אמור לי בן כמה אתה ואומר לך כמה אתה שווה

בעולם בו יש עלייה מתמדת בתוחלת החיים עלינו להסתגל למציאות החדשה של ההזדקנות גם בהקשר של כוח-אדם וקריירה

אילוסטרציה: שאטרסטוק
אילוסטרציה: שאטרסטוק

עולם העבודה שייך לצעירים, הם מבוקשים יותר, מעודכנים יותר, מהירי מחשבה ולעתים קרובות גם מרוויחים יותר. יחד עם זאת, היום ישנה מגמה הולכת וגדלה של אנשים שמעדיפים להישאר במעגל העבודה וממשיכים לעבוד הרבה אחרי גיל הפנסיה הקבוע בחוק בשביל הפרנסה, התעסוקה ובעיקר בשביל להרגיש שווים, יצרניים וחיוניים.

השאלה היא מי מבטיח שהמעסיקים ירצו להמשיך להעסיק עובדים בגילאים מבוגרים? סקר חדש שנערך לאחרונה בקרב מעסיקים בישראל, בדק את דפוסי ההעסקה והגיוס של בני 50+ כולל נכונות לקלוט עובדים בגילאים אלו. הממצאים עיקריים שעולים מהסקר מראים כי למעלה מ-50% מהמעסיקים מעידים על נכונות להעסיק עובדים בגילאי 50+, בעלי הכשרה מתאימה וכי 15% מהמעסיקים קלטו בשנה האחרונה עובדים מעל לגיל 50.

עוד עולה מהסקר כי לעובדים בגילאי 50+ יש תדמית טובה בקרב המעסיקים בכל הנוגע לתכונות חשובות של נאמנות, אמינות, איכות, מוסר תעסוקה גבוה ו- 81% מהם מסכימים עם הטענה לפיה יש יתרונות רבים להעסקת בני 50+ בעלי ניסיון מקצועי וניסיון חיים. נתונים אלה מעודדים כיוון שזה לא סוד שהפנסיה של חלק גדול מהציבור לא תספיק לכלכל אותם לאחר יציאתם לפנסיה.

נתונים אלה מדאיגים, במיוחד לאור הדיווחים כי הביטוח הלאומי עלול לפשוט את הרגל בשנת 2037. עובדה זו אמנם מתייחסת, לכאורה, למציאות אתה נצטרך להתמודד רק בעוד שנים רבות, אולם גם המציאות של היום מראה כי קשישים רבים חיים בתנאי עוני ועל פי נתוני הביטוח הלאומי, 182,500 משפחות של קשישים מדווחות כי הן אינן מצליחות להתקיים בכבוד ואף נזקקות לתמיכה כספית של ארגוני צדקה. הפנסיה התקציבית, הולכת ונשחקת וישראלים רבים הנמצאים כיום בעשורים השישי והשביעי לחייהם מתמודדים עם מציאות קשה ומורכבת.

כיוון שרשת הביטחון שכולנו סומכים עליה מתגלה כ"משענת קנה רצוץ" יש לתת את הדעת למציאת פתרונות חלופיים. אין ספק כי המגזר הציבורי ובראשו הממשלה, חייב לקחת את ההובלה במציאת פתרונות, מתן תמריצים, סיוע בהכשרות והנחיית עסקים לא לוותר על העובדים הוותיקים.

בעולם בו יש עלייה מתמדת בתוחלת החיים עלינו להסתגל למציאות החדשה של ההזדקנות גם בהקשר של כוח-אדם וקריירה, ולתת את הדעת על ההכרח הקריטי בשימורם של העובדים המבוגרים בארגון.

ההעסקה של האוכלוסייה המבוגרת נמצאת תחת אחריותם של המדינה והמעסיקים, ולא רק מהסיבה החברתית. מדובר במצב שמשתלם לשני הצדדים - עבור העובד שזוכה להישאר חיוני ולהתקיים בכבוד וגם עבור המעסיק שזוכה בעובד מסור, שמביא איתו ערך מוסף הכולל ניסיון, מקצועיות, מחויבות והערכה כלפי מקום העבודה. בנוסף, טוב תעשה המדינה, אשר כבר היום מציעה קורסי הסבה מקצועית לבני 50 במקצועות שוחקים, ותרחיב את מעגל העובדים הזכאים להסבה מקצועית ולשדרוג מקצועי, על מנת שיבחנו את האפשרויות המקצועיות העומדות בפניהם בשני העשורים הבאים ולקראת גיל הפרישה.

ברור כי למדינה יש אינטרס כלכלי וחברתי מובהק שעובדים מבוגרים לא יפלטו ממעגל העבודה ולכן יש להפנות תקציבים נוספים לנושא. פתרון זה יאפשר לעובדים לשמור על רצף תעסוקתי, להמשיך בצבירת זכויות פנסיוניות ובעיקר לרכוש מקצוע חדש או מקור הכנסה נוסף, שיאפשר להם להישאר במעגל העבודה גם לאחר פרישתם לפנסיה. 

הכותבת היא יו"ר קרן מעגלים