גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוועד המייצג בבניין: סדר פעילות נכון בגיבוש הסכמות ודגשים לבניית אמון

הוועד המייצג הוא פונקציה חשובה מאוד בקידום נכון של פרויקט. מהו סדר הפעילות הנכון של הוועד, וכיצד ניתן לבנות אמון בין הוועד המייצג לבעלי הדירות?

סדר פעילות נכון של הוועד המייצג ודגשים לבניית אמון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
סדר פעילות נכון של הוועד המייצג ודגשים לבניית אמון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

מהו סדר הפעילות הנכון של הוועד, וכיצד ניתן לבנות אמון בין הוועד המייצג לבעלי הדירות? 

  1. בניית אמון מול התושבים

היסודות שעליהם עומדת נציגות הדיירים הם יסודות של אמון. נציגות שרוב הדירים לא ייתנו לה לגיטימציה איננה נציגות בפועל. נציגות שהדיירים לא יתמכו בה, גם אם תמשיך לפעול, ברגע האמת תגלה שהיא לא זוכה לתמיכה ועבודתה תרד לטמיון. לכן, עוד בתחילת התהליך חשוב מאוד לבנות אמון עם כל הגורמים במתחם, ולא רק עם הדיירים התומכים בהתחדשות, אלא עם כל הדיירים השונים והמגוונים בבניין ובמתחם.

מידת האמון כל הזמן בתנועה - עולה או יורדת. לכן על הנציגות לטפח את האמון מהרגע הראשון ולכל אורך התהליך. כפעולה ראשונה לטיפוח האמון בנציגות, כדאי יהיה להציב עבורה יעדים ראשונים פשוטים וקלים להשגה בזמן קצר. עמידה ביעדים אלו תסייע בבניית האמון בנציגות. חשוב גם לזכור שהנציגות אמורה לייצג, היא איננה גוף שמטרתו לקדם פרויקט בכל מחיר אלא לאסוף את התושבים, לארגן אותם ולהובילם להסכמות ולהחלטות משותפות. חשוב שהנציגות תפעל לתת מענה לחששותיהם של המתנגדים. האמון שלהם בנציגות יסייע במניעת נזק אישי ויעודד הצטרפות לפרויקט שנותן מענה רחב ככל האפשר לצרכים של כולם.

  1. יצירת קשר עם גורמי חוץ להשגת מידע

על הנציגות לערוך בירורים מול כל הגורמים הרלוונטיים כדי להתחיל להניע את התהליך. במקומות מסוימים בארץ כבר הוקמו מינהלות התחדשות עירונית, ובהן יוכלו לסייע לנציגות לבדוק את היתכנות הפרויקט ואת כדאיותו. במקרה שלא קיימת מינהלה כזאת ניתן לפנות אל הגורמים האלה כדי שיסייעו: עובדים קהילתיים, ועד שכונתי, אגף הנדסה או מחלקת תכנון בעירייה או הרשות להתחדשות עירונית. לעתים ניתן רק לקבל תשובה בנוגע למדיניות העירייה הנוגעת לבניין שלכם, ובמקרים אחרים (בעיקר במינהלות להתחדשות עירונית) יהיה אפשר לקבל מידע מקיף, סיוע ובמקרים מסוימים גם ליווי.

  1. אחריות לניהול השיח בנושא התחדשות עירונית בבניין
  • בניינים רבים נתקעו בגלל שדיירים שונים קידמו חתימות ליזם בערוץ נפרד מפעילותה של הנציגות. חשוב מאוד לייצר הסכמה בבניין, שלפיה כל נושא ההתחדשות מנוהל בידי הנציגות בלבד. על הדיירים להפנות כל פנייה, מיזם או גורם אחר לנציגות הדיירים. דיירים שרוצים לקדם רעיונות שונים בנושא ההתחדשות - יעשו זאת בשיתוף הנציגות ולא מאחורי גבה.
  • חשוב שלא לאפשר ליזמים לנהוג בשיטת "הפרד ומשול", כלומר, לא לאפשר מצב שהיזם מנהל שיח ישיר עם בעלי הדירות ללא תיווך של הנציגות. לעתים קרובות היזמים יעדיפו דרך זו משיקולים פרקטיים, אך מצב זה מאפשר החתמה של דיירים שאינם מבינים את ההשלכות מרחיקות הלכת של חתימתם, ללא נוכחות של עורך דין שיסביר להם ויגן עליהם. מצב זה גם מעניק ליזם את מרבית הכוח לניהול התהליך.
  • כשכל ההצעות עוברות דרך הנציגות, היא צוברת כוח במשא ומתן מול היזמים. במצב כזה הנציגות יכולה להשיג תמורה טובה יותר לכולם באמצעות יצירת תחרות בין היזמים. מתחם המאורגן כמו שצריך ועומדת בראשו נציגות טובה הוא גם אטרקטיבי יותר ליזמים, שיהיו מוכנים להציע הצעות טובות יותר כדי לזכות בו.
  1. בניית הסכמות בין הדיירים וקביעת סדר העדיפויות בפרויקט
  • לאחר שהנציגות תאגד את הממצאים מהמיפוי ומהפרוטוקולים של אספות התושבים, עליה לגבש מסמך שיכלול את המסקנות. זהו "מסמך העקרונות" של הבניין, מסמך שילווה את הפרויקט לאורך כל ההתארגנות. מסמך זה ישמש את נציגות הדיירים כדי להציג ליזמים את הנושאים החשובים להם. על הנושאים האלה יצטרכו לתת היזמים מענה תחרותי ויצירתי, וכך התוכנית תהיה מבוססת על צורכי הדיירים ולא על האינטרסים של היזם בלבד.
  • מומלץ לערוך בירורים מול נציגויות בבניינים שכנים, מול עורכי דין ומול גורמי סיוע שונים, כדי להבין מה הם הנושאים החשובים שעליהם צריכה הנציגות להקפיד, כיצד ניתן לפתור קשיים ובעיות וכיצד ניתן למצוא פתרונות יצירתיים לצרכים שונים.
  • חשוב מאוד לאסוף את הדיירים ולהציג לפניהם את מסמך העקרונות. יש למסמך השפעה חיובית וחזקה בדרך כלל על בניית האמון של הדיירים בנציגות ועל שיפור האמון. בפגישה עם הדיירים יש להציג גם את הרעיונות השונים שעלו מבדיקת הנציגות כפתרונות לבעיות ולסוגיות שונות, לחששות הדיירים וכו'. מפגישה לפגישה על הנציגות להציג לפני הדיירים רעיונות ופתרונות, כדי להמשיך ולקדם את הפרויקט ולהמשיך לחזק את יחסי האמון. חשוב לזכור שאם האמון יופר בשלב מוקדם - יהיה קשה לשקם אותו מאוחר יותר.
  • בניית הסכמות בין אנשים רבים וניסיון לתת מענה לצרכים רבים הן משימות מורכבות. בצומתי החלטות קריטיים מומלץ להיעזר בשירותיו של מגשר, של מנחה דיאלוג או של מנחה קבוצות. חשוב מאוד שלמגשר תהיה הכשרה ממשית בתהליכי התחדשות עירונית ובליווי נציגויות או ניסיון קונקרטי בתהליכים אלה ובמיומנות זו. שירות הגישור יכול לסייע גם בעבודה עם שכנים שהנציגות לא מצליחה לשמור על יחסים טובים עימם, עם מתנגדים, עם שכנים תוקפניים, עם סרבנים וגם במקרים של סכסוכים עם גורמים חיצוניים, כגון היזם, עורך הדין, העירייה וכו'. בחלק מן המינהלות להתחדשות עירונית ניתן לקבל שירות כזה, ובחלק מן הערים ישנם מרכזי גישור בקהילה אשר מספקים שירותים דומים.
  1. תיעוד ושקיפות
  • חשוב שתהיה זרימה שוטפת של מידע לדיירים, כדי למנוע חוסר במידע, העלול להפוך לחשד ולפגיעה קשה באמון. על כל פעולה שמבצע הוועד - כדאי לעדכן. כל פגישה שמתקיימת, כדאי לא רק לעדכן על קיומה מראש אלא גם לפרסם סיכום של תוכן הפגישה (ורצוי למנות בתחילתה של כל פגישה מישהו שיתעד את המפגש). בתקופות איטיות יותר, חשוב להוציא עדכון כל כמה זמן (מומלץ בכל חודשיים). גם אם אין מה לעדכן. זכרו - חוסר במידע הוא פתח לפגיעה באמון.
  • לא כל התושבים יכולים ורגילים לקבל מידע באותה דרך. חלקם יתעדכנו בקבוצת ווטסאפ, חלקם במייל, ותושבים רבים עדיין יעדיפו לקבל גרסה מודפסת בתיבת הדואר (ואפילו בהדבקה על הדלת). כדי שכולם ימשיכו לקבל מידע, חשוב מאוד לוודא שכל עדכון ופרסום מגיע לכולם, מומלץ אפילו למנות חבר נציגות שיהיה אחראי לקשר עם הדיירים ולפרסום המידע.
  • חשוב שהנציגות תגיב בשקיפות וברוגע לכל בקשה של מידע מצד כל דייר, גם אם הפנייה לנציגות נעשית באופן אגרסיבי ופומבי (זה קורה לא מעט). כמו כן, כל דייר המבקש להגיע למפגש נציגות - חשוב לאפשר זאת. נציגויות שמונעות מדיירים להגיע פוגעות פגיעה אנושה באמון של כל הדיירים. עם כל זאת, לעתים יש נושאים רגישים שחשוב לא לפרסם, למשל, נושאים שיפגעו בצנעת הפרט או מידע העלול לפגוע במשא ומתן אם יגיע לידי היזמים. במקרה שמישהו מבקש את המידע חשוב להסביר לו מדוע לא ניתן לפרסמו.
  1. יצירת קשר עם אנשי מקצוע ובירורים עימם

מלבד הגופים המסורתיים שיש ליצור איתם קשר (כגון אגף הנדסה בעירייה, הרשות להתחדשות עירונית וכו'), אפשר לקבל ייעוץ מקצועי במגוון נושאים מאנשי מקצוע. לעתים, יהיו אנשי מקצוע שיסכימו לתרום את הזמן שלהם מתוך תקווה לעבודה משותפת בעתיד; יהיו אנשי מקצוע שיסכימו לתת שירותים רק בתשלום; יהיו אנשי מקצוע שיסכימו לתת שירות בהבטחה לתשלום עתידי מהיזם אם הפרויקט יצא לדרך; ויש גופים שונים שייתכן שייתנו ייעוץ ראשוני בחינם.

  1. ניהול ישיבות נציגות

אלו פעולות שחשוב לעשות בישיבות של הנציגות: קביעת סדר יום, מיקוד בנושאים, חלוקת אחריויות ומעקב אחריהן, סעיפים לביצוע מפעמים קודמות, רישום פרוטוקול וסיכום, קביעת יעדים לביצוע לקראת הישיבה הבאה וקביעת מועד המפגש הבא. יש לדאוג להפיץ את תוכן הישיבה בין התושבים.

  1. ניהול ישיבות דיירים

יש לנהל את הישיבה כמו את האספה הראשונה: העלאת נושא, סבב התייחסויות של הדיירים, שיקוף ההתייחסויות מפי הנציגות וסיכום ההתייחסויות. יש להבהיר מה יהיו הצעדים הבאים בפרויקט ומהן ההחלטות. אם יש הסכמה גורפת - ממשיכים. אם אין - יש להציג מהן ההתייחסויות או ההסתייגויות העיקריות ולפתח שיח סביבן. יש להקפיד על זכות הדיבור של כל אחד. נוסף על כך, יש לנסות לקבל הסכמות בנוגע לאופן שבו יש לטפל בכל הסתייגות. בסוף הישיבה יש לסכם מה ההחלטות שהתקבלו, להבהיר מה הנציגות עומדת לעשות בהמשך ולנסות לקבוע מועדים למפגשים הבאים. נוסף על כך, יש לשאול אם ישנם דיירים הרוצים לעזור בהשגת מטרות מסוימות, לגייס עזרה וכו'.

עוד כתבות

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

אבו סיתה נואם בפני הקונגרס הפלסטיני. בחודש שעבר בברלין / צילום: Reuters, Halil Sagirkaya

המפה של סלמאן והפתק של אפרת

שלושה אינטלקטואלים פלסטינים חגגו שלושה רגעי ניצחון. המתיישבת "הפולנייה" השאירה לאחד מהם פתק ● ואז בא 7 באוקטובר

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": איך ישראל מפסידה במלחמת התודעה בקמפוסים

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

צה"ל: חיל האוויר תקף יותר מ-120 מטרות טרור ביממה האחרונה

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

הפקולטה לניהול. עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות / צילום: Shutterstock

מאסר שווא או דיאגנוזה רפואית שגויה: עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות?

רבים הפכו את הבינה המלאכותית לחלק אינטגרלי בחייהם ונותנים משקל כבד להכרעותיה • אלא שמחקרים מראים שבפועל זה לא הדבר האחראי ביותר לעשות • איך בכל זאת אפשר להמשיך להשתמש בה גם בהחלטות משמעותיות?