גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני בלחץ מטורף לפני העלייה לבמה, אבל לא מוותרת. זה מאבק יומיומי"

עמית פרקש רצה ממחזה למחזה תוך שהיא מתמודדת עם פחד במה, וחולמת לעשות שוב דברים מחוץ לתיאטרון

עמית פרקש / צילום: כפיר זיו
עמית פרקש / צילום: כפיר זיו

עמית פרקש מנסה להתיידד עם הפרפקציוניזם שלה. במשך שנים השאיפה למצוינות והפחד המצמית לטעות ניהלו אותה בכל תחומי חייה. היא רצתה להצטיין בתחרויות המונולוגים בסטודיו של יורם לוינשטיין, להיות שחקנית מצטיינת ב"הבימה", לשיר הכי טוב, שהקהל יאהב אותה, ונוסף על כל זה להילחם בפחד הבמה שלה. בתוך סד הדרישות והיעדים הבלתי אפשריים שהציבה לעצמה, לא היה לה פנאי ואנרגיה לבנות בית ולחשוב על ילדים.

כשהתחילה לשחרר את החבל שכרכה סביב עצמה, הדברים התחילו לזרום והיא נוכחה לדעת שהיא טובה מספיק גם כשאינה סוחטת את עצמה עד לסף הכוחות. לפני כמה שבועות התחתנה עם איש חיי הלילה יאיר יונס, והיא מככבת בתפקיד מרכזי ב"אביב מתעורר", עיבוד ישראלי למחזה המצליח מברודוויי, שעיבדה שחר פנקס וביים משה קפטן, ומביא את סיפור התבגרותם של שני נערים ונערה בחטיבת הביניים, הנחשפים לחיים האמיתיים על המורכבות שלהם, עמידה מול הממסד, רגשות, יחסים עם ההורים, ושאר קונפליקטים קיומיים.

היא עדיין מתאוששת מהחתונה שזכתה לסיקור רחב בכל מדורי הרכילות, כי כשאת כוכבת ילדים בדימוס, עם רשימת אקסים כמו גפן ברקאי, אסף הרץ ויון תומרקין, נכנסים לך עד לפאייט האחרון בשמלת החתונה, ונראה שהיא דווקא חגגה את זה בכיף, מודעת לערך המוסף של הפרסום, גם אם הוא צהבהב וחודרני, לקריירה.

"מערכת היחסים של ונדלה עם אמא שלה מורכבת", היא אומרת כשאנחנו יושבות במתחם הלא מעשנים ב"נחמה וחצי" שממוקם מול התיאטרון. ונדלה שלה, שאותה היא מגלמת, בת 14, פרקש חגגה 30, מה שלא מפריע לקהל להזדהות איתה. היא נכנסת להיריון, עושה הפלה לא חוקית וככל הנראה מתה מזיהום.

"את השירים כתבו נועם חורב ואוהד חיטמן, והם מרגשים ומספרים סיפור. בשיר הנושא יש את השורה שמאירה את עולמה, 'כל מה שאסור מרגיש כל-כך טוב'. למרות שהוא נכתב במקור בגרמניה ב-1890, הוא רלוונטי גם היום. לא לקבל את השונה, מה היא הגדרת אונס, אם אני מסכימה בהתחלה ואחר כך אומרת לא, מה שעלה במהלך החזרות כשהתפוצצה פרשת האונס בקפריסין, והתאבדות".

היית בסיטואציה דומה של כמעט אונס?

"למזלי, לא, ואני מקווה שאם הייתי נקלעת אליה, היה לי את הכוח להעמיד אותו במקום. אבל כן היו סיטואציות שגברים דיברו אליי בצורה לא נאותה".

פרקש גדלה בקיסריה, למדה בשדות ים, ומאז ומתמיד רצתה להיות שחקנית וזמרת. את הפריצה הגדולה שלה עשתה בנסיבות טראגיות, כששרה את "מיליון כוכבים" בלוויה של אחיה, תם פרקש, טייס מסוק אפאצ'י שנהרג בהתרסקות מסוק במלחמת לבנון השנייה. השיר, שכתב והלחין לזכרו יפתי (יפתח) קרייזנר, חברו הטוב, הושמע ללא הפסקה בתחנות הרדיו והפך לאחד המזוהים ביותר עם מלחמת לבנון השנייה ואיתה. לפעמים נדמה שהוא עדיין מאפיל על ההישגים המרשימים שלה בקריירה שפיתחה מאז - השתתפות בפסטיבלים, "מועדון החנונים", "שכונה", "חצויה", "כמעט מפורסמת", "מסע הטבעת", הנחיה בערוץ הילדים, והפסקה שעשתה ללימודי משחק בשיא הקריירה. עם סיומם לפני שנתיים כבר גילמה את מיקה ב"מיקה שלי", את מרייה פון טראפ ב"צלילי המוזיקה", ועכשיו היא מופיעה במקביל בארבע הצגות, ביניהן "גבעת חלפון" ו"סימני דרך". בקיצור, כוכבת.

שאלתי אם לפעמים מפריע לה להיות מזוהה כל-כך עם השיר ההוא, שיצא לפני כמעט 13.5 שנים, כאילו הוא הדבר היחיד שמאפיין אותה. "אני מבינה בדיוק על מה את מדברת, אבל לא הייתה לי שליטה על איך השיר יתקבל ושהוא יהפוך לסוג של המנון. אנחנו נמצאים במדינה שבה השכול הוא נושא מרכזי. וכן, נהרג לי אח וזה מעסיק הרבה אנשים וזה בסדר גמור מבחינתי. הרבה שנים ביאס אותי שמזכירים את זה כל הזמן, אבל אני לא מתביישת באחי, להיפך, גאה בו מאוד, ואם אנשים רואים אותי וחושבים על תם, זה לא מפריע לי. אני עובדת בתעשייה כבר 12 שנים ובשביל אישה בת 30 עשיתי המון. מצד שני אני לא דואגת להזכיר את זה כל הזמן.

"יש לי את הזיכרון הפרטי שלי ויש את המקומות שבהם אני אומרת מה שאני חושבת, אבל אני לא הולכת למפגשים של אחים שכולים, כי זאת לא הדרך שלי להתמודד עם השכול. ההתמודדות שלי היא דרך האמנות שלי. אני מתנדבת לאירועים שנוגעים בו, ואם יהיה משהו שקשור למשפחות שכולות וארגיש צורך להתבטא, אעשה את זה בלי להסס, אבל השכול לא מנהל אותי".

כנצר למשפחת טייסים, פרקש ביקשה לשרת בלהקת חיל האוויר, וכשהשתחררה התחילה לעבוד מיד ונשאבה לעולם הילדים והנוער והפכה לכוכבת. בגיל 25 החליטה להוריד הילוך ונרשמה ללימודים בסטודיו של לוינשטיין, החלטה כלכלית ונפשית לא פשוטה. "בחיים צריך לקחת סיכונים. היה לי חשוב להתמקצע. עשיתי דברים נפלאים, אבל הרגשתי שלא מימשתי את הפוטנציאל שלי, רציתי להיות שחקנית יותר טובה. בהתחלה הלכתי על עיוור, ראיתי את הכול, אבל לא ממש הייתי שם".

ופרנסה מאיפה?

"כל השנים התפרנסתי מדהים, לא ממש חסכתי לצערי, אבל יורם הסכים שאצא להצטלם לשלוש סדרות ולשלושה סרטים תוך כדי הלימודים, ככה שגם לא נעלמתי מהשטח לגמרי, אבל הייתי בתוך הלימודים. ככל שהם התקדמו, רציתי להצליח. יש תחרות מונולוגים? אני רוצה לזכות בכסף. מעלים הצגה? אני רוצה תפקיד טוב".

הפרפקציוניזם השתלט.

"זה מנהל את החיים ונשאבתי".

החשש שמשהו לא יעבוד טוב, שתטעה, שתיכשל, הפך לפחד במה רציני, שהיא עובדת קשה כדי לביית ולאט-לאט מצליחה לשלוט בו. "זה אדרנלין משוגע, לחץ מטורף לפני שאני עולה לבמה. הוא יכול להופיע פתאום ואם יש מישהו חשוב בקהל הוא מתעצם. אני בעיקר מפחדת שהדברים לא ילכו, שאעשה טעות, אבל אחד הדברים שאני גאה בהם, שאני לא מוותרת וזה מאבק יומיומי, האהבה למקצוע יותר חזקה מהפחד.

"אני מלמדת את עצמי להגיד, 'אז מה אם אטעה' או 'לא יאהבו אותי'?. אי אפשר להתנהל בפחד מתמיד אם אני עושה את הדבר הנכון. וכן, טעיתי והצלחתי לצאת מזה בשנייה ולא קרה שום דבר נוראי. בפרמיירה של 'מיקה שלי' , שעשיתי במקביל עם יובל דיין, ההצגה הראשונה אחרי שגמרתי את הסטודיו, היו מלא פשלות, אבל בגלל שהייתי בכזאת אופוריה, לא הרגשתי אותן בזמן אמת. בעבר, עד שלא הייתי שלמה עד הסוף עם משהו, לא עשיתי אותו ולקחתי את הזמן כדי להיות בטוחה, וזה חלק מהטיפול שאני עוברת. ללמוד לא לבזבז זמן כי החיים קצרים. סך הכול אני אדם טוב, וכן, אני לא מושלמת".

היית כלה מהגיהינום?

"הפתעתי את עצמי, הייתי סופר צ'יל, זורמת, ידעתי מה אני רוצה ולקחתי אנשים שאני סופר סומכת עליהם ושחררתי. הכי נהניתי מעיצוב הפנים של האולם ואולי פעם אעסוק בזה. התרגשתי לפני החופה, כמו לפני פרמיירה, אבל לא הייתי משותקת. יכול להיות שזה קשור לניסיון על הבמה. אני עדיין מבוהלת, אבל אני נושמת, נותנת ללחץ להיות. פעם הייתי צריכה יום שלם להתכונן לפני הצגה, היום בשש בערב יש את הטקס של מקלחת, חימום קולי של חצי שעה, ודברים נעימים שמרגיעים אותי. אני הרבה על הבמה, אבל תחשבי על השחקנים בברודוויי שמופיעים יום-יום, לפעמים כמה פעמים ביום. צריך משמעת ספרטנית".

אם יש משהו שהיא מתגעגעת אליו, זו המצלמה. בשנתיים האחרונות נשאבה לעבודה ב"הבימה", גילמה ארבעה תפקידים ראשיים, והשאירה מאחור את ההופעה על המסך. "אי אפשר הכול ביחד. ברור לי שבקרוב זה יקרה, ולמבוגרים, כי אני מרגישה עכשיו בשלה לעשות דברים מחוץ לתיאטרון".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר