בעל מפעל נשק בקריית גת: נפלתי קורבן להשתלטות עוינת

בעלי חברת CAA תובע חברות מחו"ל, בטענה כי העתיקו את מוצריו וגרמו לו לאובדן הכנסות ולפיטורי עובדים

משה עוז / צילום: CAA
משה עוז / צילום: CAA

משה עוז, שהקים לפני 12 את חברת CAA שעוסקת בפיתוח וביצור של עזרים לכלי נשק, חושף במסגרת תביעה שהגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כי החברה שייסד ומעסיקה עשרות עובדים באזור התעשייה בקריית גת נגזלה מידיו בידי גורמים עסקיים זרים, שאותם הוא מכנה "אנשים כוחניים".

התובענה הוגשה נגד שורה של חברות ואנשי עסקים מחו"ל, במרכזם החברות Sky of Blue שנסחרת בסינגפור ו-Comaren Enterprises Crop שרשומה באיי הבתולה. בין הנתבעים גם שני בעלי המניות המרכזיים של Comaren, שמוצגים בתובענה כנטולי רקע כלשהו בתחום הנשק, ועסקו בתחום מועדוני הלילה בלוס אנג'לס.

בתביעה נטען כי בתחילת 2015 חברה שהייתה משותפת לעוז ולאחיו אלדד מכרה 51% ממניותיה ל-Sky of Blue. שנתיים מאוחר יותר סיים אחיו של עוז את תפקידו כמנכ"ל חברת השיווק של CAA בארה"ב שנקראת ME, ולתפקיד מונה סא"ל (במיל') מייקי הרטמן, שעמד בעבר בראש מערך הקליעה של צה"ל.

ארה"ב נחשבת ליעד המרכזי של CAA, ורוב מוצריה מופנים אליה, בעיקר לשוק הנשק האזרחי. בשנים האחרונות החברה קיבלה זיכיון ייחודי שמאפשר לה לייצר את רובי הקלשניקוב הרוסיים ולהפנות אותם לשוק האמריקאי.

ב-2018, כפי שנטען בתביעה, השתלטה חברת Comaren על ME, ובחודש אוקטובר של אותה השנה הפסיקה Comaren את הזרמת הכספים לחברה, הפרה את הפטנטים שפיתחה CAA ובמרכזם מוצר הדגל שלה - ערכה שנקראת Roni, המייעלת את השימוש באקדחים מסוגים שונים ומאפשרת לירות באמצעותם באופן שדומה לירי מרובה.

"הבעלים של Comaren ראו כי נפלה בחלקם מרגלית יקרה והחלו לנקוט צעדי השתלטות על החברה ומוצריה", נטען בתובענה שהוגשה על-ידי עורכי הדין רפאל יולזרי וצחי עדיה ממשרד גדעון פישר ושות'. "הם החלו לשווק העתק של ה-Roni המיוצר בלעדית על-ידי החברה, וזאת על חשבון המוצר המקורי, תוך החלפת המפיץ האמריקאי במפיץ חדש. מהלך זה פגע בהכנסות החברה מהשוק העולמי והסב לה נזקי עתק ופגיעה אנושה ברווחים, וכפועל יוצא מכך היא נאלצה לסגור שניים ממפעליה בארץ ואף לנקוט פיטורים של עשרות עובדים".

בינואר השנה, כך מתאר עוז בתביעה, הוא נסע לתערוכת נשק גדולה בארה"ב, שבה הציג במהלך 12 השנים האחרונות את הפיתוחים של CAA בתחום כלי הירייה. בתובענה נכתב כי בעת שהגיע לדוכן של החברה שייסד - הוא סולק מהמקום בבושת-פנים. 

כעת מבקש עוז מבית המשפט שורה של סעדים, לרבות הכרה בהסכם ההיפרדות שעליו חתם עם שתי החברות הזרות כהסכם בעל תוקף משפטי; צו שמורה לגורמים שמעורבים בפרשה להעביר אליו את מניות החברה וצו שיאסור על מכירתן לגורמים אחרים.

"הנתבעים, במעשי עורמה, השתלטו על חברת פיתוח כלי הנשק שייסד עוז, שהוא היזם, הממציא והרוח החיה שמאחורי הרעיונות והפיתוח של החברה בישראל", נכתב בכתב התביעה. "עוז רואה לנגד עיניו כיצד נגזל ממנו מפעל חייו על-ידי אנשים כוחניים שהוא עצמו תוהה על קנקנם".

ממשרד עורכי הדין גדעון פישר ושות', שמייצג את עוז, נמסר: "את שהיה למרשנו לומר, פירטנו בתובענה שהוגשה לבית המשפט המחוזי. למיטב הבנתנו, לא רק שאין זה ההליך המשפטי הראשון בישראל ובחו"ל - אלא הוא גם רחוק מלהיות האחרון, וזאת עד שימוצה הדין בהצלחה".

ממשרד עורכי הדין ליפא מאיר ושות', המייצג את הנתבעים בהליך זה, לא נמסרה תגובה.

עדכון יולי 2020: מטעמו של משה עוז נמסר כי ההליכים המשפטיים שהתנהלו בין בעלי המניות הגיעו לידי סיום. כיום הבעלות בחברת CAA נתונה במלואה למשה עוז, שהינו בעל מניות ודירקטור יחיד בחברה.