל"ד.

ל"גלובס" נודע כי ראשי המשותפת הפעילו מכבש לחצים על שחאדה לשינוי העמדה, ולא להראות התנגדות פעילה, אך ללא הצלחה. שחאדה ובל"ד פעלו לפי חבריהם לרשימה, בניגוד להסכם הקמת המשותפת הקובע כי החלטות מכריעות מתקבלות ברוב קולות.

היו"ר הנוכחי מאטנס שחאדה נחשב אמנם פרגמטי יותר ופרובוקטיבי הרבה פחות מקודמיו, וגם בשיחות עם "גלובס" גילה פתיחות לשיתופי הפעולה הפוליטיים עם מפלגות השמאל-מרכז בישראל. אבל בל"ד חוזרת לעמדת הילד הרע של הפוליטיקה הערבית, המפלגה שהקים עזמי בשארה, והאידאולוגיה שלה דוגלת בלאומיות ערבית כללית, בחקיקת חוק מדינת כל אזרחיה בישראל, ובאי שיתוף פעולה עם מפלגות השמאל-מרכז הישראליות.

אחד מבכירי המשותפת אמר ל"גלובס" כי אולי מוטב שבל"ד תוצא מהרשימה לקראת הבחירות הבאות, וכך תפסיק להפריע לתהליכי הקידום של האוכלוסיה הערבית.

גורם בכיר בבל"ד אומר כי המפלגה עומדת מאחורי ההחלטה שלא להצטרף להמלצה על גנץ: "העמדה שלנו היא מהותית. גנץ בעמדותיו אינו שונה בהרבה מנתניהו, ועברו הצבאי שבו התפאר כי הרג ערבים, לא יכול להביא אותנו להרים יד עבורו. את הזכויות האזרחיות שלנו אנחנו צריכים לקבל בכל מקרה, ונפעל לעשות כן, גם בלי לוותר על עקרונותינו והאידאולוגיה שלנו".