הכירו את הבורסה שפורצת גבולות בינלאומיים

מגזר הבורסות הגלובליות הוא אפיק השקעה אטרקטיבי, בשל מודלים עסקיים סולידיים ומובילות שוק של השחקניות העיקריות, ובראשן ICE

מסחר בוול סטריט / צילום: רויטרס
מסחר בוול סטריט / צילום: רויטרס

תחום הבורסות הגלובליות מתפתח בשנים האחרונות והפך למגזר בולט בסקטור הפיננסים הרחב, זאת בעקבות צמיחה חזקה בפעילות הבורסות, שהובילה לעליות חדות ועקביות בשערי מניותיהן. הגורמים לביצועי יתר של הבורסות הם מגוונים וכוללים גידול בהיקפי המסחר במניות, באיגרות חוב, בסחורות ובנגזרים.

כמו כן קיומם של חסמי כניסה גבוהים הובילו לשליטתן של מספר קטן של שחקניות על בתחום. תהליכי קונסולידציה שהתרחשו בשנים האחרונות בין הבורסות חיזקו עוד יותר את מובילות הבורסות הגדולות בשוקי היעד שלהן ושליטה על מאגרי דאטה ייחודיים של המסחר, המאפשרת יתרון משמעותי באספקת מידע רלוונטי וערך מוסף חזק ללקוחות. כל הגורמים הללו באים לידי ביטוי הן בשיעורי צמיחה גבוהים יחסית והן בשיעורי רווחיות גבוהים באופן משמעותי, לא רק בהשוואה לממוצע של הסקטור הפיננסי, אלא גם לעומת מרבית החברות בשוק המניות הכללי.

למעשה, הבורסות הגלובליות דומות יותר לחברות הטכנולוגיה המובילות מאשר לשחקני השוק הפיננסי, עם גידול עקבי בנתח הכנסות מתחומי מידע ואנליטיקה, ובמידה מסוימת מזכירות את חברות כרטיסי האשראי המובילות, ויזה ומאסטרקארד, המספקות פלטפורמות נייטרליות ורחבות עבור הבנקים ולקוחותיהם, ובכך נהנות ממודל עסקי בעל עוצמה חזקה וסיכון תפעולי נמוך יחסית.

מסחר, סליקה ודאטה

אחת מהבורסות המובילות בעולם, אותה התחלנו לסקר לאחרונה בהמלצת Outperform עם מחיר יעד של 100 דולר, היא חברת Intercontinental Exchange (סימול: ICE ), הנסחרת בשווי שוק של למעלה מ-50 מיליארד דולר ומציגה הכנסות של מעל 5 מיליארד דולר בשנה. החברה נוסדה בשנת 2000 והונפקה חמש שנים לאחר מכן, כאשר בהתחלה התמחתה במסחר בנגזרים בשוקי האנרגיה. לאורך זמן פיתחה החברה מגוון מנועי צמיחה נוספים, אליהם נכנסה באמצעות רכישות, כולל רכישת ענק בשנת 2013 של בורסת ניו יורק (NYSE Euronext), בה היתה רשומה בעצמה, תמורת כ-10 מיליארד דולר, ובכך הפכה לשחקנית המובילה גם בשוקי המניות והאופציות, הן בארה"ב והן באירופה. בהמשך ביצעה ICE רכישות נוספות בתחומי הדאטה והאנליטיקה, באמצעותן הגדילה את נתח ההכנסות משירותי מידע, המספקים לה כוח חזק מול הלקוחות ופוטנציאל לשיפור ברווחיות.

נכון לעכשיו, מניבה חברת ICE כמחצית מהכנסותיה מתחומי המסחר והסליקה של ניירות ערך ונכסים פיננסיים, כולל מניות, אופציות, חוזים עתידיים, סחורות (נפט, גז טבעי, מתכות, מוצרי חקלאות וכו'), ריביות, מט"ח ואף מוצרים אקזוטיים כמו ביטקוין. המחצית השניה של הכנסות הבורסה מגיעה מתחומי הדאטה, כולל כ-20% בגין אספקת שירותי אנליטיקה בתשלום, כ-14% ממנויי מסחר ומידע על ביצוע עסקאות והשארית - מדמי ניהול בגין שירותי תקשורת ופלטפורמת מסחר. הנתח הגבוה של ההכנסות מהדאטה, המבוססות בעיקר על מודל מנויים, מספק ל-ICE נראות עסקית גבוהה והופך את החברה לבעלת סיכון השקעה נמוך, יחסית לשוק הפיננסי התנודתי, ובנוסף מקנה לה שיעורי רווחיות גבוהים במיוחד. שיעור הרווח התפעולי של ICE עלה מ-51% לפני חמש שנים ל-58% בשנה שעברה, שיעור רווחיות בין הגבוהים מכלל חברות ה-S&P 500. השילוב המנצח של צמיחה גבוהה בהכנסות בקצב שנתי ממוצע של 26%, בזכות פעילות רכישות ענפה, עם שיפור עקבי בשיעורי הרווחיות, הוביל לצמיחה דו-ספרתית עקבית ברווח למניה. במקביל, שמרה חברת ICE על פרופיל מינוף פיננסי נמוך, עם יחס חוב ל-EBITDA של כ-2 לאורך העשור האחרון, על אף ביצוע רכישות גדולות.

תמחור נמוך יחסית לחברות צמיחה

אנו רואים את מגזר הבורסות הגלובליות בתור אפיק השקעה אטרקטיבי במיוחד בסקטור הפיננסי ובשוק המניות הכללי, בשל מודלים עסקיים סולידיים ומובילות שוק של השחקניות העיקריות. אנו מציינים את מניית ICE בתור החשיפה המועדפת לתחום הבורסות בשל שיעורי הצמיחה והרווחיות הגבוהים, הנתח הגדול של הכנסות חוזרות מתחומי הדאטה והאנליטיקה ורמת התנודתיות הנמוכה בעסקי החברה ובמחיר המניה (בטא של 0.8, לעומת בטא של 1 בשוק ושל 1.12 בסקטור הפיננסי). למרות פרופיל חזק של צמיחה ורווחיות, חוסן פיננסי רב וסיכון עסקי נמוך, מניית ICE נסחרת ברמת תמחור נמוכה יחסית לחברות צמיחה, מכפיל רווח של 22 ומכפיל EBITDA של 16 לתחזיות 2020, דיסקאונט לחברת הבורסה המובילה CME ולמניות ויזה (V) ומאסטרקארד (MA), שלושתן נסחרות במכפילי רווח חזויים של מעל 30.

אנו סבורים כי המשך ההתקדמות בפעילותה המגוונת של ICE צפוי להוביל לעלייה ברמת תמחורה. החברה בעלת פרופיל סולידי עשויה אף ליהנות בעתיד מעלייה ברמת התנודתיות בשווקים הפיננסיים כתוצאה מגורמים כלכליים ופוליטיים, וממעבר מתמשך לשימוש בזירות הדיגיטליות ובכלים אנליטיים מתוחכמים במגוון תחומי המסחר. 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם