12 ימים חלפו מהטלת מלאכת הרכבת הממשלה: נתניהו לא התקדם

צוותי המו"מ של שני הצדדים - כחול לבן והליכוד - אמרו היום ל"גלובס" כי אין קשר בין הצדדים וכי לא נקבעו פגישות נוספות עד ליום כיפור וגם לאחריו

בנימין נתניהו / איור: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
בנימין נתניהו / איור: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

12 ימים חלפו מאז הטיל נשיא המדינה את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו אך דבר לא התקדם במו"מ הקואליציוני.

במסגרת הימים שחלפו, נפגש נתניהו מספר פעמים עם ראשי המפלגות המייצגים את בלוק 55, חברי הכנסת והשרים איילת שקד, נפתלי בנט, רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ', יעקב ליצמן ומשה גפני. את מפלגת ש"ס ייצג בפגישות הללו השר לשעבר אריאל אטיאס, כאשר השר אריה דרעי נפגש עם נתניהו בארבע עיניים, פעמיים במשך התקופה הזו.

צוותי המו"מ מטעם הליכוד וכחול לבן נועדו פעמיים במהלך 12 הימים, כאשר פגישה שלישית שאמורה היתה להתרחש ביום רביעי האחרון, 2 באוקטובר, בוטלה על ידי מפלגת כחול לבן. גם פגישה אישית בין נתניהו לבין בני גנץ, שתוכננה ליום רביעי בערב, 2 באוקטובר - בוטלה על ידי כחול לבן.

בימים הראשונים למו"מ טענו בליכוד שהסיבה לעיכובים נובעת מעקשנותו של יאיר לפיד והתנגדותו לוותר על הרוטציה בינו לבין גנץ. אולם ביום חמישי, 3 באוקטובר הודיע לפיד כי הוא מוותר על הרוטציה, כך שהנושא הזה לא יכול לשמש כמעכב את המו"מ.

אולם מאז אותו יום חמישי, לא נקבעה כל פגישה נוספת בין הליכוד לבין כחול לבן.

יצויין שביום שבת, 28 בספטמבר, הודיעו מטעם הליכוד כי אם הם יגיעו למסקנה שאין בידי נתניהו להקים ממשלה הוא לא יתעכב ויחזיר את המנדט לידי נשיא המדינה. אולם הדבר לא קרה עד עתה. הודעת הליכוד באותו הערב נוסחה כדלקמן: "אם כחול לבן לא יהיו מוכנים לקבל את המתווה שהציג נשיא המדינה (רוטציה בין נתניהו לגנץ וממשלה שיוויונית) וגם לא יציעו שום מתווה ריאלי אחר - אין טעם לבזבז זמן ולגרור את המדינה לשיתוק מתמשך. אם כחול לבן יחליטו להתמיד בסירובם למתווה הנשיא, בסבירות גבוהה ראש הממשלה נתניהו יחזיר את המנדט, מתוך תקווה שאולי לקראת סוף התהליך בשלושת השבועות האחרונים אנשי כחול לבן יבינו, שתקוותם לפוטש בליכוד או לפירוק של המחנה הלאומי אין לה בסיס במציאות".

בליכוד ממשיכים להתעקש על הגעה למו"מ במסגרת גוש גדול של 55 מנדטים, תוך הגעה להקמת ממשלה ימנית, בתוספת כחול לבן ולא מוכנים לנהל דיון על ממשלת אחדות במשמעותה הפשוטה - בין כחול לבן לליכוד, כאשר שתי המפלגות לבד יכולות להישען על 65 מנדטים ואינן זקוקות למפלגות אחרות.

בכחול לבן, דורשים לדון גם בסדר הרוטציה וטוענים שגנץ צריך להיות ראשון ברוטציה בשל היותו העומד בראש המפלגה הגדולה ביותר, כחול לבן עם 33 מנדטים.

צוותי המו"מ של שני הצדדים - כחול לבן והליכוד - אמרו היום ל"גלובס" כי אין קשר בין הצדדים וכי לא נקבעו פגישות נוספות עד ליום כיפור וגם לאחריו.

ביום חמישי, צפוי מרכז הליכוד להתכנס בגני התערוכה כדי לאשרר את מנהיגותו של נתניהו.