חודש שלילי לחברות הישראליות בוול סטריט; תת-מדד הטכנולוגיה איבד 3.7%

מדד ת"א טכנולוגיה עלה בספטמבר ב-2.7% ונאסד"ק טכנולוגיה ב-1.7% • מדד גלובס-פרומתאוס ירד ב-1.2% לעומת עלייה של 3.5% בת"א 125 ושל 0.5% בנאסד"ק • תת-מדד מדעי החיים ירד ב-1.5% בהובלת יורוג'ן שצללה ב-30%

 יונתן סולומון, מנכ"ל ביומיקס/ צילום: איל יצהר
יונתן סולומון, מנכ"ל ביומיקס/ צילום: איל יצהר

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש ספטמבר במגמה שלילית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס (שעוקב אחר אותן חברות) לירידה של 1.2%. במקביל, מדד ת"א 125 עלה בחודש שעבר ב-3.5% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 0.5%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד בספטמבר ב-1.5%. באותה תקופה, מדד ת"א ביומד ירד בשיעור של 0.5%, ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה איבד מערכו 3.3%. החברה שבלטה ביותר בתת-המדד החודש היא יורוג'ן פארמה, שנפלה בספטמבר בכ-30%.

החברה, העוסקת במחקר ופיתוח מוצרים תרופתיים לטיפול במגוון סוגי סרטן בתחום האורולוגיה, קיימה בסוף החודש יום משקיעים, שבו הודיעה על תוצאות הניסוי שערכה במוצר השני בצנרת המוצרים שלה, המיועד לטיפול בסרטן שלפוחית השתן. המוצר הוביל להיעלמות הגידול הסרטני ב-63% מהחולים. המוצר נועד להחליף ניתוח שגם הוא מעלים את הגידול, אבל לרוב, הגידול חוזר ונדרשים ניתוחים חוזרים בתוך שנה לערך. האנליסטים שהשתתפו ביום המשקיעים הסבירו כי משך הזמן עד לחזרת הגידול יהיה הנתון המשמעותי לבחינת התוצאות - יותר מאשר מספר החולים המגיבים. בתגובה לפרסום צנחה המניה.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק נסחרו גם הן במגמה שלילית בחודש ספטמבר, שהובילה את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לירידה של 3.7%. לעומת זאת, באותה תקופה עלה מדד ת"א טכנולוגיה ב-2.7% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-1.7%.

החברה שבלטה ביותר בתת-המדד החודש היא ורינט, שעוסקת בפיתוח ושיווק תוכנות אבטחה, ניתוח ומודיעין עסקי, עבור תעשיות ביטחוניות וחברות מסחריות. ורינט איבדה בספטמבר כ-20%, לאחר שבתחילת החודש היא פרסמה את תוצאות הרבעון השני, ששיקפו ביצועי חסר ביחס לציפיות האנליסטים בעיקר ברמת ההכנסות.

גלובס-פרומתאוס ספטמבר 2019
 גלובס-פרומתאוס ספטמבר 2019

ביומיקס מתמזגת לצ'רדן ומצטרפת למדד

חברת המיקרוביום הישראלית BiomX (ביומיקס) הודיעה ביולי האחרון על הפיכתה לחברה ציבורית, באמצעות מיזוג לתוך חברת צ'רדן שנסחרת בבורסת ניו-יורק, ועם השלמת העסקה היא תצטרף למדד גלובס-פרומתאוס. הרוכשת, צ'רדן, היא חברה מסוג SPAC - חברות המוקמות כחברות ציבוריות ללא פעילות משלהן. כחלק מהליך הקמתן הן מגייסות כסף במיוחד על מנת להתמזג עם חברות פרטיות מעניינות, בהליך שמהווה אלטרנטיבה להנפקה.

במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים שצ'רדן גייסה 70 מיליון דולר, ושווי השוק הראשוני של החברה שתיווצר מהמיזוג ייאמד בכ-254 מיליון דולר. השלמת העסקה צפויה להיות באוקטובר.

בפרומתאוס מציינים שביומיקס היא חברת מיקרוביום - תחום הנחשב כיום ללוהט ביותר. המיקרוביום הינו השם המדעי של מכלול הבקטריות הקיימות בגוף האנושי. כיום ישנה הבנה שאוכלוסיות החיידקים החיים על גופנו ובתוכו משפיעות על השונות בין בני אדם, על בריאות ומצבי חולי ואפילו על הקוגניציה והרגש, לא פחות מהשונות הגנטית שיש בינינו. הרכב החיידקים היוצרים את המיקרוביום, בעיקר חיידקי מעיים, נקשר למצבים בריאותיים שונים, כולל אלרגיות, הפרעות במערכת העיכול, השמנת יתר וסרטן. בחלק מהמחלות ניתן לאתר חיידק ספציפי אשר עלול לגרום או להחמיר את המצב.

לפי מחקרים, כמות הדנ"א של המיקרוביום גדולה פי 100 מכמות הדנ"א האנושית. מדענים רואים במיקרוביום כמעין איבר, שמשקלו כפול ממשקל המוח והוא בעל תפקידי מפתח בבריאות האדם.

ביומיקס צוללת לתוך המיקרוביום האנושי ומפתחת טיפולים מבוססי פאג'ים (וירוסים המשמידים חיידקים) בהתאמה אישית, לשם טיפול במחלות כרוניות כמו מחלות מעי וכבד דלקתיות, סרטן המעי הגס וכן חיידקים המשפיעים על מראה העור. כיום הטיפול הרווח בחיידקים גורמי מחלות הוא נטילת אנטיביוטיקה, אך לטיפול זה ישנם חסרונות משמעותיים. בראש ובראשונה, אנטיביוטיקה מהווה אמצעי ל"השמדת המונים", והיא משמידה "על הדרך" גם חיידקים המועילים לגוף. חיסרון שני הוא נטיית החיידקים לפתח עמידות לאנטיביוטיקה, באופן שמביא למרוץ בלתי נגמר למציאת אנטיביוטיקות חדשות.

בפרומתאוס אומרים שכאן נכנסת ביומיקס לתמונה: הרעיון הוא שהפאג'ים מהווים נשק סלקטיבי המתביית על חיידקים מסוימים, ונמנע מפגיעה בחיידקים המועילים. התוצאה היא טיפול מדויק יותר, שלא מפר את איזון כלל אוכלוסיית החיידקים שלנו ומפחית את העמידות לאנטיביוטיקה בקרב חיידקים מזיקים.

אחד הגיוסים הגדולים בתחום המיקרוביום

לפי פרומתאוס, ביומיקס גייסה ב-2017 סכום משמעותי של 24 מיליון דולר ממשקיעים שונים, בהן חברות ענק, גיוס שהיה אחד הגדולים בתחום המיקרוביום. חקר המיקרוביום צובר תאוצה בעולם - וכספים רבים מושקעים בשנים האחרונות בחברות מהתחום. לפי כלכלני פרומתאוס, בין ההשקעות ניתן למנות את ההשקעה של חברת Janssen בחברת Vadenta בגובה 241 מיליון דולר, ההשקעה של נסטלה בחברת SERES בגובה 120 מיליון דולר, ההשקעה של פייזר ורוש בחברת Second Genome בגובה 43 מיליון דולר ועוד.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, "לחברות בתחום המיקרוביום עשוי להיות יתרון משמעותי על פני חברות המפתחות תרופות וטיפולים רפואיים 'מסורתיים' מכיוון שההתערבות בנעשה במיקרוביום הינה התערבות המתאפיינת במינימום פולשנות בגוף האדם. לפיכך נראה שעלויות המחקר והפיתוח של חברות בתחום צפויות להיות נמוכות יותר, מחזורי הפיתוח מהירים והניסויים פחות מסוכנים לבריאות המשתתפים".

נוסף על כך, לדברי שבח, מסתמן שהיתרון של ביומיקס על פני המתחרות הוא שבעוד שרוב החברות מוסיפות חיידקים לתמהיל, ביומקס גורעת חיידקים באופן סלקטיבי, וזאת ללא התערבות כימית אלא באמצעות פאג'ים.

צנרת המוצרים של החברה כוללת ארבעה מוצרים: טיפול באקנה, במחלות מעי דלקתיות, בסרטן המעי הגס ובמחלות כבד דלקתיות. המוצר נגד אקנה הוא בשלבים המתקדמים ביותר, וניסויים קליניים בו צפויים להתחיל כבר בסוף 2019.

מבדיקות מחלקת המחקר של פרומתאוס, נראה שביומיקס מתמקדת בשווקים מסחריים משמעותיים בגודל כולל של עשרות מיליארדי דולרים. כך למשל, גודל השוק העולמי של טיפולי אקנה הוערך בכ-2 מיליארד דולר וצומח ב-8.2%, והשוק העולמי של טיפול בסרטן המעי הגס צפוי להגיע ל-10.8 מיליארד דולר עד 2022. בנוסף, השווקים לטיפול במחלות מעי דלקתיות ובמחלות כבד דלקתיות צפויים להגיע בקרוב לכ-22 מיליארד דולר ולכ-3.5 מיליארד דולר, בהתאמה.

בפרומתאוס מוסיפים שעדות נוספת להתפתחות שוק המיקרוביום היא הצלחת אחת הגישות המבטיחות בשנים האחרונות בתחום - השתלת ביום, כלומר שינוי אוכלוסיית חיידקי המעיים של המטופל בניסיון להשפיע על בריאותו. לצורך זה מפיקים את החיידקים מדגימת צואה של אדם בריא, ומעבירים אותם למערכת העיכול של אדם שמחלתו קשורה לשיבוש בחיידקי המעי. השתלה זו מהווה כבר כיום תחליף לטיפול אנטיביוטי והיא מוכחת בשטח כטיפול יעיל במקרים מסוימים.

"סביר להניח שבשנים הקרובות יתגלה מלוא הפוטנציאל של ענף המיקרוביום. ככל שתתגשם ההבטחה לה מייחלים החוקרים בתחום, ייתכן וענף בלתי צפוי זה יניב את הדור הבא של חברות הענק בתחום מדעי החיים", מסכם שבח. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות