מדגמים באוסטריה: קורץ ניצח, תבוסה לימין ותמיכה גוברת ב"ירוקים"

בזכות חשיבות הולכת וגוברת למשבר האקלים: מנהיג מפלגת העם האוסטרית, המנצחת הגדולה של הבחירות שהתקיימו היום, יצטרך להחליט אם לשוב ולהרכיב קואליציה עם הימין שספג מפלה צורבת או לחבור ל"ירוקים"

סבסטיאן קורץ, אוסטריה. סחף את הבוחרים / צילום: רויטרס, Leonhard Foeger
סבסטיאן קורץ, אוסטריה. סחף את הבוחרים / צילום: רויטרס, Leonhard Foeger

ברלין. מפלגת העם האוסטרית (ÖVP) היא המנצחת הגדולה של הבחירות שהתקיימו היום באוסטריה, ומנהיג המפלגה סבסטיאן קורץ יצטרך להחליט אם לשוב ולהרכיב קואליציה עם מפלגת החירות הימנית (FPÖ), שספגה מפלה צורבת בבחירות הנוכחיות, או לחבור ל"ירוקים", שהתמיכה בהם זינקה על רקע המודעות ההולכת וגוברת לחשיבות המאבק בשינויי האקלים; כך עולה לפי מדגמי הבחירות שפורסמו היום בכלי תקשורת באוסטריה ב-18:00 (שעון ישראל), מיד לאחר סגירת הקלפיות במדינה.

לפי המדגמים, מפלגת העם האוסטרית בראשות הקאנצלר היוצא קורץ קיבלה כ-37% מהקולות, בעוד התמיכה במפלגת החירות צנחה ל-16% בלבד, בשל פרשת שחיתות שבה היה מעורב ראש המפלגה לשעבר, היינץ-כריסטיאן שטראכה. בבחירות הקודמות קיבלה המפלגה כ-26% מהקולות.

"הירוקים", לעומת זאת, שבבחירות הקודמות כלל לא הצליחו לעבור את אחוז החסימה, קיבלו היום כ-12% מהקולות. הסוציאל-דמוקרטים זכו לתמיכה של 23%, אובדן של 3% לעומת הבחירות הקודמות. גם המפלגה הליברלית NEOS עברה את אחוז החסימה וקיבלה כ-8% מהקולות.

כעת יצטרך קורץ להחליט איזו קואליציה ינסה לגבש כדי להוביל את אוסטריה בארבע השנים הקרובות. הבחירות המוקדמות נערכו בצל "פרשת איביזה", בה תועד ראש מפלגת החירות האוסטרית, היינץ כריסטיאן שטראכה, דן עם מי שחשב שהיא אחייניתו של אוליגרך רוסי בתמורה שיעביר להם אם זה יסייע לו בבחירות. הפגישה הלילית באי הספרדי תועדה מכמה זוויות בווילה שבה נפגשה החבורה, ובמאי פורסם התיעוד בכלי תקשורת גרמניים.

שטראכה פרש בבושת-פנים מהנהגת המפלגה, ומי שהחליף אותו בבחירות פנימיות שהתקיימו בתחילת החודש היה נורבט הופר - מועמד "מיין-סטרים", שהתמודד בעבר בבחירות לנשיאות ולא היה רחוק מניצחון.

אם המדגמים יתאמתו, הרי שהתוצאה שקיבלה מפלגת החירות האוסטרית נמוכה משמעותית מזו שחזו לה הסקרים. אובדן המנדטים עשוי לדרבן את קורץ לפנות לשותפים קואליציונים חדשים - "הירוקים". המפלגה, שבבחירות הקודמות לא עברה את אחוז החסימה (4%), קיבלה לפי המדגמים כ-12% מהקולות. בקיץ האחרון התחדדה המודעות באירופה לסוגיות האקלים, בין השאר בשל גלי חום, פעילות ציבורית ועלייתו של הנושא לראש סדר היום הבינלאומי.

כמיליון מבין 6.4 מיליון בעלי זכות הבחירות הצביעו באמצעות הדואר (השיעור הגבוה עד כה בבחירות באוסטריה), והצבעות אלה ייספרו רק מחר. סקר שקיים מכון מחקר אוסטרי בעבור הצהובון "אוסטריה", העלה כי הנושאים החשובים ביותר לבוחרים היו "צדק חברתי (51%) מהנשאלים, "הגירה ומדיניות פליטים (44%) ו"הורדת מחירי הדיור" (43%). קורץ במדה רבה "ניכס" את המדיניות נגד ההגירה של מפלגת החירות בשנים האחרונות, וגם הוא מבטיח לא לקבל פליטים, מהגרים ומבקשי מקלט יותר באוסטריה.

מדגמים

שמרנים ÖVP  - 37% (בבחירות ב-2017 - 31.5%)

סוציאל דמוקרטים SPÖ ) - 23% (בבחירות ב-2017 - 27%)

מפלגת החירות הימנית  FPÖ ) - 16% (בבחירות ב-2017 - 26%)

הירוקים  12% (בבחירות ב-2017% - 3.8%)

ליברלים  NEOS  - 8% (בבחירות ב-2017% - 5.3%)