בן-ארי מחזקת את הטענה ל"משחק מכור מראש"

תמוה שפרקליטה בכירה שמלווה את חקירות נתניהו מראשיתן נעדרה מהשימוע

עו"ד ליאת בן-ארי / צילום: שלומי יוסף
עו"ד ליאת בן-ארי / צילום: שלומי יוסף

בזמן האחרון הבינה מדינת ישראל כי לפחות בעיני שי ניצן, פרקליט המדינה, ישנה בפרקליטות עובדת חיונית ביותר, שבלעדיה לא ירים איש את ידו או את רגלו. הכוונה כמובן לפרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עו"ד ליאת בן-ארי. תפקיד המשנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית) עמד לא מאויש במשך זמן רב, אולם פרסום המכרז לתפקיד זה לא יכול היה להמתין ולו רגע אחד.

יש הבדל בין לשמוע לבין לקרוא מהפרוטוקול? | עו"ד שחר בן מאיר

ברגעי הדמדומים שבין עזיבת איילת שקד לכניסת אמיר אוחנה לתפקיד שר המשפטים, פורסם המכרז. שי ניצן עומד לסיים את תפקידו בקרוב, וכהונת פרקליט מדינה קצובה ל-4 שנים. המשנה החדשה תכהן במשך שמונה שנים תחת שני פרקליטי מדינה אחרים. גם עובדה זו, כמו גם העובדה שמנכ"לית משרד המשפטים כתבה לנציב שירות המדינה כי בשלב זה לא ברור שכלל יש צורך במשרה זו, לא עצרו את הליכי איוש המכרז, שיש שיאמרו שנתפר עבור בן-ארי.

במיוחד על רקע זה, תמוה מאוד שעובדת כה חיונית ובכירה, שמלווה את חקירות ראש הממשלה מראשיתן, ושיש דחיפות בשימורה בתפקיד בכיר במשרד המשפטים, מצאה לנכון להיעדר מהליך השימוע הנערך לראש הממשלה.

המושג "בלב פתוח ובנפש חפצה" הפך בימים האחרונים למוכר ולשגור. שימוע, ובוודאי שימוע לראש ממשלה, אמור להיערך תוך נכונות של גורמי התביעה להכיר בכך שהקונספציה שבה הם שבויים זמן רב, שגויה מן היסוד.

לזכותה של הפרקליטות ניתן לומר כי שיעור התיקים שנסגרים לאחר שימוע, ללא שמוגש כתב אישום, גבוה יחסית. על-פי דוח שהוציאה הנציבה הילה גרסטל בשנת 2015, מדובר על כ-40% מכלל התיקים שבהם נערך שימוע בעל-פה. אם בתיק רגיל, כך בעניינו של ראש ממשלה, כשמוצגת תזה חדשנית ותקדימית לפיה סיקור אוהד הוא שוחד - הלב הפתוח והנפש החפצה נדרשים הרבה יותר. האם יציאה לחופשה והתעלמות מהטיעונים שיועלו בהיעדרה של ליאת בן-ארי, יכולים להיתפס כפתיחות וכהקשבה לטיעוני פרקליטי נתניהו?

הטענה כי מדובר בחופשה שתוכננה מראש, היא תירוץ הגרוע מהמעשה עצמו. נתניהו ופרקליטיו ביקשו שוב ושוב את דחיית השימוע, ונענו בשלילה. ניתן רק לדמיין את התגובה החריפה שהיינו שומעים מכיוון הפרקליטות אם אחד מפרקליטי נתניהו היה מבקש דחייה של השימוע בשל חופשה שתוכננה מראש.

טענה נוספת שעלתה מכיוון הפרקליטות היא שההכרעה בעניין הגשת כתב האישום היא רק בידי היועץ המשפטי לממשלה, ועל כן זה אין פסול בכך שהפרקליטה המטפלת יוצאת לחופשה באמצע השימוע.

אם אכן כך הדבר, מדוע נכחה בן-ארי בשימוע עד היום, מלווה בצוות גדול של פרקליטים? ומדוע לוח הזמנים שבו אמור להכריע היועמ"ש, תלוי בסיום כהונתו של פרקליט המדינה שי ניצן? הרי ההכרעה אינה קשורה לפרקליטות, אלא ליועץ בלבד.

חקירות נתניהו מתנהלות מראשיתן בעין התקשורת. גם נושאי החקירה והחשדות נגד נתניהו קשורים ברובם לסיקור התקשורתי של פעולותיו. ההדלפות,והנראות התקשורתית הביאו אפילו את כלת פרס ישראל למשפט, פרופ' רות גביזון, לומר שקשה לה לראות כיצד נתניהו יקבל משפט צדק.

יש לזכור כי בן-ארי כבר הביעה ברבים, בעוד חקירת התיק מתנהלת, את דעתה על התנהלותו של ראש הממשלה ואמרה במהלך יום עיון של לשכת עורכי הדין: "אין דבר כזה מתנות פעוטות של מאות אלפי שקלים בין חברים".

הנראות הציבורית אינה עניין צדדי בתיק שכזה, אלא עניין מהותי שבלב-ליבה של החקירה. יציאת הפרקליטה בן-ארי לחופשה, תוך כדי השימוע המתנהל, מחזקת מאוד את טענת תומכי נתניהו שלפחות מבחינת בן-ארי, אין מדובר בלב פתוח ובנפש חפצה - אלא במשחק מכור. 

הכותב הוא היועץ המשפטי של התנועה למשילות ולדמוקרטיה