בתום ישיבה מרתונית נקבע: תמ"א 38 תסתיים באוקטובר 2022

במתווה החדש ייבחן תיקון חקיקה שיאפשר מתן היטל השבחה חלקי לרשויות, ויקודם תיקון חקיקה בנוגע להקמת קרן ייעודית למימון חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בפריפריה

פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

תמ"א 38 תסתיים בעוד 3 שנים, באוקטובר 2022 - כך נקבע היום (א') בישיבה שבה השתתפו כל הגורמים הממשלתיים המעורבים בתוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. ההסכמה הזו דורשת אומנם החלטה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, ואולם רוב הגופים שמרכיבים את המועצה, שותפים להחלטה, כך שישיבת המועצה הארצית בעניין זה נראית כישיבה פורמלית בלבד.

הישיבה נערכה היום בשעות הערב, בלשכת שרת השיכון והבינוי, יפעת שאשא-ביטון, ובה השתתפו כלל הגורמים המעורבים בנושאי ההתחדשות העירונית ותמ"א 38: מינהל התכנון, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, מטה הדיור, משרד המשפטים והרשות להתחדשות עירונית.

עם זאת, ההחלטה לא התקבלה בצורה חלקה, ובין הגורמים השונים התקיים ויכוח. עמדות מינהל התכנון גרסו כי יש לסיים את התמ"א לאלתר, עם פקיעת תוקפה במאי 2020, ואילו העמדה שהציגו רוב הגורמי, הייתה, כי יש לגבש תוכנית חלופית בטרם תסתיים התמ"א. מתוצאות הישיבה היום עולה כי הגרסה המרוככת היא שזכתה בסופו של דבר.

ל"גלובס" נודע כי בין חלק מהגורמים שליוו את ההתלבטויות לגבי עתיד התמ"א היה חשש, כי הכרזות על סיומה שיצאו ממינהל התכנון בחודשים האחרונים מבלי שניתנו הנחיות לגבי תקופת מעבר או חלופות, עלולות לגרור את השוק לאי-ודאות ולקיפאון בבנייה.

עם זאת, הסכימו כולם עם הביקורת של השרה, לפיה התמ"א לא השיגה את המטרה המרכזית שלשמה היא הוקמה - טיפול באזורי הסיכון בפריפריה - וגם עם העמדה שהביע מינהל התכנון, לפיה קידום פרויקטים עבור הבניין הבודד פגעה במרקם העירוני, ולא ניתן מענה מספק לתשתיות החשובות לרווחת התושב - גני ילדים, טיפות חלב, הרחבת מדרכות, פארקים ועוד. לכן, יש לעבור לראייה תכנונית כוללת.

בפגישה סיכמו המשתתפים את עקרונות המתווה שיחליף את תמ"א 38. בין היתר, דובר כי במתווה החדש ייבחן תיקון חקיקה שיאפשר מתן היטל השבחה חלקי לרשויות, זאת בניגוד למצב כיום שבו יזם המקדם תמ"א 38 מקבל פטור אוטומטי. ההיגיון בתיקון זה הוא כדי לאפשר לרשות המקומית לקבל היטל השבחה חלקי גם ממימוש תמ"א 38 נקודתית ו/או מתחמית ולא רק בתוכניות פינוי-בינוי. בנוסף, סוכם כי יקודם תיקון חקיקה בנוגע להקמת קרן ייעודית למימון חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בפריפריה. המימון לכך יגיע בין השאר גם דרך פרויקטים להתחדשות עירונית שיבוצעו במרכז הארץ ובהתאם לאמות מידה שיוגדרו מראש במסגרת החקיקה.

כמו כן, ייבחן נושא הסבת התמ"א מתוכנית מתאר ארצית לתוכנית בניין עיר, באחריות הרשויות המקומיות. לדברי הגורמים, מעבר שכזה יגדיל את הוודאות התכנונית תוך טיפול בתשתיות ומענה בצורכי ציבור.

עוד הוחלט כי פרויקטים של תמ"א המקודמים כיום במוסדות התכנון לא ייפגעו ובהמשך יקבעו הוראות מעבר שיגדירו את פרק הזמן להגשת בקשות חדשות. בשבועות הקרובים ועדת המשנה של המועצה הארצית (הולנת"ע) צפויה להתכנס ולדון בפרטי המתווה וכן לשמוע את כל הצדדים הרלוונטיים בנושא.

שרת השיכון והבינוי, יפעת שאשא-ביטון סיכמה את ההחלטה באומרה, כי "תמ"א 38 לא הגשימה את ייעודה במקומות שלשמם נועדה, לא מומשה בערים בהן קיים סיכון גבוה לרעידות אדמה ובחלק מהערים שבהן מומשה הפכה למפגע תכנוני. לכן הוחלט על הפסקתה תוך שלוש שנים מהיום, ובמהלכן תאושר תוכנית חדשה ורלוונטית יותר שתעוגן בחקיקה ותעסוק בהיבטים של תכנון, תקינה, מענה לצורכי ציבור, תקציב למימושה באזורי הפריפריה שאין בהם כדאיות כלכלית והקלה בתהליכים הביורוקרטיים. אני מודה לשר האוצר כחלון על הובלת הנושא. לתפיסתי, תהליכי ההתחדשות העירונית צריכים להיות מוגדרים כיעד לאומי בתחום הדיור, הם חיוניים לצמצום הפערים בין השכונות החדשות לשכונות הוותיקות של העיר וכן מהווים כלי נוסף להגדלת היצע הדיור".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, הגיבה כי "נושא ההתחדשות העירונית הוא המשימה המרכזית של מינהל התכנון וכך גם בתוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל שנים הבאות. תמ"א 38 לא עולה בקנה אחד עם מטרה זו ואף מטרפדת אותה. צריך לחזור לתכנון ראוי שלוקח בחשבון את האינטרס הציבורי הכולל, תוך חידוש המרקם העירוני וחידוש המרחב הציבורי והתשתיות - לא רק בראייה נקודתית וצרה. התמ"א החטיאה את המטרה בכך שאלפי תושבים נותרו ללא מיגון מפני רעידות אדמה דווקא באזורים הרגישים כמו טבריה ובית שאן".

דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
 דלית זילבר / צילום: ניב קנטור

ואילו ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב בילסקי, שאמור להעביר את ההחלטה במועצה הארצית אמר, כי "אני מברך על ההסכמה שהושגה להארכת תמ"א 38 לתקופת מעבר של שלוש שנים. עלינו לזכור כי זו תוכנית מצילת חיים ובכוונתי להביא את ההסכמות שהושגו להכרעת המועצה הארצית לתכנון ובניה בישיבה הקרובה".