חנן מלצר: "ניסו לעשות דה לגיטימציה גם של הבחירות וגם של הוועדה"

יו"ר ועדת הבחירות השופט העליון חנן מלצר כינס היום את ועדת הבחירות לאירוע סיכום • "אנחנו הקדמנו את כולם והתנהלנו באחדות למען המטרה. זה לא מובן מאליו, שכן זו ועדה המורכבת מנציגים של המפלגות השונות"

חנן מלצר/ צילום: שלומי יוסף
חנן מלצר/ צילום: שלומי יוסף

יו"ר ועדת הבחירות השופט העליון חנן מלצר כינס היום (ד') את ועדת הבחירות לאירוע סיכום, שעה לפני שהוא יגיע לבית הנשיא כדי להגיש לו את תוצאות הבחירות הרשמיות. "אנחנו הקדמנו את כולם והתנהלנו באחדות למען המטרה. זה לא מובן מאליו, שכן זו ועדה המורכבת מנציגים של המפלגות השונות", אמר מלצר. "אני אומר את הדברים הללו במידה מוגבלת, כי אמרו לי מראש שאם אני אחמיא לכם - לצדדים הפוליטיים השונים - זה לא ישרת אתכם בבית".

מלצר שיבח את הצוות המקצועי, בראשות עו"ד אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות. "לפני שהייתי שופט, בחיים האזרחיים הקודמים שלי, הכרתי פעילויות בסקטור הציבורי והפרטי, צוות לעניין כמו של ועדת הבחירות - כמעט ולא ראיתי. אורלי השכילה לקבץ סביבה קבוצה, בעיקר נשים. המבצע הזה של הבחירות, מעסיק ביום בחירות כ-105 אלף אנשים, שזה שווה ערך לכמה אוגדות בצה"ל ואורלי היא הרמטכ"לית ותחתיה אלופות תרתי משמע".

מלצר ציין שהיועץ המשפטי של הוועדה עו"ד דין לבנה "הוא משפטן יוצא דופן, עם הספקים שאי אפשר להמעיט בערכם" ושיבח גם את דובר הועדה גיורא פורדיס. "ניסו לעשות דה לגיטימציה, גם של הבחירות וגם של הוועדה ופורדיס הכין אסטרטגיה שעטפה את הוועדה. ניסו להעצים אירועים שהיו בשולי השוליים של הקלפיות בפעם הקודמת ועמדנו בפרץ בכך שהפקנו לקחים ועבדנו מתוך מטרה של אפס ליקויים. אין כזה מצב של אפס ליקויים אבל אנחנו קרובים לזה".

מלצר ציין שהיה חשש שאחוז ההצבעה ירד, בשל תכיפות הבחירות ודה-לגיטמציה שנעשה להליך. "הפלא ופלא אחוז ההצבעה עלה וזה דבר מאוד חשוב".

מלצר ציין את תהליך הפקת הלקחים מן הליך הבחירות. לדבריו, כל היו"רים של ועדות הבחירות הקודמות סיכמו והעבירו המלצות אבל "בלי יוצא מן הכלל, אף המלצות לא נתקבלו". לדבריו, כיוון שהוא היה יו"ר פעמיים, הוא מקווה ליצור תקדים שבהן ההמלצות של הוועדה יקודמו בכנסת ה-22.

"אני מקווה שלא יהיה סיבוב שלישי. אם יהיה סיבוב שלישי, אני כבר נפרד מכם", חתם מלצר את דבריו. 

עדס סיפרה על העבודה שלה בוועדת הבחירות מזה עשרות שנים. "הפעם האתגר היה קשה מפעמים קודמות. בשל הקריאות שיצאו מגורמים שונים, החל מן המערכת הקודמת והתעצמו הפעם. הקריאות חתרו תחת העבודה של ועדת הבחירות ועשויות היו לגרום לחוסר אמון בתהליך. קיבלנו החלטה אסטרטגית להרים ולחזק את אמון הציבור. הקריאות התעצמו ככל שהתקרב יום הבחירות, וזה רק חידד את הצורך שלנו לחדד את הביקורת העצמית".

לדבריה, במערכת הבחירות מועד ב', הוועדה ביצעה שינויים דרמטיים והצליחה ליישם אותם תוך זמן קצר. "נקווה שכל מי שהטיל ספק באמינות ומהימנות של ועדת הבחירות, ימצא את הדרך להכיר במקצועיות של הועדה".

ביטן: פעמיים הספיקו לי

ח"כ דוד ביטן, שייצג את הליכוד בוועדת הבחירות, אמר שהוא מודה לשופט מלצר על כך שהיה קשוב לנושא הזיופים וליישום ההערות של הליכוד. ביטן הוסיף : "לא תהיה מערכת בחירות שלישית. אנחנו לא רוצים בזה, וגם אם תהיה מערכת שלישית, אני לא אהיה בוועדה הזו, פעמיים הספיקו לי".

גיל סגל, מנכ"ל יש עתיד, אמר בסיכום הוועדה כי "רוצה להצטרף לדברי חברי דוד ביטן, למרות הזמן הקצר בין המערכות, נעשו שורה של מהלכים חסרי תקדים בתחום טוהר הבחירות. הן בהיקף העשייה, והן במחשבה מאחורי הדברים".