כך נראה רכב אמריקאי בעידן ממשל טראמפ

תחת העידוד הפעיל של ממשל טראמפ, חוזרת ג'נרל מוטורס לייצר את מה שהיא מתמחה בו: כלים גדולים, מרווחים ולא מצטנעים, שצורכים דלק כאילו אין בעיות עם איראן, ונותנים תמורה טובה לכסף

לתעשיית הרכב האמריקאית יש מערכת יחסים ארוכה, מורכבת ומפותלת עם הממשל האמריקאי ועם הנשיאים הנבחרים. קחו, למשל, את ג'נרל מוטורס. תחת הנשיא ברק אובמה, אביר איכות הסביבה, אימצה ג'נרל מוטורס בתחילת העשור תוכנית אסטרטגית של רכב חכם, חשמלי ושיתופי. הרכב החשוב ביותר שלה לשנת 2019, על פי אותה תוכנית, אמור היה להיות מכונית סופר-מיני חשמלית-אוטונומית על בסיס שברולט "בולט" הקטנה.

אבל אז נבחר נשיא אמריקאי, שרואה בהתחממות הגלובלית פייק ניוז, נלחם בעקביות להסיר את המגבלות הסביבתיות מתעשיית הרכב האמריקנית והחודש אף שלל מקליפורניה "הירוקה" את הרשות לכפות על יצרני הרכב הפחתה של הפליטה וצריכת הדלק הממוצעת.

התוצאה בשטח: החשמלית האוטונומית עדיין רחוקה מאולמות התצוגה ואת מקומה האסטרטגי תפס ב-2019 קרוס-אובר "מיד-סייז" חדש בשם שברולט בלייזר, שממוצב רשמית מול אאודי Q3 אבל ממדיו קרובים יותר לפולקסווגן טוארג, משקלו העצמי של כ-2 טון והוא מצויד במנוע V6 בנזין בהספק של יותר מ-300 כ"ס.

אם נשים את הפוליטיקה בצד, לבלייזר יש עיצוב עדכני ובעל נוכחות, שלא מחמיץ שום סממן אופנתי בפלח שלו. יש לו חרטום אגרסיבי עם גריל זוויתי ענק שנמצא מתחת לפנסי היי-טק צרים בנוסח אאודי; פרופיל צד שנשלט על ידי כנפיים תפוחות ושריריות, שמחפות על חישוקי 20 או 21 אינץ' ענקיים; גובה מתון ביחס לרוחב שמעניק אפקט דינמי; עמוד אחורי צר ומושחר בחלקו העליון שיוצר אפקט אופנתי של "גג צף"; וזנב שרירי לא פחות עם חלון אחורי אליפטי וצר.

העיצוב יוצר "אפקט הגעה" מרשים ברחוב הישראלי, ואם גם זה לא יספק את הצורך שלכם בתשומת-לב התכבדו והזמינו את גרסת ה-RS, שמוותרת על הכרום לטובת צבע שחור דרמטי מלמטה עד למעלה, כולל החישוקים, ונראית כאילו הגיעה מסט הצילום של קליפ ראפ שמצולם בדובאי.

תא הנוסעים מחזיר אותנו למציאות עם עמדת פיקוד הגיונית שטיפוסית לדגמי הדור האחרון של שברולט. יש לוח מחוונים אנלוגי גדול וברור, שמשלב בתוכו צג דיגיטלי רב-תכליתי, מסך מולטימדיה איכותי, חללי אכסון גדולים בסביבת הנהג והנדסת אנוש קלה לתפעול. פה ושם משובצים אלמנטים עיצוביים, כמו למשל בקרת השליטה בטמפרטורה ובעוצמת המאוורר, שמשולבת בתוך פתחי האוורור - בנוסח ה"קאמרו". יש גם לא מעט גאדג'טים דוגמת מראה מרכזית "וירטואלית" עם חיבור למצלמת וידאו אחורית, וערכה מקיפה של מערכות סיוע לנהג. אבל בסך הכל מתוכנן בשיטת "התנע וסע" על פי מיטב המסורת של דטרויט.

גרסת האבזור הבכירה "פרמייר" שבה נסענו, מגיעה עם רשימה נדיבה של אבזור נוחות ופאר, החל במושבי עור חשמליים איכותיים ודלת אחורית חשמלית ועד גג פנורמי ומערכת קול פרימיום. גישת "הכל כלול" הזו משדרגת מאד את תחושת התמורה לכסף של הלקוח והגיע הזמן, שגם המתחרים האירופאים והיפנים יאמצו אותה במקום לעשות קופה על חבילות אבזור.

תנוחת הישיבה מציבה את הנהג גבוה, אבל לא יותר מדי, מפתני הכניסה ענקיים והמרחב לרגליים, לכתפיים ולמטען ימלא כל צורך הגיוני של חמישה מבוגרים בגודל מלא. עם זאת, מרחב הראש מאחור מוגבל יחסית עבור נוסעים שגובהם יותר מ-1.8 מטרים, ושמשות הצד הצרות עלולות להגביל את הראות החוצה של ילדים.

שברולט בלייזר
 שברולט בלייזר

להחזיר את אמריקה לגדולתה

ג'נרל מוטורס עשתה בשנים האחרונות קפיצת דרך רצינית באיכות הייצור והגימור, ולמרות שעדיין ניתן להבחין בחומרים פלסטיים נוקשים - האווירה הכוללת היא של רכב מוקפד ובנוי היטב.

למותג שברולט כבר אין נוכחות באירופה אבל בכל הנוגע להנדסת השלדה, נראה שאירופה מגיעה אליה. ציפינו מהבלייזר לספק את התחושה המוכרת של SUV אמריקני גדול, כלומר היגוי קל ומעורפל, נטיית גוף בולטת בפניות ותקשורת בעייתית בין הנהג לכביש.

הופתענו לקבל היגוי מאוזן עם היזון חוזר סביר בהחלט, יציבות כיוונית מרשימה במהירויות שיוט גבוהות תחת רוחות צד עזות, ובקרה טובה על נטיית הגוף בפניות הדוקות. אמנם עם רוחב של יותר מ-2 מטרים בין מראות הצד ו-2 טון, זה לא רכב לשעשועים על כבישי הרים צרים ומפותלים. אבל אין ספק שמהנדסים מיומנים, עם רקורד אירופאי, כיילו את השלדה הזו במטרה להשאיר את הנהג בתמונה.

התנהגות הכביש המסודרת מגיעה ביחד עם ספיגת זעזועים נעימה ומרגיעה על אספלט ישראלי משובש, למרות העדר מתלים אקטיביים מתוחכמים, ועל-אף שימוש בחישוקים וצמיגים בממדים חריגים. הנעה כפולה היא סטנדרט בבלייזר הישראלי, אך מרווח גחון מוגבל ומרכז כובד נמוך אינם מעודדים אתגרי שטח אקסטרים, בלשון המעטה.

בארה"ב מוצע הבלייזר עם מנועי ארבעה צילינדרים צנועים, שמיועדים למי שעדיין חי בעידן אובמה. אלינו הוא מגיע רק עם מנוע ה- V6 בנזין ללא טורבו המוכר ל ג'נרל מוטורס, בנפח של 3.6 ליטר שמייצר 305 כ"ס ו-38 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית של 9 מהירויות. זהו מנוע אמריקאי מסורתי שמייצר דחף חלק, מעודן ושקט, לפחות עד שמתקרבים לאזור הקו האדום.

התאוצה נמרצת, עם פחות מ-7 שניות מאפס ל-100, ואין בעיה לשמור על קצב מכובד גם בעליות תלולות עם מטען מלא של נוסעים. עם זאת הנטייה הטבעית של המנוע ושל התיבה האוטומטית, היא לשמור על שיוט רגוע בסל"ד נמוך ככל האפשר ועל העברות מתונות. לתיבה יש גם מצב ספורט, שמחדד את ההעברות, אך היא עדיין לא מספקת את הנשיכה החדה של התיבות האירופאיות.

כצפוי, צריכת הדלק היא ברוח ממשל טראמפ. נהגים כבדי רגל יצרכו ליטר בנזין לכל 8-9 קילומטרים.

שברולט בלייזר החדש מפרש באופן מילולי מאוד את סיסמת הבחירות של טראמפ "להחזיר את אמריקה לגדולתה". זהו רכב עם עיצוב דרמטי ובהחלט לא מתנצל, שתופס נפח כביש של מכונית אירופאית וחצי, מציע מרחב פנים לחמישה נוסעים שתזונתם העיקרית היא מאק-אנד-צ'יז, וצורך דלק כאילו אין איראן בעולם. אבל מאחורי הכסות מסתתרת גם הנדסת רכב מגובשת מאוד ושלדה נעימה ונוחה. ובמחיר של 280 אלף שקל לדגם המאובזר, הוא מציע, כמנהג האמריקאיות, תמורה מרשימה לכספם של שוחרי הממדים הנדיבים ומפרט שמקביל לאירופאיות מתחרות, שעולות 50% יותר. מי אמר שפוליטיקה לא יכולה לשרת גם את האזרח הקטן. 

חלק מהמתחרות:

ניסאן מוראנו

ניסאן מוראנו נמכרת כרגע רק בארצות הברית אך מתוכננת להגיע אלינו ב-2020. יש לה עיצוב קרוס-אובר ספורטיבי בולט לעין, תא נוסעים מרווח לחמישה ושלל מערכות אלקטרוניות מתקדמות כולל היגוי סמי-אוטונומי. המנוע התקני הוא V6 בנפח 3.5 ליטר עם 266 כ"ס, שמשודך לתיבה רציפה. המחיר בארה"ב דומה לבלייזר.

קיה סורנטו V6

הגרסה הבכירה של הסורנטו תוכננה ייעודית עבור השוק האמריקאי ומצוידת במנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 277 כ"ס ו-34 קג"מ. ב-280 אלף שקל מקבלים תא נוסעים מפואר ומאובזר ומרחב לחמישה פלוס מקום לשניים נוספים מאחור, על חשבון נפח המטען. הביצועים נמרצים, וגם צריכת הדלק.

פורד EDGE ST

320 אלף שקל עולה גרסת ה-ST הבכירה של האדג' החדשה. העיצוב יותר קשוח מספורטיבי, הגובה גבוה ב-4 סנטימטרים ותא המטען גדול יותר מאשר בשברולט. השלדה ספורטיבית, תא הנוסעים מציע מרחב מכובד לחמישה והמנוע הוא V6 טורבו בנפח 2.8 ליטר שמייצר 330 כ"ס ו-54 קג"מ לטובת ביצועים נמרצים.