החברה החרדית ניצחה בקרב אך הפסידה במערכה

במערכת הבחירות הזו החרדים אומנם זכו להישג סקטוריאלי מרשים, אך בזירה הציבורית הם נחלו מהלומה קשה

חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס /צילום: אוריה תדמור
חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס /צילום: אוריה תדמור

תוצאות מערכת הבחירות מועד ב' 2019 מלמדות כי 1,461,368 מצביעי כחול לבן וישראל ביתנו מחרימים את החברה חרדים מהנהגת המדינה.

הנתון הזה לא אמור להפתיע, מי שעקב אחרי הקמפיינים נחשף לאמירות חסרות תקדים כלפי החברה החרדית שאיש לא היה מעז להפנות כלפי מגזרים אחרים. הפוליטיקאים שמאחורי הקמפיינים הללו לא פעלו בחלל ריק, הם ידעו היטב שאמירותיהם מבטאות את רחשי ליבם של חלק רחב מהאוכלוסייה.

במערכת הבחירות הזו החרדים אומנם זכו להישג סקטוריאלי מרשים, אך בזירה הציבורית הם נחלו מהלומה קשה - היקף התיעוב כלפי החרדים הגיע לשפל חסר תקדים.

לפני שהמצב יחמיר, נראה שצריך לעצור ולשאול איך הגענו הלום?

זה לא קרה ביום אחד, מקימי המדינה סברו שהחרדים הם זן נכחד שתוך זמן קצר יתמזג בסביבה ויעלם, החרדי באותם ימים נתפס כמייצג את היהודי הגלותי, נטול חשיבה עצמאית, חשוך ונבער ובשל כך זכה ליחס של בוז מופגן, המחשה לכך ניתן למצוא בסרטים שצולמו בתקופה ההיא בישראל בהם החרדי הוצג בדרך כלל כייצור עילג ומגוחך.

אך החרדים אכזבו, במקום להיעלם, הם שרדו ובחלוף השנים אף הלכו והתעצמו. עם עלייתו של מנחם בגין לשלטון, קיבלו החרדים לראשונה מקום בהנהגת המדינה והפכו לגורם בעל השפעה. בעיני חלק מהציבור המעורבות הגוברת של החרדים בענייני המדינה נתפסה כאילו הם "גונבים את המדינה". לרגשות הלעג והבוז כלפי החרדים נוספו כעת גם כעס ושנאה שהביאו לאורך השנים לניסיונות לפגוע בהם בדרכים שונות ולהצר את צעדיהם וכך זה נמשך עד ימינו אנו, חלק מהניסיונות הצליחו יותר וחלקם פחות אך בשורה התחתונה החרדים עדיין כאן ונראה שהם כאן כדי להישאר.

הטעות המהותית שלנו החרדים הייתה שלא השכלנו להבין שהשינוי שחל במעמדנו ממיעוט קטן ונרדף למיעוט גדול ומשפיע דורש גם שינוי בהתייחסות שלנו לחברה מסביבנו, אנשים באמת ובתמים מתקשים להבין מדוע לא ברור לחרדים שגיוס לצבא הוא הכרח ולכן זו חובה, בלי קשר ללימוד תורה? האם לא ברור שהציבור החרדי צריך לדאוג לפרנסתו כדי להבטיח רמת חיים נאותה וחלוקה הוגנת של משאבי מדינה המוגבלים? ועוד עשרות שאלות בנושאי חיכוך חילונים-חרדים שדורשים הסבר, השאלות האלו נותרו באוויר ללא מענה ראוי, מעולם לא הוקם מערך הסברה חרדי מסודר שהתמודד באופן יסודי ומקיף עם השאלות הללו על מנת לספק תשובות והסברים, כך תורגם חוסר ההבנה כלפי החרדים לתסכול וכעס שהלכו וגאו עם השנים.

תוצאות הבחירות האחרונות מלמדות שזהו רק עניין של זמן עד שנגיע להתנגשות חזיתית שאת תוצאותיה לא נוכל לשער. ניתן להעריך שרוב האזרחי המדינה לא מעוניינים להגיע לסיטואציה הזו, ומטרת העל המשותפת של כלל הציבור היא לחיות בארץ הזאת זה לצד זה בשלום מתוך כבוד הדדי, וזה אפשרי.

בשטח מתחילים לצמוח ניצנים של שינוי, בשנים האחרונות צצו יוזמות פרטיות שונות ליצירת שיח וההכרות מעמיקה בין המגזרים, ביניהם מיזם "idealist - מאגר מומחים ודוברים חרדים/יות לתקשורת" שנועד להנגיש לאנשי תקשורת מרואיינים חרדים לנושאים שעומדים על סדר היום התקשורתי, אנשי הסברה מיומנים לנושאים במחלוקת וכדי להציע כתבות מהעולם החרדי שיש בהם עניין לציבור הרחב. מאות חרדים וחרדיות העוסקים במגוון תחומים נכונים לפנות מזמנם היקר על מנת להתראיין. דווקא מצד חלק מכלי התקשורת ניכר קושי להסתגל לנוכחותם של חרדים, שכן למרות הפעילות הנמרצת בנושא, החרדים עדיין בולטים בחוסר נוכחותם כמרואיינים, והסיקור של המגזר החרדי עדיין מאופיין בגישה אנתרופולוגית ושלילי ברובו.

הוויכוחים בין חילונים לחרדים ככל הנראה ימשכו, וטוב שכך, שכן ליבון ובירור סוגיות שבמחלוקת הוא דבר חיובי, אך קודם עלינו להיפרד מהדעות הקדומות ולאמץ פתיחות ונכונות להקשיב זה לזה. 

הכותב הוא מנהל c.i.c. chareidi information center מרכז מידע חרדי