יום שלישי לשימוע בתיקי נתניהו; הפעם במוקד - תיק 2000

סנגורי רה"מ ינסו לשכנע בשימוע את היועמ"ש ואת בכירי הפרקליטות כי כשנתניהו נתן למו"ל "ידיעות אחרונות" הבטחות לפעול לטובתו בתמורה לסיקור אוהד, הוא בכלל "בילף" את מוזס • עו"ד עמית חדד: "כשנסיים את הטיעונים, לא יהיה מנוס מסגירת התיקים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ישיבת השימוע השלישית בתיקי ראש הממשלה, שאמורה הייתה לעסוק בעיקר בתיק 1000, עוסקת בסופו של דבר ברובה בתיק 2000. הישיבה נמשכת בשעה זו במשרד המשפטים בירושלים. את טיעוני ההגנה מציג עו"ד עמית חדד בפני צוות פרקליטים גדול בראשות היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. מי שנעדרת מהישיבה היום היא עו"ד ליאת בן-ארי, שיצאה לחופשה מתוכננת מראש בחו"ל.  

לפני כניסתו לישיבת השימוע אמר הבוקר (א') עו"ד חדד: "כשאנחנו נסיים את הטיעונים, לא יהיה מנוס מסגירת התיקים. אנו מאמינים שכך יהיה, ואנו מצפים שכך יהיה".

תיק 2000 הוא אולי המורכב ביותר מבחינה משפטית מבין שלושת התיקים. ראש הממשלה בנימין נתניהו חשוד במסגרתו במרמה ובהפרת אמונים, ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס חשוד בהצעת שוחד לנתניהו. לפי כתב החשדות, החל מ-2009 ומאז במהלך השנים קיימו נתניהו ומוזס דין ודברים ביניהם במפגשים אישיים, במסגרתם דנו בסיוע האחד לשני כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם.

במסגרת זאת, נטען, דובר על סיועו של מוזס לנתניהו בביסוס מעמדו באמצעות סיקור חיובי ואוהד ב"ידיעות אחרונות", זאת בתמורה לסיועו של נתניהו למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של "ידיעות אחרונות" על-ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום".

לפי החשדות, כפי שעלו מן ההקלטות שבוצעו לכמה שיחות שניהלו נתניהו ומוזס, השניים דנו במספר כיווני פעולה: תמיכת ראש הממשלה ב"חוק ישראל היום", צמצום תפוצת העיתון וביטול הוצאת מהדורת סוף השבוע שלו. זאת, בנוסף לפעולות שעשה נתניהו כדי לתווך בין מוזס ובין בעלי הון לרכישת "ידיעות אחרונות".

בתיק 2000 טוענים סנגורי נתניהו כי הפרשנות שהעניקו היועמ"ש והפרקליטות לשיח שהתקיים בין מוזס לנתניהו היא שגויה ואינה תואמת את התמונה העובדתית והנורמטיבית. לשיטתם, השיח הפלילי לכאורה שהתנהל בין נתניהו למוזס, ושחלקו תועד בהקלטות, כלל לא היה אותנטי. ובמילים אחרות, לשיטת סנגורי ראש הממשלה, כשנתניהו נתן למוזס הבטחות לפעול לטובתו בתמורה לסיקור אוהד, הוא בכלל "בילף" את מוזס.

עוד יטענו הסנגורים כי ככלל, אסור למשפט הפלילי להיכנס לשדה שאליו הוא נכנס בתיק 2000 - יחסים בין איש תקשורת בכיר לבין פוליטיקאי בכיר. הסנגורים יטענו כי ניסיון לצבוע מערכת יחסים כזאת, מורכבת ומסובכת ככל שתהיה, בצבעים פליליים - הוא בעייתי ומסוכן (טענות דומות העלו עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, המייצגות את מוזס).

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס הם בגדר חשודים, מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.