נשיא התאחדות הקבלנים: "אנחנו מתקרבים לזינוק במחירי הדיור"

ראול סרוגו אומר כי מאז תחילת השנה מחירי הדירות שבו לעלות, ומאז ששר האוצר כחלון יצא במחיר למשתכן, התחלות הבנייה ירדו • מתריע: ביטול תמ"א 38 יקצץ את התחלות הבנייה בכמות נוספת

ראול סרוגו / צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו / צילום: כפיר סיון

"התארכות הרכבת הממשלה לאחר שנה של אי ודאות פוליטית, שפוגשת השפעות מסוכנות שכבר קיימות בשוק הדיור, צפויות להביא להתפרצות מחירי דירות בחודשים הקרובים". כך הזהיר הבוקר נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו במפגש עם קבלנים לקראת ראש השנה.

מהנתונים שסרוגו הציג עולה כי בשנים 2016-2012 עלה מספר התחלות הבנייה בכ-30%. "זה קרה בגלל שהממשלות לא יצאו בתוכניות גדולות לשוק הדיור ולא התערבו בשוק. את עיקר הגדלת שיווקי הקרקעות בתקופה זו ניתן לייחס לדבריו לייעול מסוים בעבודת רמ"י. מנגד מאז תחילת שיווקי 'מחיר למשתכן' בשנת 2018 ועד היום נרשמה ירידה של 10% בהתחלת הבנייה", ציין סרוגו.

המגמה של ירידה בהתחלות הבנייה צפויה לדבריו להחמיר כתוצאה מפגיעה בתוכנית תמ"א 38. לדבריו האטה בפרויקטים בתחום עלולה להוסיף 11% נוספים לירידה במספר הדירות שייבנו השנה. "נושא זה ניתן לטיפול מהיר - הממשלה הבאה חייבת לכנס מיד עם כינונה את המועצה הארצית לתכנון והבנייה ולקבוע תקופת הארכה של 5 שנים להשלמת בניית כל פרויקטים שנמצאים בצנרת במסגרת התמ"א, וליצירת תוכנית שלמה וישימה שתחליף אותה", אמר סרוגו.

לצד הירידה בהיקפי הבנייה, נרשמת עלייה במכירת דירות חדשות ומנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) עולה, כי קצב מכירת הדירות החדשות מתחילת 2019 עומד על כ-3,200 דירות בחודש - 25% יותר מבשנה שעברה. מכירת דירות חדשות בשוק החופשי עומדת על כ-1,900 יחידות בחודש מאז תחילת 2019 - כלומר, 10% יותר מבשנת 2018.

במקביל לשתי התופעות, הצביע סרוגו על עליית מחירים מתחילת השנה בקצב שנתי של 4.3% בשנה, "קצב שבהחלט עלול לגדול מאוד עד סוף השנה" התריע סרוגו.

עוד אמר, כי השפעת מערכת בחירות הארוכה באה לידי ביטוי בעיקר בתרומה לירידה בהתחלות הבניה. "בכל אחת משש מערכות הבחירות האחרונות ירד היקף התחלות הבניה בכ-25%, מתחילת מערכת הבחירות ועד אחרי הרכבת הממשלה. את חלקה של מערכת הבחירות האחרונה נדע בהמשך השנה", ציין סרוגו.

עוד לפני הבחירות, ניכרה ירידה בפופולריות של מחיר למשתכן, וסרוגו מזהיר, כי דעיכת התוכנית מוסיפה לדבריו "שמן לבעירה" שעלול להתפרץ בשוק הדיור. מנגד הודה סרוגו כי התוכנית הביאה במישרין לבלימת מחירי הדיור. "יש 80 אלף נרשמים שטרם זכו בדירה וחלקם צפוי לחזור לשוק החופשי. ההגרלות הגדולות של התוכנית הן אלו שהביאו במישרין לעצירת עליות המחירים שנמשכו ברצף מאז 2008", אמר סרוגו.