קנאביס אאוט, בשר "נקי" אין: היזם של ננו דיימנשן מביא לראשונה לבורסה פעילות בשר משובט

אופקטרא נדל"ן מדווחת כעת על מיזוג מיט-טק (MeaTech) של שרון פימה, שמפתחת טכנולוגיה לייצור סטייק מתאי בשר שמקורם בתאי גזע עובריים • האם החברה לא מגיעה לבורסה מוקדם מדי? פימה: "אני מאמין בפלטפורמה הבורסאית מאוד"

תחליפי הבשר תוספים תאוצה / עיבוד מחשב, צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
תחליפי הבשר תוספים תאוצה / עיבוד מחשב, צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

החברה הבורסאית הקטנה אופקטרא נדל"ן  תכננה למזג לתוכה את חברת הקנאביס "היי פארמה", אך ביום חמישי האחרון דיווחה על ביטול העסקה ועל תוכנית חלופית למזג לתוכה חברת מטרה אחרת: מיט-טק (MeaTech) הפועלת בתחום הבשר המשובט. מניית אופקטרא נסחרה הבוקר במגמה חיובית, והיא משקפת לחברה שווי של 38 מיליון שקל.

במסגרת המיזוג המתוכנן עם מיט-טק יקבלו בעלי המניות הנוכחיים של חברת המטרה, בשלב הראשון, מניות המהוות 60% מהחברה הממוזגת. ההסכם כולל גם שתי אבני דרך, שהראשונה ביניהן תעלה את החזקות בעלי המניות של מיט-טק ל-64% מאופקטרא, והשנייה ל-68%. אבן הדרך השנייה תלויה בהנפקה בבורסה מובילה בעולם, עם עדיפות לנאסד"ק.

תחום תחליפי הבשר ומוצרי "הבשר הנקי" חדר למרכז תשומת הלב של המשקיעים, בעקבות הנפקתה של חברת ביונד מיט  בארה"ב, שמשקיעיה מורווחים מאות אחוזים, וגם אחרי ירידה מהשיא היא עדיין שווה כמעט 9 מיליארד דולר. גם חברת Impossible Foods הפרטית המפתחת תחליף בשר צמחי, גייסה 300 מיליון דולר לפי שווי של 2 מיליארד דולר. אתרי המשקיעים התמלאו בכתבות תחת הכותרת "איך להשקיע בתחום הבשר הנקי", אולם אין עדיין חברות רבות בשוק הזה שהן ציבוריות. כמו בתחום הקנאביס, גם בתחום הבשר המשובט ישראל עשויה להיחשב לבעלת יתרון יחסי, בשל היכולות הייחודיות שבנתה בתחומי תאי הגזע ובתחום הדפסת תלת-ממד.

העסקה של אופקטרא עם מיט-טק היא בעלת כמה מאפיינים שיכולים לסמן אותה כסנונית של הייפ חדש: כניסה לשלד בורסאי שוויתר על מיזוג עם מוצר הייפ קודם (כפי שרק לפני כשנה החליפו כמה שלדים במהירות תוכניות להיכנס לתחום הבלוקצ'יין, בתוכניות נלהבות לא פחות להיכנס לתחום הקנאביס); הפעילות, צריך לציין, היא בשלב בוסרי מאוד - הסטייק הראשון ייוצר כנראה רק בעוד כשנה, וגם אז הוא יהיה אבטיפוס מתקדם, ולא מוצר מסחרי.

האתגר האמיתי ביצירת הבשר המשובט - הדפסה

אולם, למשקיעים המחבבים את החברות שלהם בשלב שבו עדיין אין להן מוצר אלא בעיקר רעיון מלהיב, מיט-טק עשויה בהחלט להיות מעניינת. היא הוקמה על ידי שרון פימה, שהיה מיזמי ננו דיימנשן  , חברת מדפסות התלת-ממד שנסחרת כיום בת"א בשווי של כ-60 מיליון שקל, לאחר שמנייתה נחבטה קשות בשנה האחרונה. לדברי פימה, "יכול להיות שיש הייפ בתחום הבשר המשובט, אבל האם התחום הזה נחוץ והכרחי? בוודאי. העולם כבר אינו יכול לייצר את כמות הבשר שאנחנו צורכים. מבחינה סביבתית הפתרון שלנו הרבה יותר טוב. מבחינת מחיר, הוא לא יהיה יותר זול מבשר 'רגיל' אלא דומה או מעט יותר יקר".

הדפסת תלת-ממד היא אחד הרכיבים החשובים במוצר של מיט-טק. מדובר בסטייק שמורכב מתאי בשר שמקורם בתאי גזע עובריים, שממוינים בין היתר לתאי שריר ולתאי שומן. תאי השריר עוברים תהליכים של מתיחה וכיווץ, כדי "לאמן" אותם כך שיתחזקו כמו שריר אמיתי, ואז ניתן לבנות סביבם רקמה המשלבת את כל סוגי התאים, כדי להגיע למרקם הדומה ביותר שניתן לסטייק אמיתי.

"רוב החברות בעולם העוסקות בתחום הבשר המשובט מציעות קציצה המבוססת על 'מרק תאים'. גם אנחנו מתחילים ב'מרק' אבל מתכננים לשוות לו מרקם וצורה של נתח בשר אמיתי, ובכך היתרון שלנו", אומר פימה. ביונד מיט, נזכיר, לא עסקה בבשר משובט אלא בתחליפי בשר עשויים מחלבון אפונה. לצורך העניין, אין כאן הבדל קונספטואלי מ'טבעול' ודומיו (אם כי לטענת הטועמים, ישנה פריצת דרך בחוויה). אבל עם כל הכבוד לחלבון האפונה, בשר אמיתי במעבדה הוא החלום האמיתי של התחום.

לדברי פימה, האתגר האמיתי בתחום יצירת איברי הבשר המשובט, הוא בהדפסה. פימה עצמו הוא המומחה של החברה לתחום ההדפסה, והיא נעזרת גם בפרופ' שלמה מגדסי מן האוניברסיטה העברית, המשמש כיועץ לחברה. גם ד"ר טל דביר, שהצליח להדפיס רקמת לב תלת-ממדית בצורת לב שפותחה מתאי גזע, משמש כיועץ למיט-טק. "מדובר בסופו של דבר באיבר גוף, כמו שדביר מנסה לפתח, אבל אנחנו השלב הקל יותר", אומר פימה.

כדי להוציא את החזון שלה לפועל, מיט-טק תצטרך יכולות טכנולוגיות נוספות על אלו שיש לה. פימה מציין כי זו אחת הסיבות לכך שהחברה מגיעה לבורסה, שמאפשרת יצירתיות רבה יותר במיזוג פעילויות ובתגמול חברות אחרות או ממציאים עבור תרומתם. עוד לפני ההגעה לבורסה הצטיידה מיט-טק ב-7 מיליון שקל שגויסו ממשקיעים פרטיים, חלקם מתחום המזון. בקופת אופקטרא עצמה ישנם 7.7 מיליון שקל, ואין לה חוב.

אתם לא מגיעים לבורסה מוקדם מדי?
פימה: "החברה צעירה, הוקמה לפני כשנה. אולם, אני מאמין בפלטפורמה הבורסאית מאוד, בין היתר בזכות החוויה שהייתה לנו בננו דיימנשן".

ננו דיימנשן עצמה לא הגיעה לבורסה בשלב מוקדם מדי?
"לא. היו סיבות אחרות שבגללן הפיתוח שם התעכב, סיבות ניהוליות. הבורסה לא הייתה הבעיה וננו דיימנשן התאימה להיות חברה נסחרת". 

שמוליק לוי, מנכ"ל אופקטרא, אמר כי "אנו שמחים לקדם עסקת מיזוג עם חברה העוסקת בתחום הפוד-טק (תעשיית המזון המתקדמת) להדפסת בשר, אשר נמצא בצמיחה לאור הכרה ציבורית הולכת וגוברת של צריכת בשר שיוצר בתהליכים טכנולוגיים ואינו כולל גידול ושחיטה של בעלי חיים, תוך שמירה על תנאים סטריליים ללא זיהום ובחיסכון צפוי של עלויות.

"את מיט-טק מובילים אנשי ניהול בעלי ניסיון בתחום הדפסות תלת-ממד ואנשי מקצוע מובילים מהאוניברסיטאות המובילות בישראל, אשר כבר גייסו כספים לטובת הפיתוח הראשוני ממשקיעים מובילים בשוק המזון ומאמינים בהתפתחות העתידית של תחום תחליפי בשר"