כדי לצמצם את החוב: דסק"ש יוצאת במכרז למכירת מניות שופרסל שברשותה תמורת אג"ח של עצמה

דסק"ש מחזיקה ב-26% ממניות שופרסל בשווי של 1.58 מיליארד שקל, לאחר שמכרה אשתקד 24.1% ממניות הרשת תמורת כ-1.27 מיליארד שקל • היקף המכירה טרם נקבע

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

קבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות ), שבשליטת אדוארדו אלשטיין, ממשיכה בניסיונה לצמצם את התחייבויותיה באמצעות החלפת מניות סחירות של חברות-בנות באג"ח שלה שהונפקו בעבר. היום (ד') דיווחה דסק"ש כי היא בוחנת אפשרות למכירת מניות של שופרסל  בתמורה לאיגרות חוב של עצמה.

דסק"ש מחזיקה כיום ב-26.02% ממניות שופרסל בשווי של 1.58 מיליארד שקל, לאחר שמכרה אשתקד 24.1% ממניות שופרסל תמורת כ-1.27 מיליארד שקל. הפעם מציינת דסק"ש כי בכוונתה למכור למשקיעים מסווגים (גופים מוסדיים, קרנות השקעה ושחקני נוסטרו) מניות שופרסל בהיקף שטרם נקבע סופית, וזאת בתמורה לתשלום באיגרות חוב שלה

את המכירה מתכוונת דסק"ש לבצע היום באמצעות מכרז אותו מובילה חברת אפסילון חיתום, שנשלטת גם היא בידי דסק"ש. לפי מסמך שהעבירה אפסילון חיתום למשקיעים המסווגים, מוצע להם לרכוש מניות של שפרסל באמצעות מכירת איגרות חוב מסדרה י' ו/או איגרות חוב מסדרה ו' של דסק"ש.

"המכרז הוא על מחיר איגרות החוב סדרה ו' ו/או י' שתימכרנה לחברה כנגד רכישת מניות שופרסל במחיר של 25.45 שקל (מחיר הסגירה ביום 24.9.2019)", נכתב בהודעת החתמים. עוד נכתב כי "אין מחירי מקסימום במכרז למכירת אגרות החוב מסדרה ו' ו/או י'".

לדסק"ש יש שתי סדרות אג"ח גדולות במיוחד, בהיקף כולל של 3.68 מיליארד שקל ערך נקוב, המשקפות התחייבויות בערך מתואם (פארי) של 4.125 מיליארד שקל. סדרה ו', הצמודה למדד המחירים לצרכן, היא הקצרה מבין השתיים עם משך חיים ממוצע (מח"מ) של 2.85 שנים. לעומתה, סדרה י', שאינה צמודה, מציגה כיום מח"מ של 4.1 שנים.

בתגובה להודעה עלתה היום דיסקונט השקעות אגח ו  ב-1.5% למחיר של 120.8 אגורות, המשקף תשואה לפדיון של 6.6% והנחה של כ-4.3% על הפארי. דיסקונט השקעות אגח י ' נסחרה בעלייה חדה יותר של כ-2.6% למחיר של 90.2 אגורות, המשקף תשואה לפדיון של 7.8% והנחה של 10.8% על הפארי.

לנוכח ההנחה הגדולה יותר המשתקפת כיום ממחיר השוק של סדרה י', צפויה דסק"ש להעדיף רכישה של אג"ח מסדרה זו על פני האג"ח הקצרה יותר. הסיבה לכך היא שככל שהנחה ביחס לערך הפארי תהיה גדולה יותר, היא תייצר רווח גבוה יותר לדסק"ש ממהלך ההחלפה.

בעקבות אי.די.בי

את המהלך הנוכחי מבצעת דסק"ש לאחר שבחודש שעבר ביצעה החברה-האחות, אי.די.בי, מכירה של 5% ממניות כלל ביטוח באמצעות החלפתן באג"ח של עצמה מסדרות ט' ו-י"ד. אג"ח אלה נרכשו במחירים של 75 אגורות ו-79 אגורות בהתאמה, ולכן המהלך צפוי להניב לאי.די.בי רווח הון בדוחות הרבעון השלישי.

בנוסף, בפני אי.די.בי עומדת כעת הצעה למכור לקרן כלירמרק הלוואת מוכר של 118 מיליון שקל בתמורה ל-93.5 מיליון שקל. מדובר בהלוואת מוכר שהתחייבה אי.די.בי להעמיד לאייל לפידות לצורך רכישת 5% ממניות כלל ביטוח בתמורה ל-132 מיליון שקל.

מכירת ההלוואה, אם תאושר היום בידי דירקטוריון אי.די.בי, תסב לחברה הפסד הון בהיקף של כ-24 מיליון שקל. עם זאת, את התמורה ממכירת ההלוואה תוכל אי.די.בי לנצל לרכישה נוספת של אג"ח ט' ו-י"ד שתביא עימה רווח הון נוסף, מאחר שנכון להיום נסחרות אג"ח ט' ואג"ח י"ד במחירים של 67 אגורות ו-73 אגורות, בהתאמה.