גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפייק ניוז של הלכת דרעי-פנחסי

רק בהינתן פסק דין סופי ומרשיע, על השרים ורה"מ להתפטר. אחרת זו פגיעה בשלטון החוק ובדמוקרטיה

אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

כתבי משפט ופרשנים מרבים ליפול בניתוח מצבו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ייתכן כי פסק דין של בג"ץ בן כחצי יובל מתעתע בהם. נראה שהם שוגים בהבנתו ומסיקים כי נתניהו לא יכול לוותר על תפקידו, משום שרק כראש ממשלה הוא יוכל להישאר בתפקידו, אם יוגש נגדו כתב אישום. לדבריהם, אם נתניהו יהיה שר, תחול עליו "הלכת דרעי-פנחסי" הקובעת כי שר לא יכול לכהן תחת כתב אישום.

את הטענה הזו ודומים לה העלו באחרונה עיתונאים ואף מומחים למשפט חוקתי.

כשמדברים על "הלכת דרעי-פנחסי", מדברים על שני פסקי הדין של בית המשפט העליון משנות ה-90, שהורו לראש הממשלה דאז, יצחק רבין, לפטר את השר אריה דרעי ואת סגן השר רפאל פנחסי משום שהוגשו נגדם כתבי אישום.

הטענה היא שהלכת דרעי-פנחסי עוסקת בשרים ובסגני שרים, אבל בנוגע לראש ממשלה קיים הסדר מפורש בחוק היסוד, שקובע כללים מיוחדים להגשת כתב אישום ולניהול משפט פלילי נגד ראש ממשלה; כך שהשלכת "הלכת דרעי-פנחסי" היא טעות.  

אולם למעשה אין הבדל בין שר בממשלה לבין ראש ממשלה. ניתן אפילו לומר כי מי שמזכיר את פסקי הדין בעניין פנחסי ודרעי כרלוונטיים - ויהיו אלה היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט - פוגע בשלטון החוק ובמעמד חוקי היסוד. והסיבה פשוטה.

פסקי הדין הללו נבנו על "חוק יסוד: הממשלה", שהיה אז בתוקף, ושלא התייחס לסוגיה של הגשת כתבי אישום נגד שרים. שתיקת החוק הובילה את בית המשפט לקבוע כלל שיפוטי - לפיו "המשך כהונה של נושא משרה אשר מיוחסים לו מעשים חמורים של הצהרה כוזבת, של רישום כוזב ושל ניסיון לקבל דבר במרמה, יפגע ביחס הכבוד של האזרח לשלטון ובאמון של הציבור ברשויות השלטון".

אולם מאז תוקן חוק היסוד, והכנסת קבעה הסדר שלפיו יש לנהל הליך פלילי נגד שר, ושכהונת שר תיפסק רק ביום מתן פסק דין שבו בית המשפט הרשיע אותו בעבירה שיש עימה קלון.

אם הגשת כתב אישום נגד שר פירושה הפסקת כהונה, חוק היסוד מאבד את משמעותו ואת כוונתו. לא יכול להינתן פסק דין המרשיע שר בעבירה עם קלון, אם השר הודח כבר בזמן הגשת כתב האישום. כלומר, הכנסת הביאה בחשבון סיטואציה של הליך פלילי המתנהל נגד שר מכהן, וקבעה כי הגשת כתב אישום נגדו, גם בעבירות חמורות שיש בהן קלון, אינה מהווה עילה להפסקת כהונה אוטומטית.

נוסף לפרוצדורה, צריך להבין את המהות. קביעה שלפיה הגשת כתב אישום מובילה בהכרח לפיטורי שר או ראש ממשלה, היא אנטי-דמוקרטית. היא נותנת לגורם בלתי נבחר, פקיד ברשות המבצעת - היועץ המשפטי לממשלה - יכולת להדיח שר או סגן שר, נבחר ציבור, ללא הליך שיפוטי, ללא פומביות דיון וללא ראיות, עדים וחקירה נגדית.

נבהיר כי גם פגיעה באדם רגיל בעקבות הגשת כתב אישום, היא פגיעה באושיות השיטה המשפטית. כל אדם חף מפשע עד שתוכח אשמתו, וככל שהאווירה הציבורית מכבידה על אנשים רק בשל הגשת כתב אישום נגדם, העיקרון נפגע; אך כשנבחר ציבור מודח, כל ציבור בוחריו נפגע.

לבית המשפט העליון היו הזדמנויות להצהיר על כך ש"הלכת פנחסי" בוטלה על-ידי הכנסת, והוא נמנע מלעשות כן. בעניין השר צחי הנגבי הצהיר בית המשפט כי ההלכה עודנה רלוונטית, לפחות בכך שהיא מאפשרת לבית המשפט להתערב בשיקול-דעתו של ראש הממשלה במינויים של שרים, אפילו כשלא הוגש נגדם כתב אישום.

העובדה שבית המשפט העליון לא נותן לעתים משקל רב לשינויים שהכנסת מכניסה לחוקי יסוד, היא מטרידה כשלעצמה, אבל ניתן לצפות מהמערכת הפוליטית ומחברי הכנסת שלפחות ייקחו ברצינות את חוק היסוד שקבעה הכנסת, ויאמרו לבית המשפט וליועץ המשפטי לממשלה בקול צלול שכתב אישום הוא רק כתב אישום - בין שמדובר בשר ובין שמדובר בראש ממשלה. 

הכותב הוא היועץ המשפטי של התנועה למשילות ולדמוקרטיה

עוד כתבות

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

"חשש לחייו": אבד הקשר עם נשיא איראן אחרי תאונת מסוק

תאונת המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרחשה באזור העיר ג'ולפה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ מטהרן ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן ● בכיר איראני לרויטרס כי "יש חשש לחייו של ראיסי ושר החוץ"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה