גם המנכ"לים הכי מבריקים עלולים ליפול ב"קטנות"

בסמוך למכירת החברות שהצמיחו, מתברר כי אורי יהודאי ודניאל בירנבאום היו מעורבים לכאורה בפעילות החשודה כבלתי חוקית • אם החשדות יאומתו, תוכתם מורשתם של שני הכוכבים של ניהול חברות התעשייה בישראל • דעה

דניאל בירנבאום, יו"ר סודהסטרים /  צילום: איל יצהר
דניאל בירנבאום, יו"ר סודהסטרים / צילום: איל יצהר

קשה להעלות על הדעת מנכ"לים שאינם בעלי שליטה שכה מזוהים עם ההצלחות של החברות שהובילו כמו דניאל בירנבאום (סודהסטרים) ואורי יהודאי (פרוטרום). השניים קיבלו לידיהם, לפני שנים לא מעטות, חברות תעשייה שסבלו מקשיים בפעילותן, ובאמצעות סדרה של מהלכים עסקיים יצירתיים ועם המון כריזמה אישית, העלו אותן על דרך המלך, שהובילה לאקזיט מזהיר אשתקד, עליו הם חתומים כמעט לבדם. 

אלא שכעת מתברר כי בסמוך לפני מכירת החברות שהצמיחו, היו השניים מעורבים, לכאורה, בפעילות החשודה כבלתי חוקית. חשדות שאם יתבררו בעתיד כנכונים, יכתים הדבר את מורשתם של שני הכוכבים הגדולים של ניהול חברות תעשייה בישראל בשנים האחרונות.

סודהסטרים, המייצרת מערכות ביתיות להכנת מים מוגזים, נמכרה לענקית המזון והמשקאות האמריקאית פפסיקו תמורת 3.2 מיליארד דולר; ואילו פרוטרום, הפועלת בתחום של פיתוח, ייצור ושיווק של חומרי גלם ותמציות לתעשיית הטעם והריח, נמכרה גם היא לחברה אמריקאית, המתחרה IFF, תמורת כ-6.5 מיליארד דולר.

בירנבאום וגם יהודאי ידעו לפרוט היטב את הצלחתם לתגמולים אישיים יוצאי דופן בהיקפם, עיקרם בעת המכירה. בירנבאום החזיק מניות סודהסטרים בשווי של יותר מ-60 מיליון דולר, אותן מימש בעת מכירת החברה. לרוכשת, פפסיקו, היה חשוב במיוחד להשאיר את בירנבאום בתפקיד בכיר בסודהסטרים גם לאחר המכירה (קודם כמנכ"ל ולאחרונה כיו"ר), ולפיכך היא שריינה עבורו מענקי שימור של עד 34 מיליון דולר לאורך שלוש השנים הבאות, בכפוף לעמידה ביעדי ביצוע. 

יהודאי, שבמשך שנים טרם המכירה נחשב לאחד מבעלי השכר הגבוה במשק (12 מיליון שקל בשנת 2017), נפגש בעת המכירה ל-IFF עם תמורה של כרבע מיליארד שקל עבור מניותיו בפרוטרום, כשבנוסף אושר לו בעקבות עסקת המכירה בונוס יוצא דופן בגובה של כ-20 מיליון דולר.

אלא שלאחרונה, כאמור, נסדקה הילת ההצלחה של השניים, ולמרות שמדובר במקרים שונים לגמרי, הפעולות המיוחסות לבירנבאום ויהודאי (לכאורה, לכאורה) עשויות להעיד כי גם המנכ"ל המחונן והמתוגמל ביותר הוא אחרי הכול בן אנוש, העלול למעוד ככל אדם מהשורה.  

זה החל עם פרסומים מטעם IFF בתחילת החודש שעבר, לפיהם היא חוקרת חשדות לביצוע תשלומי שוחד על-ידי עובדי פרוטרום ברוסיה ובאוקראינה טרם המיזוג בין שתי החברות, כאשר "ממצאים ראשוניים מצביעים שתשלומים לא ראויים שולמו, ושאנשי מפתח בהנהלה הבכירה של פרוטרום באותה עת היו מודעים לתשלומים אלה". על-פי הערכות שפורסמו, בין הבכירים הללו נכלל גם יהודאי.

כעת מגיע גם תורו של בירנבאום להכתים את הרקורד העסקי המזהיר, כשהוא חשוד בשימוש במידע פנים שמסר ערב מכירתה של סודהסטרים לפפסיקו. על-פי החשד, מסר בירנבאום את מידע הפנים למקורבת שלו, שעבדה בעבר בחברה, וזו פעלה במניות סודהסטרים תוך שימוש אסור במידע פנים זה. כעת, לאחר פרסום החשדות נגדו, ספק אם בחברה האמריקאית ירצו מלהמשיך ולשמר את בירנבאום בחברה. 

*** חזקת החפות: החשודים המוזכרים בכתבה לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.