הבית היהודי והאיחוד הלאומי צפויות להתאחד למפלגה אחת

ביום חמישי הקרוב צפויה הכנסת לאשר את פיצול סיעת ימינה לימין החדש, הבית היהודי והאיחוד הלאומי • לפי בכירים, כל שנותר לקראת איחוד של הבית היהודי והאיחוד הלאומי הוא לסכם על צורת איחוד המוסדות, קביעת דרכי קבלת ההחלטות והבחירה בראשי המפלגה

ביום חמישי הקרוב אמורה הכנסת לאשר את פיצול סיעת ימינה, לימין החדש מחד ולשתי המפלגות האחרות של הציונות הדתית, הבית היהודי והאיחוד הלאומי. אבל שתי מפלגות אלה, לצד הפיצול מהימין החדש, מתקדמות כעת לעבר איחוד ביניהן, כך מאשרים ל"גלובס" בכירים משתיהן. לדברי הבכירים, מהשיחות בין בכירי המפלגות עולה כי מדובר כמעט אך ורק בעניין טכני בלבד, שכן בשני הצדדים קיים הרצון לכך למעט התנגדות שולית, וכל שנותר הוא לסכם את צורת איחוד המוסדות, קביעת דרכי קבלת ההחלטות והבחירה של ראשי המפלגה.

הראשון שדיבר על כך היה השר בצלאל סמוטריץ' שאמר באירוע הרמת כוסית לשנה החדשה של מפלגתו ביום ראשון כי: "אין הצדקה לקיום שתי מפלגות. נלך למיזוג מיידי עם הבית היהודי". לדבריו: "המצב הנוכחי לא יכול להמשך. אפשר לייצר הסכמה על מוסד משותף שיוויוני. אפנה לרב רפי כדי שנכנס להליך מיזוג מיידי. הציונות הדתית היא רבגונית תוססת צבעונית ויש בה גוונים שונים. זה תוצר מובנה של העובדה שהיא תנועה אידאולוגית. תמיד בתנועות אידאולוגיות יש שפיצים והמערכת הפוליטית הדתית היא תשקיף של הציונות הדתית. נכון שיש דעות שונות אבל לקרוא לזה פילוגים זאת טעות. הרב גוניות היא טבעית לחלוטין על רקע התנועה הנהדרת הזאת. צריך לדעת להרגיע את הפלגנים מצד אחד שמתעקשים להדגיש את המפריד, ומצד שני צריך להרגיע את אלו שדורשים אחידות מלאה. אין ספק שהמצב הנוכחי לא יכול להמשך. צריך להיות קשובים להלך הרוח של הציבור. אני לא רואה הצדקה לקיום של שתי מפלגות. צריך ללכת למהלך של מיזוג מיידי בינינו לבין הבית היהודי. אני אפנה לרב רפי פרץ ממש בימים הקרובים ואבקש ממנו להכנס לתהליך מיידי. יש בהחלט לא מעט מוקשים שנצטרך להתגבר עליהם. אסור בשום פנים ואופן לתת למוקשים הללו לעצור אותנו". דבריו באו על רקע ביקורת גוברת בקרב פעילי המפלגות על עצם הפיצול מהימין החדש, ועל כך שהצינות הדתית לא מצליחה לאחד כוחות ולייצג בכך נאמנה את קהל חובשי הכיפות הסרוגות.

בבית היהודי הגיבו למחרת בהודעה ולפיה יחל תהליך של סיעור מוחות וחשיבה באמצעות מועצה ציבורית שיובילו הח"כים לשעבר אלי בן דהן ועידית סילמן, ומייד אחר כך: "נפנה לאיחוד כולל של הכוחות הפוליטיים בציונות הדתית על מנת לממש את רצון הציבור ולמקסם את היכולת האלקטורלית של הציבור על שלל גווניו". כלומר, היענות לפנייתו של סמוטריץ' גם אם לאחר תהליך ציבורי. בבית היהודי הפנימו כי התוצאות המאכזבות של שתי מערכות הבחירות, רק 7 מנדטים לכל מפלגות הציונות הדתית לרבות הימין החדש, מחייבות הפקת לקחים. "כעת הבשילה השעה לקיים בדק בית וברור מעמיק בנוגע להמשך דרכה, למיקוד מטרותיה ולשינויים היסודיים שעל מפלגת הבית היהודי והציונות הדתית לעבור במטרה לקחת חלק משפיע במרחב הציבורי והפוליטי במדינת ישראל בשנים הבאות", נאמר בהודעה שפרסם השר רפי פרץ, יו"ר המפלגה.

אלא שהמשימה לא תהיה קלה עד כדי כך. שתי מחלוקות עיקריות עומדות בין המפלגות. האחת ענייני הדת, כאשר סמוטריץ' ומפלגתו מייצגים את הזרם החרד"לי הנחשב נוקשה יותר בחלק מענייני דת ומדינה מהמפלגות החרדיות, לעומת הבית היהודי שבה זרמים מתונים בהרבה. הסוגיה השנייה היא המדינית. בעוד סמוטריץ' נחשב נץ קיצוני, ואף דרש מנתניהו כתנאי לכניסה לקואליציה התחייבות שלא ידון כלל בתכנית טראמפ אם היא כוללת נסיגות, בבית היהודי האמירות שקולות וממלכתיות יותר. כלומר מחלוקת עתידית עשויה להיות אם להישאר בממשלה שתאשר נסיגות כלשהן במסגרת הסדר מדיני או לא. אבל אישיותו של הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, היא הגשר שיאפשר כנראה את האיחוד הזה. פרץ שכמה מרבותיו הם מהזרם החרד"לי לא שונה בהרבה בדעותיו מסמוטריץ', וההבדל העיקרי ביניהם הוא בגישה ובמתינות ההתבטאויות. הוא זה שגישר בין נתניהו לסמוטריץ' כשהאחרון מתח ביקורת קשה על נתניהו במהלך מערכת הבחירות, ואמירותיו ממלכתיות למעט מעידות כמו בפרשת המרת הלהט"בים.

הוא צפוי לקבל תמיכה במפלגתו למהלך של איחוד. כך חבר הכנסת מוטי יוגב שאמר בראיון כי יש למצוא דרך להביא למפלגה שתקבל אמון מציבור רחב ככל האפשר, גם לאור האפשרות לבחירות נוספות: "צריך לרכז עוד מאמץ מחשבתי וללכת ככל הניתן באחדות הכוחות - אחרת נאבד את הציבור הציוני-דתי". יוגב קורא לאיחוד רחב יותר, גם עם הימין החדש, ומתנגד לעצם הפיצול בתוך סיעת ימינה: "מחצית מבני הציונות הדתית בחרו להצביע למפלגות אחרות, הקבוצות הללו (שלוש מפלגות ימינה) התאחדו יחד למטרה אחת, לעבור את הבחירות ולא להיכשל באי מעבר אחוז החסימה, כדי לא לאבד קולות לא לציונית הדתית ולא לגוש הימין. יחד עם זאת, בוודאי שיש בינינו הבדלים, אני לא יודע אם שייך נשב כאחד - אבל יש מקום לשים את הדברים על השולחן, בוודאי עם אנשים שישבנו איתם קודם - נפתלי בנט, איילת שקד, מתן כהנא, ולחשוב אם יש בתוכנו יותר מהמכנה המשותף ונכון שנישאר כאחד, ונייצג יחד את הציונות הדתית, ונייצג את הציונות הדתית לגווניה, או נכון שלא".

גם איילת שקד, יו"ר ימינה מתנגדת לפיצול הסיעות, אך נפתלי בנט, המצדד בקו של פניה לקהלים שאינם מהציונות הדתית, ואולי פוזל לחזרה לליכוד, מעדיף את הפיצול והבידול הן מטעמים פוליטיים והן בשל המחלוקות האידאולוגיות בענייני דת ומדינה.