הופקדה: תוספת עשרות אלפי יח"ד לאום אל פאחם וערערה

הוועדה המחוזית חיפה הפקידה את תוכניות המתאר הכוללניות ליישובים אום אל פחם וערערה שבוואדי ערה • התוכניות כוללות תוספות יחידות דיור, שטחי ציבור ותעסוקה

אום אל פחם / צילום: גיל ארבל
אום אל פחם / צילום: גיל ארבל

בשורה ליישובים אום אל פאחם וערערה. הוועדה המחוזית חיפה אישרה להפקדה תוכניות שיסדירו את המצב הקיים, ויוסיפו להן בעתיד עשרות אלפי דירות וכן שטחי תעסוקה ומסחר. תוכנית המתאר באום אל פחם כוללת תוספת של 23 אלף יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 80 אלף תושבים עד לשנת 2030. התוכנית כוללת תוספת של כמיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה ותיירות ו-800 אלף מ"ר עבור שטחי ציבור. התוכנית תהפוך את אום אל פחם לעיר הערבית הגדולה ביותר במרחב ותשתרע על תחום כולל של 26,300 דונם. במסגרת התוכנית מוגדר אזור מסחר פעיל לאורך כביש 65, מערכת שטחים פתוחים הכוללת שטחי טבע לשימור, שטחים חקלאיים ושטחים המיועדים לפיתוח עירוני, ספורט, נופש וטיילת. התוכנית הוכנה על ידי אדרריכל מיכאל מאיר ברודניץ ואדריכל אדיב דאוד.

תוכנית המתאר בערערה כוללת תוספת של 5,800 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 34 אלף תושבים עד לשנת 2030. כמו כן, התוכנית כוללת תוספת של כ-190 אלף מ"ר עבור מבני ציבור, כ-34.8 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-360 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה וכ-14 אלף מ"ר עבור שטחי תיירות. על פי התוכנית, יוקם בצפון מערב היישוב מרכז תחבורה, בסמוך לכביש מספר 65, שייתן מענה תחבורתי לאזור כולו. התוכנית הוכנה על ידי משרד שמיר אדריכלים.

יו"ר הוועדה המחוזית חיפה, איתמר בן דוד הסביר היום ל"גלובס" כי מדובר בתוכניות שיסייעו להסדיר קיפוח ואי וודאות תכנונית ארוכת שנים: "אנחנו כמה חודשים אחרי דוח מבקר המדינה שנגע ליישום החלטת 922 בחברה הערבית. אחד הדברים שעלו שם הוא העדר תוכניות מתאר כוללניות בחברה הערבית בישראל. חשוב מאד לקדם יישובים שלא קיבלו תשומת לב רבה על ידי מערכת התכנון. מבחינתנו, הבשורה הגדולה היא הכנת התוכניות לאורך ואדי ערה/עירון", הסביר בן דוד, שהרחיב לגבי אופי התוכניות בשני היישובים "מרבית הציבור מעוניין להישאר ביישובים שבהם המשפחות נמצאות ובהם גדלו. ביישובי החברה הערבית יש אי שוויון מאד גדול. המשימה ביישובים האלה היא לדאוג למחוסרי הקרקע. בתוכניות המתאר הכוללניות אנחנו מנסים לתת זכויות גבוהות בכל האזורים שבהם יש אדמות מדינה ומצד שני, להכשיר בדיעבד בנייה באדמות פרטיות".