אוהבים גישה חופשית לכל מקום? דירוג הדרכונים הכי חזקים בעולם

מדד הנלי לדירוג דרכונים בינלאומיים פרסם נתונים לתחילת הרבעון האחרון של 2019 • במקום הראשון - שתי מדינות מאסיה • מי מדורג כדרכון הגרוע ביותר בעולם, ואיפה נמצאת ישראל?

דרכון / צילום: thinkstock
דרכון / צילום: thinkstock

שני דרכונים בינלאומיים מתחרים על תואר "הדרכון החזק ביותר בעולם" השנה, ושניהם מגיעים ממדינות באסיה. בפתח הרבעון האחרון של שנת 2019, יפן וסינגפור מחזיקות בעמדתן בתור המדינות עם הדרכונים הכי ידידותיים למסע - זאת על-פי מדד הדרכונים של הנלי, שמודד באופן תקופתי את כוחם של דרכונים.

סינגפור וגם יפן עומדות בראש המדד הודות לדרכונים שלהן, שמאפשרים להיכנס ללא פחות מ-190 מדינות בעולם, ללא שום צורך בויזה מקדימה.

קוריאה הדרומית, גרמניה ופינלנד כולן נאבקות על המקום השני בדירוג, כשאזרחי המדינות הללו יכולים להיכנס ל-188 מדינות סביב לעולם, ללא צורך בויזה מוקדמת. 

■ למדד הדרכונים המלא של הנלי »

איטליה, דנמרק ולוקסמבורג עומדות במקום השלישי, עם גישה ללא ויזה ל-187 מדינות, סך-הכול מדינה אחת פחות מהמקום השני במדד. למדינות במקום הרביעי, ספרד, צרפת ושבדיה, ישנה גישה ל-186 מדינות.

ארה"ב ובריטניה, המובילות בדירוג לפני חמש שנים (ב-2014), צללו השנה למקום השישי - הנמוך ביותר שלהן מאז שנת 2010. הברקזיט עדיין לא הספיק להשפיע על הדירוג של הדרכון מהממלכה המאוחדת, ובמדד הנלי סבורים כי הדירוג הגבוה שלו יתערער בעקבות היציאה מהאיחוד האירופי.

עוד בין המזנקות הגדולות במדד - איחוד האמירויות הערביות, שדרכונה קפץ בחמישה מקומות למקום ה-15, הזינוק החזק ביותר ברבעון האחרון על-פי חוקרי מרכז העסקים של אוניברסיטת קיימברידג'. "האיחוד לא יכול להתחרות בערב הסעודית, אך הכוח הרך שלו משמעותי מאוד בעולם", כך לפי החוקרים.

ואיפה ישראל ברשימה? הדרכון המקומי שלנו עומד ברבעון הזה במקום ה-22, עם 159 מדינות אליהן ישראלים יכולים להיכנס ללא ויזה מקדימה. מדובר בירידה של מקום אחד מאז 2018. המקום הכי גבוה אליו הגיע הדרכון הישראלי במדד היה מספר 18 בשנת 2006.

בתחתית הרשימה אפשר למצוא את אפגניסטן, שדרכונה שוב נפל לתחתית המדד עם בסך-הכול 25 יעדים אליהם האפגנים יכולים להגיע ללא ויזה. בצמוד לאפגניסטן יושבות עיראק עם 27 יעדים, סוריה עם 29 יעדים, פקיסטן עם 31 יעדים ותימן עם 33 יעדים אליהם יכולים להגיע מחזיקי הדרכון של המדינה ללא אשרת כניסה מוקדמת.

על-פי חוקרי הגירה רבים, המדד של הנלי מדגים איך יותר ויותר מדינות סביב לעולם מוותרות על אשרת הכניסה למדינה כדי לחזק יחסים בינלאומיים וסחר.