גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיום החדש על החבילות שהישראלים מזמינים מחו"ל

עתירה לבג"ץ טוענת כי יש "להפסיק את ההעדפה הפסולה שניתנת לדואר ישראל ביבוא אישי" שמהווה פטור בפועל בכל הנוגע לנהלי המיסוי של הזמנת חבילות מחו"ל, וכי "קיים הסכם סודי בין דואר ישראל לבין מינהל המכס" ● המשמעות: קבלת העתירה עשויה לאלץ את הדואר לבצע בקרה מקיפה יותר, שעלולה להתבטא בתשלום מסים

עתירה חדשה שהוגשה היום (ד') לבג"ץ דורשת להפסיק את היחס המפלה לכאורה ממנו נהנית חברת דואר ישראל בכל מה שנוגע ליבוא אישי והפטור שנוגע להקלות מיסוי בהזמנת חבילות מחו"ל.

בשנים האחרונות הלך והתעצם זרם החבילות שנכנסות לישראל מדי שנה, בין היתר על רקע השינוי בהרגלי הצריכה וצמיחה מסיבית של המסחר המקוון מאתרים בינלאומיים דוגמת אמזון, איביי, אסוס ואחרים. בעתירה, שמאחוריה עומדים ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד לשכות המסחר וחברת געש וורלד ווייד המשמשת כסוכן מס ועוסקת ביבוא, נטען כי דואר ישראל נהנית מאי-אכיפה, שמוגדרת בעתירה כ"פטור בפועל" בכל הנוגע לנהלי המיסוי של הזמנת חבילות מחו"ל.

בעתירה שהוגשה נגד שר האוצר, מינהל המכס ברשות המסים, שר התקשורת וחברת דואר ישראל, נטען כי הדרישות החוקיות ליבוא המוטלות ונאכפות על יבואנים, סוכני מכס, חברות שילוח בינלאומי, בלדרים וכל מי שעוסק, אינן מוטלות ואינן נאכפות על חברת הדואר, וזאת "ללא כל טעם או הצדקה חוקיים או אחרים כלשהם".

העותרות מבקשות מבג"ץ להורות על מתן צו על-תנאי ועל מתן צו מוחלט לאחר דיון בעתירה. המשמעות העתידית של קבלת עתירה כזו או פיקוח הדוק יותר על הדואר באמצעים אחרים, יוכלו להביא לבקרה מקיפה יותר שעלולה להתבטא בתשלום מסים שחמק עד היום מתחת לרדאר או בעיכוב מסירת חבילות.

העותרות טוענות למעשה כי פקודת המס קובעת באופן מפורש כי מוצרים שיובאו בדואר יהיו נתונים לפיקוח רשות המכס, אך אכיפה זו אינה מתרחשת בשטח.

כיצד מתבצע הליך יבוא של מוצרים מחו"ל באמצעות חברת הדואר לעומת מה שמיובא שלא באמצעותה? ככלל, המוצרים המיובאים לישראל בהובלה אווירית נפרקים מהמטוסים ומובלים לשטח G, המצוי בפיקוח רשות המכס בנתב"ג, ומשם מועברים לאחד משני מסופי המטען האוויריים בשטח נתב"ג, מסוף ממ"ן או מסוף סוויספורט, אשר גם הם בפיקוח רשות המכס, כאשר בשלב זה הטובין אינם משוחררים לצורך מסירתם ליבואנים. הליך יבוא דומה חל גם בטובין המיובאים לישראל בהובלה ימית.

סוכני המכס נדרשים להעביר לרשות המכס, באופן מקוון, הצהרת יבוא לצורך הסדרת השחרור המכסי של המוצרים, הכוללת, בין היתר, נתונים אודות הצדדים לעסקה, פרטי הטובין, לרבות משקלם ושוויים - הסיווג על-פיו נקבעים ומשולמים מיסי היבוא עבורם. שחרור החבילות ליבואן מותנה בהגשת הצהרת יבוא ובתשלום מיסי היבוא, בהם מע"מ, החלים על אותן חבילות. ללא עמידה בתשלום מיסי היבוא, לא ניתן לשחרר את החבילות ולהעבירן לצרכנים או ליבואנים.

אלא שלא כך הדברים בכל מה שנוגע להזמנת חבילות באמצעות דואר ישראל, נטען בעתירה. "הלכה למעשה, אין כל אכיפה או פיקוח של רשות המכס הדומים לאלה המוחלים" על גופי שילוח אחרים. כפועל יוצא, טוענות העותרות, "החבילות המיובאות באמצעות חברת הדואר, משוחררות ונמסרות ליבואנים ללא פיקוח על קיום הדרישות החוקיות ביבוא וללא תשלום מסי היבוא החלים ביבוא הטובין".

העותרות גורסות כי "בניגוד קיצוני" לאכיפה ולפיקוח של הדרישות החוקיות ביבוא, שמחילה רשות המכס על העוסקים ביבוא, "מאפשרת רשות המכס לחברת הדואר להעביר את הטובין המיובאים באמצעותה ישירות מהמטוסים למחסן לדברי דואר של חברת הדואר בנתב"ג, וממנו, למחסן דברי דואר של חברת הדואר במודיעין, וממנו מופצים ונמסרים המוצרים ללקוחות שהזמינו אותם, ללא קיום הדרישות המוחלות ומפוקחות על העוסקים ביבוא שאינם חברת הדואר".

חברת הדואר איננה מגישה הצהרת יבוא לצורך השחרור המכסי של הטובין, וממילא לא מתקיים לגבי הטובין המיובאים באמצעותה כל הליך של שחרור מכסי. חברת הדואר היא זו "המשחררת" את הטובין על-ידי הפצת הטובין ומסירתם ליבואנים, ורשות המכס איננה מונעת זאת. לטענת העותרות, לא יכולה להיות מחלוקת כי התנהלות זו, שרשות המכס מאפשרת אותה, היא בלתי חוקית בעליל ומפרה הפרה גסה את פקודת המכס, את דיני היבוא ואת הדרישות החוקיות ביבוא.

עוד נטען כי "חברת הדואר עושה דין לעצמה ו'משחררת' את הטובין ליבואנים, ללא הליך שחרור מכסי". זאת, לטענתן, "בהסכמת רשות המכס, ובהיעדר כל דרישה של רשות המכס כי חברת הדואר תקיים הליך שחרור מכסי כדין, ובהיעדר אכיפה של הדרישות החוקיות ביבוא על חברת הדואר".

העתירה מתייחסת גם למה שהיא מכנה "הסכם סודי" בין מינהל המכס לבין חברת הדואר, אותו ביקשה איגוד לשכות המסחר לקבל על-פי חוק חופש המידע: "ככל הידוע לנו, המכס פטר את חברת דואר ישראל בע"מ מדיווח על שטרי מטען, וכתוצאה מכך לא מוגשות על-ידי חברת הדואר למכס הצהרות יבוא, בניגוד לכללים המחייבים שחקנים אחרים העוסקים בסחר החוץ".

ואולם על-פי העתירה, מנהל תחום בכיר פניות הציבור חופש המידע ברשות המסים השיב כי הרשות, בתיאום עם חברת הדואר, מסרבת לגלות את ההסכם ודוחה את הבקשה לקבלת מידע, בהנמקה כי "מדובר בהסכם שיש בו כדי לחשוף מידע שיכול ויפגע בפעולות האכיפה או הביקורת של רשות המסים".

לטענת העותרות, עצם קיומו של הסכם, קל וחומר, הסכם סודי, בין רשות המסים או מינהל המכס לבין חברת הדואר, במעמדה כ"שחקן מוביל בסחר המקוון", מעלה תמיהות וספקות באשר לחוקיותו.

העתירה הזו מצטרפת לביקורת החריפה שמתח מבקר המדינה לפני כשנה על ההתנהלות של דואר ישראל. דוח המבקר שפורסם באוקטובר 2018 ציין כי החלוקה במקטע שחרור הטובין מהמכס הפועלות בתחום היבוא האישי היא בשליטה מוחלטת ומלאה של חברת הדואר עם כ-99% מהחבילות, וחברות השילוח עם כ-1%. בעוד שמינהל המכס מקבל מידע מקדים רק על החבילות המגיעות לארץ באמצעות חברות השילוח וסורק אותן במערכת ייעודית כדי לגבות את המסים הנדרשים - דווקא חברת הדואר, שכאמור שולטת בשוק, לא מקבלת מידע מקדים על החבילות המגיעות לארץ, ולכן אין ביכולתה לבצע אכיפה על רוב המוצרים המגיעים לארץ ולגבות את המסים הנדרשים עבורם.

בלשכת המסחר, המתבססת על נתונים דואר ישראל לשנת 2018, מעריכים כי הפסד הכנסות המדינה ממע"מ בשנת 2019 כתוצאה מהפטור ברכישות עד 75 דולר עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, זאת בהתבסס על כך שכ-70 מיליון חבילות מגיעות לדואר, 95% מתוכן עד 75 דולר (כ-64 אירו), כשבעולם יותר מ-40% מהרכישות בסחר המקוון עומדות על מעל 50 אירו.

העתירה הוכנה והוגשה על-ידי עורכי הדין שמואל גרוסמן ורועי גלעד, בסיוע עו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל משפט באיגוד לשכות המסחר.

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "העתירה טרם התקבלה בחברה. כשתתקבל, נלמד אותה ונגיב בהתאם בערכאות המשפטיות". ברשות המסים בחרו שלא להגיב לדברים. 

עוד כתבות

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו''ל / צילום: Shutterstock

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו"ל

אנו עומדים בקצה מכתש, צופים בשמש זורחת מעל הר, מבקרים ביערות הגשם, צופים בגלים המתנפצים - ומשהו עמוק מתרחש בקרבנו ● ואז אנחנו חוזרים הביתה, לשגרה, והכול מתפוגג ● אבל זה לא חייב להיות ככה ● ארבעה דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על הניצוץ

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

שינוי במאזן הכוחות: איראן תקבל השבוע מטוסי קרב מדגם סוחוי 35

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב