גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הילד הרע של עולם הקולינריה התל-אביבי: "בסוף הבנתי שהייעוד שלי הוא לא לשים אותי במרכז"

דיוויד פרנקל סומן מגיל מוקדם כאחת ההבטחות הקולינריות הגדולות של ישראל ● הוא הגיע לתקופה קצרה ל"פרונטו", והזמני הפך לקבוע ● "האם זה מה שאיחלתי לעצמי כשהייתי שף צעיר ושאפתן? אני לא יודע"

דיוויד פרנקל במטבח של מסעדת פרונטו / צילום: תמוז רחמן
דיוויד פרנקל במטבח של מסעדת פרונטו / צילום: תמוז רחמן

דיוויד פרנקל מתבונן בריכוז במנות שהוא מצלחת במטבח הפתוח של מסעדת פרונטו. מולו צוותי טלוויזיה - בכל זאת, חוגגים כאן יום הולדת 30 בערב חגיגי (וכן יום הולדת 120 למותג המים המינרליים המוגזים סן פלגרינו במסגרת סדרת אירועים קולינריים ברחבי העולם, שבארץ צוינו אצל פרנקל), אבל זה לא משנה. מי שהיה הילד הרע של עולם הקולינריה התל-אביבי נמצא במטבח, היום כמו כמעט בכל ערב, ומכין את המנות קרוב לעשור בחריצות ראויה לציון.

הגעת לכאן אחרי שבישלת בכמה מהמסעדות הטובות בעולם, כמו נומה הדנית ומוגאריץ הספרדית. חשבת שתהיה פה בפרונטו אוטוטו עשור?

"לא. אם היו אומרים לי אז שזה מה שיקרה, לא הייתי מתחיל בכלל לעבוד כאן. היה לי אז חלום לעשות משהו שהוא שלי לגמרי - ואיטלקי הוא לא היה. פרונטו זה שם איטלקי של מסעדה איטלקית. לי לא זורם דם איטלקי בעורקים ואני לא מחובר למטבח הזה מהבית בשורשים.

"הגדרתי אותה כתחנה בדרך, אבל בסוף פרונטו הפכה להיות יעד, והמקום שלי. זו בחירה שאני לא יודע אם הייתה נבונה או נכונה - זה פשוט מה שיצא. הכנסתי לכאן בהדרגה את האני מאמין שלי, עשינו שינויים שבשבילי היו נועזים, וכיוונו את המסעדה למקום שהיא נמצאת בו היום - אוכל שלי, כשאיטליה היא מקור השראה של חומרי גלם ושיטות הכנה", הוא אומר.

"האם זה מה שאיחלתי לעצמי כשהייתי שף צעיר ושאפתן, שרצה לשים את כל היכולות והכישרונות בצלחת אחת? אני לא יודע. מצד שני, אני רואה שפים ישראלים עם עודף יצירתיות, שניסו להיות השפים הכי טובים בארץ, והיום הם ללא מסעדות במקרה הטוב. בדיעבד, זה אולי שמר עליי, הקלאסיקה. שיש מסגרת שצריך לבצע בתוכה ולא לצאת יותר מדי. אולי זה שינה אותי עם הזמן, או הגיל - בכל מקרה, היום אני מבצע יותר מה שנכון טכנית ולא אובר-יצירתי.

"אם פעם הבישול שלי נוצר מאגו מסוים, ליצור מנות גדולות ומרשימות, בסוף הבנתי שהייעוד שלי הוא לא לשים אותי במרכז אלא את הסועדים. שזו החוויה שלהם ולא שלי. שמה שחשוב זה לגרום להם ליהנות, ושנקודת השיא היא לא כשמסיימים לצלחת במטבח, אלא האינטראקציה של הצלחת עם הלקוח. היום אני הרבה יותר חושב על חוויה קולינרית טובה ומעניינת ופחות על הצורך להפיל אותם מהכיסא בכל ביס".

מה לא הייתי עושה היום

פרנקל (36) סומן מגיל מוקדם כאחת ההבטחות הקולינריות הגדולות של ישראל, וגם הוא וגם התקשורת ידעו את זה. בראיונות הוא סיפר על התקופות שבהן בישל במסעדות הטובות בעולם, ועל כך שנכנס לפרונטו במקרה, בזמן שחיכה לוויזת עבודה כדי לחזור ולבשל בניו יורק.

"נכנסתי לזוגיות כשחזרתי ארצה כדי לקבל את הוויזה. חשבנו שבינתיים, עד שניסע יחד, אני והיא, אעבוד בארץ איפשהו. ככה פגשתי את רפי אדר - ובסוף נשארתי פה".

צלחת פרחי קישואים/ צילום:  וויטלו טונאטו

אתה מתחרט שנשארת?

"אני יכול להגיד לך שהרבה מאוד שנים, כשהייתי מבקר בניו יורק והייתי רואה קולגות שלי שעבדו במוגאריץ מקבלים כתבות בטיימס וכוכבי מישלן - היה לי מאוד קשה. תקופה ארוכה בחיים הרגשתי שנתקעתי פה. עכשיו אני מסתכל על מה שכן יש לי, לא על מה שאין. השארתי מאחור את החלום הזה, שהיה אולי חלום ילדות - של להיות שף כוכב, ושל מישלנים ושל חו"ל. אני כבר לא רואה בזה פסגה שצריך לכבוש בשביל הכרה. היום אני גם מבין שיכול להיות שהייתי נשאר פה בכל מקרה, בלי קשר לשום זוגיות. חיפשתי בית ומקום קבוע להישאר בו - ובדיעבד, מצאתי אותו. פשוט לקח לי הרבה זמן להבין את זה".

מה עוד היית עושה אחרת, לו יכולת?

"הרבה דברים שעשיתי - לא הייתי עושה היום. לא הייתי עושה כתבת שער כשאני מצולם במכונית אדומה עם עוד שפים כאילו אנחנו נערות בבברלי הילס; לא הייתי פותח בעיתון על הזוגיות שלי וחושף את המשפחה כדי לקבל כותרות. התקשורת מאוד עזרה לנו להתנהג ככה - יצרה תחרות בין השפים על כמות הסועדים והזכיות, וציפתה מאיתנו להתנהג כרוק סטארז. היום אני יותר נינוח ויותר רגוע ופחות בטירוף מה יהיה הדבר הבא או הפרס הבא".

זה דיבור של אחרי טיפול?

"לא חושב. הייתי שנה בטיפול והוא עזר לי, אבל לא ברמה דרמטית. אחרי שהייתי במקום נמוך, הטיפול נתן לי כלים להסתכל על עצמי, להבין מה אני רוצה ממני ומאחרים. האם זה שינה לי את החיים? יש הרבה דברים ששינו לי את החיים. טיפול הוא לא אחד מהם".

מה שהיה - היה

פרונטו הוקמה בסילבסטר 1989 על-ידי רפי אדר, שהפך אותה למוקד עלייה לרגל בזכות אוכל איטלקי קלאסי וקהל נוצץ של אמנים ואנשי עסקים. תפריט יום ההולדת של המסעדה כלל מנות שכיכבו בה לאורך השנים, הן של רפי אדר שיצא מהתמונה לפני כמה שנים והן של פרנקל, שהוא כיום מבעלי המסעדה: ויטלו טונאטו (פרוסות בשר דקיקות ברוטב טונה קרמי) מופלאה מ-2014, סקלופיני מרסלה מ-1989 ממש, פסטה כמהין ועוד.
"הסקלופיני למשל היא מנה שהכנו אחד לאחד לפי המתכון מאז. כשהיא מוגשת לצד שאר המנות בתפריט, ממש רואים מצד אחד את האבולוציה ומצד שני את הקשר ביניהן".

איך בוחרים להוציא מנות מהתפריט?

"מאוד קשה, בטח מנות שנמכרות. ויטלו טונאטו למשל הייתה מנה מעולה, שבעיניי עשתה את שלה. אבל להיות שף חכם זה להיות עם אצבע על הדופק, ולדעת שעל כל בן אדם ששואל איפה המנה, יש 10 ששמחים על המנה החדשה. מה שהיה - היה".

ויטלו טונאט / צילום: אמיר מנחם

מתכונים

ויטלו טונאטו

מרכיבים:

1 ק"ג נתח וייסבראטן או סינטה עגל חלב

5 כפות שמן זית

1/2 כפית מלח אטלנטי

1/4 כפית פלפל שחור גרוס

15 צלפים עם גבעול

חופן עלי מיקרו


למרינדה:
3 כפות חרדל דיז’ון חלק

3 כפות דבש

2 ענפי רוזמרין מופרדים

4 שיני שום קלופות ופרוסות

לרוטב הטונה:

1/2 כוס מיונז או איולי באיכות טובה

1 שן שום קצוצה

50 גרם טונה משומרת בשמן זית ומסוננת

3 טיפות טבסקו

2 כפות מיץ לימון

2 כפיות צלפים

חצי כפית מלח

2 כפות מים

הכנה:

מערבבים את כל חומרי המשרה ומורחים את הבשר מכל צדדיו. מעבירים לכלי עמוק, מכסים עם ניילון נצמד ומעבירים להשריה של 8 שעות במקרר. מסננים, מנגבים מהמשרה ומניחים לבשר להתגבש מחוץ למקרר שעתיים לפני הצלייה.

מחממים מחבת גדולה, יוצקים 2 כפות שמן זית וצולים את הבשר מכל הצדדים עד השחמה. עוטפים את הנתח מכל צדדיו ברדיד אלומיניום ומעבירים לתבנית צלייה וצולים בתנור שחומם מראש לחום של 160 מעלות במשך 25 דקות. מעבירים לקרש חיתוך ומניחים לבשר להתגבש רבע שעה.

בינתיים מכינים טונאטו: מעבדים במעבד מזון את כל מרכיבי רוטב הטונה יחד עם 2 כפות מים, עד לקבלת קרם חלק. מוסיפים מלח לפי הטעם.

הגשה: פורסים את נתח הבשר לרוחב לפרוסות דקות. מפזרים מלח אטלנטי, פלפל שחור, צלפים ושמן זית. מוסיפים מרוטב הטונאטו ומפזרים עלי מיקרו.

מתכון של דיוויד פרנקל

סקלופיני אל מרסלה

מרכיבים (ל-4 מנות):

12 פרוסות דקיקות שייטל עגל או כף (650 גרם)

קמח לקימוח הבשר

100 גרם חמאה

1/2 כוס יין מרסלה

מלח ופלפל

הכנה:

משטחים את נתחי הבשר לעובי 3 מ"מ. מקמחים ומנערים מעודפי קמח.

מלהיטים מחבת גדולה. מוסיפים רבע מכמות החמאה ומניחים לה להשחים. מוסיפים רבע מנתחי הבשר ומטגנים חצי דקה מכל צד עד להזהבה קלה. שומרים את הנתחים הצלויים בצד וחוזרים על הפעולות שוב עם שאר נתחי הבשר.

יוצקים למחבת שבו בושלו הנתחים את המרסלה. מגרדים בעזרת מרית עץ את המשקעים ומערבבים. מוסיפים למחבת חזרה את הנתחים ומבשלים קלות עד שהנוזלים מצטמצמים ומהיין מתקבל רוטב סמיך. מגישים מיד.

מתכון של רפי אדר

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט