מי ידע? כך מטלטלת שערוריית ריגול את הבנק השני בגודלו בשווייץ

בכיר שפרש לבנק מתחרה, בכיר אחר שארגן עליו מעקב ויועץ אבטחה שהתאבד לכאורה הם גיבורי הפרשה שפוגעת הן בתדמיתו של קרדיט סוויס, הן בתדמית המנכ"ל והן בתדמיתו של כל המרכז הפיננסי במדינה

טיג’אן תיאם, מנכ"ל קבוצת קרדיט סוויס / צילום: רויטרס
טיג’אן תיאם, מנכ"ל קבוצת קרדיט סוויס / צילום: רויטרס

טיג'אן תיאם, מנכ"ל קבוצת קרדיט סוויס, הגיע לבנק השווייצרי החולה ב-2015 וארגן במהירות חוג של יועצים קרובים ונאמנים, כדי להחיות את העסקים. כעת, בקצב מהיר, הבנק נפרד משניים מאותם עוזרים במסגרת שערורייה שמטלטלת את הבנק השני בגודלו בשווייץ.

ראשיתה בפרישתו ביולי של מנהל חטיבת ניהול ההון של הבנק, והמשכה בהתפטרותו של סמנכ"ל התפעול הראשי לאחר שהתברר כי הוא ארגן מעקב אחרי הבכיר שפרש.

מומחה אבטחה שנשכר על ידי קרדיט סוויס לצורך משימת הריגול התאבד כנראה בשבוע שעבר. זו תפנית עוד יותר קודרת בעלילה שכבר הולידה כותרות בעיתונות הצהובה, והפכה לסערה תקשורתית מקומית.

הפרשה הזו פגעה בתדמיתו של קרדיט סוויס ובזו של המנכ"ל שלו, שעסוק עד מעל לראש בעצירת הירידה במניית הבנק ובמאבק בתחרות. היא גם העלתה תהיות איך תיאם לא ידע על ההחלטה הסופר-רגישה לרגל אחרי מנהל בכיר בבנק. עורך דין שווייצי שנשכר על ידי קרדיט סוויס להוביל חקירה של הפרשה מסר שאין ראיה לכך שתיאם ידע על ההוראה לעקוב אחרי איקבל חאן, מנהל חטיבת ההון לשעבר.

ביום ג' שעבר, קוננו בכירים בקרדיט סוויס על הפגיעה במוניטין של הבנק, בנימה שהייתה בו זמנית הן מתנצלת והן מגוננת בתקיפות על המנכ"ל תיאם.

נזק תדמיתי

"אני מודע לכך שהאירועים הללו גרמו נזק למוניטין של קרדיט סוויס וגם לכל המרכז הפיננסי בשווייץ", אמר היו"ר אורס רוהנר לכתבים שבפניהם הוצגו ממצאי הבדיקה של פרשת הריגול. מועצת המנהלים סיכמה שהריגול לא צריך היה להתבצע, אבל שתיאם לא ידע עליו, ובכך הסתיימה הבדיקה. האשמה הוטלה על פייר-אוליביה בואה, סמנכ"ל התפעול הראשי של הבנק ואחד מאנשי הסוד הקרובים של תיאם ועוזרו הוותיק ביותר.

במזכר לעובדים ביום ג' שעבר הודה תיאם בנזק שנגרם למוניטין של הבנק. הוא הגדיר את הריגול-המעקב אחרי חאן "אירוע בודד לחלוטין".

קרדיט סוויס, אחד המוסדות הגדולים בעולם לניהול כספי עשירים, מגיח כעת משנים של התארגנות מחדש שצמצמה בצורה דרסטית את חטיבת בנקאות ההשקעות שלו, ומיקדה אותו במכירת יותר מוצרי השקעה ומסחר ללקוחות שהם עשירי-על. ההכנסות מניהול הון גדלו לכשני שלישים מהסך, מכמחצית לפני הרה-ארגון. בשנה שעברה דיווח הבנק על רווח ראשון מאז 2014, של 2.03 מיליארד דולר (2.02 מיליארד פרנק).

בתחילת ההתארגנות מחדש, ב-2015, תיאם קידם את חאן, שכיהן כסמנכ"ל הכספים של חטיבת ניהול ההון, לניהול העסקים הבינלאומיים של החטיבה. חאן הצטרף לבנק ב-2013.

בואה, עוזרו הראשי של תיאם, הגיע איתו מחברת פרודנשל האמריקאית, והיה כמוהו יועץ בחברת מקינזי לפני כן. "הם היו צמודים לחלוטין", אמר עליהם עמית לשעבר שעבד איתם. בואה היה אחד מחוג קטן של בכירים בבנק שתיאם הסתמך עליהם, לעתים על חשבון ותיקים בבנק שחשו שהם מורחקים מקבלת ההחלטות.

הדינמיקה הזו תרמה לחוסר תיאום בתוכניות המעבר ולהתחלה קשה למנכ"ל לתיאם, עם ביקורת שהוא ספג על הפסד של כמעט מיליארד דולר במסחר ובהלוואות, ובלבול סביב מדרג הפיקוד בבנק.

כשהחטיבה החלה להתאושש, חאן זכה לשבחים על עבודתו בניהול הון. אבל ב-1 ביולי השנה, אחרי התדרדרות הדרגתית ביחסים עם הבוס תיאם, חאן עזב את הבנק בפתאומיות.

ב-29 באוגוסט הודיע הבנק היריב UBS שהוא שכר את חאן לניהול עולמי משותף של חטיבת ניהול ההון שלו. הוא החל לכהן בתפקידו החדש בשבוע שעבר.

באותו יום פרש בואה מקרדיט סוויס לאחר שהחקירה שהבנק הזמין מצאה שהוא היה זה שארגן ריגול אחרי חאן ללא התייעצות עם תיאם או עם בכירים אחרים בבנק.

עבדו בצמידות

בואה ותיאם עבדו בצמידות בשלוש חברות שונות מתחילת שנות ה-2000: תיאם קיבל את ההחלטות ברמה הגבוהה ובואה יישם אותן, לפי אנשים שעבדו עם שניהם. לבואה הייתה האחריות על שליטה בעלויות, ניהול טכנולוגיית המידע והאבטחה. הוא היה אפקטיבי ונאמן מאוד למנכ"ל.

אבל חלק מהאנשים יודעי הדבר אמרו שבואה יכול היה להיות גם נקמני: הוא היה יעיל במעקב אחרי מנהלים שתסכלו את תיאם או התווכחו איתו. הוא יכול היה להרחיק אותם ממידע ומקבלת החלטות.

כמה מאותם אנשים מעריכים שפרישת בואה תאלץ את תיאם לגבש דפוסי עבודה חדשים כמנכ"ל, כולל את התקשורת שלו עם בכירי הבנק והמעקב אחרי התקדמות העבודה שהבנק מבצע.

אבל תיאם ימשיך ליהנות מהתשתית שיצרו עבורו חאן ובואה. נכסי חטיבת ניהול ההון רשמו שיא של 797 מיליארד פרנק שווייצי ביוני, ובקרת העלויות במחצית השנה הראשונה עזרה להקפיץ את הבנק אל היעד הפיננסי העיקרי שתיאם קבע ה-2015.

במזכר מהשבוע שעבר קרא תיאם לעובדי הבנק "לא לחסוך במאמץ" כדי לסגור את שנת 2019 בצורה חזקה, למרות הרקע הקודר של ירידת שערי הריבית והיחלשות כלכלת העולם.

פרישת בואה היא אבדה גדולה, אמר דיוויד הרנו, מנהל ההשקעות הראשי בחברת האריס ושות' משיקגו, מחזיקת המניות הגדולה ביותר בקרדיט סוויס, עם כ-8%.

הנזק מההתפטרות הפתאומית והפגיעה במוניטין הוא חדש, ולכן אי אפשר להעריך אותו עדיין, אמר הרו. "אבל לבנק יש עומק, והפרשה העצובה הזו כבר מאחורינו".