מיטב דש מתרחב בתחומים האלטרנטיביים: נכנס למימון של יזמי נדל"ן קטנים באירלנד

בית ההשקעות רכש 45% מחברת ניהול תיקי האשראי Lotus Investment תמורת 5.4 מיליון אירו, לצד עוד שותפים ישראלים שרכשו 40% מהחברה האירית • לוטוס מנהלת עבור משקיעים תיקי הלוואות מגובות בשיעבודים בסך כ-115 מיליון אירו

אילן רביב, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי
אילן רביב, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

בית ההשקעות מיטב דש שבניהולו של אילן רביב ממשיך בהתרחבות לתחומי פעילות אלטרנטיביים, לצד הפעילויות הקיימות לניהול חסכונות ושירותים פיננסיים. היום (ג') הודיע בית ההשקעות השני בגודלו במשק כי רכש את השליטה בחברה המעמידה אשראי ליזמי ומשקיעי נדל"ן בגודל קטן ובינוני הפועלים באירלנד, ומנהלת את תיקי האשראי הללו.

מיטב דש  רכש על פי ההסכם 45% ממניות חברת Lotus Investment Management בתמורה ל-5.4 מיליון אירו (כ-21 מיליון שקל), ולצדו שני שותפים ישראלים פרטיים שרכשו 40% מהחברה האירית, לפי שווי חברה של כ-12 מיליון אירו (כ-46 מיליון שקל). ביתרת המניות (15%) יחזיקו מנהלים בחברה, שנמצאת כיום בשליטת דיוויד גרין.

רוב ההחזקה של השותפים הפרטיים הישראלים היא בידי השותף המרכזי אורי פז, שמכיר את לוטוס זה שנים, כך נודע ל"גלובס". פז הוא שותף של מיטב דש גם בקרן הצמיחה של פנינסולה. בעברו היה מנכ"ל בנק ירושלים ובכיר בבנק הפועלים. העסקה באירלנד אטרקטיבית מבחינתו במיוחד בשל צמיחה של השוק החוץ-בנקאי שם.

במיטב דש מפרטים כי התשלום בעסקה יתבצע באופן הבא: 4.05 מיליון אירו שולמו על-ידי מיטב דש כבר במועד הרכישה, והיתרה תשולם "בכפוף לעמידה ביעדים שנקבעו בהסכם". עוד מפרטים בבית ההשקעות, כי "בנוסף, המוכרים זכאים לתשלומים עתידיים בסך של 2.4 מיליון אירו, אשר ישולמו ככל שיתקיימו התנאים שנקבעו בהסכם הרכישה". בהקשר זה מפרטים במיטב דש, כי "ככל שלא יתקיימו תנאי ביצוע שנקבעו בהסכם בתוך המועד שנקבע, אזי לא יהיו זכאים המוכרים לתשלומים העתידיים, וכן לתשלום נוסף בסך 7.2 מיליון אירו".

כמו כן, מיטב דש מעמיד הלוואה לאחד מן הרוכשים הנוספים לשם מימון חלקי של חלקו בעסקה, בהיקף של כ-1.8 מיליון אירו, כאשר "כנגד ההלוואה ישועבדו לחברה מניותיו של הרוכש הנוסף בלוטוס". בבית ההשקעות הישראלי מבהירים עוד כי "מיטב דש התחייב להשקיע - בעצמו או באמצעות צדדים שלישיים - בתיק האשראי שבניהול לוטוס סך של 16.8 מיליון אירו, לטובת העמדת אשראי ללקוחות לוטוס". במיטב דש מפרטים עוד כי "הרכישה אינה כפופה לתנאים מתלים ולכן כבר הושלמה במועד חתימתה".

במיטב דש מספרים כי "ההשקעה היא ממקורותיה העצמיים של החברה ומהווה המשך פיתוח של מגזר האשראי בחברה", כאשר הם מרחיבים כי "לוטוס, המנהלת תיקי אשראי SME (תיקי Small & Medium Enterprises, ר' ש') ליזמי ומשקיעי נדל"ן, הוקמה ופועלת באירלנד (בעיקר בדבלין הבירה) מזה כ-6 שנים, ומנהלת עבור משקיעים תיקי הלוואות מגובות בשיעבודים בסך של כ-115 מיליון אירו. תיקי האשראי מורכבים מהלוואות בעיקר ליזמים למימון בנייה, ובחלקם הקטן יותר הלוואות גישור למימון נכסי נדל"ן בנויים, וזאת בדרך כלל לתקופות ממוצעות של 12-24 חודשים".

"השוק האירי מהווה הזדמנות עסקית"

לדברי המנכ"ל רביב, "לאחר בחינה מצאנו שהשוק האירי מהווה הזדמנות עסקית, וזאת לאור הביקוש הגדול לבנייה למגורים והמחסור באשראי חוץ-בנקאי זמין ויעיל ליזמי הנדל"ן. לאור זאת, התשואות שניתן לקבל לעומת הסיכון הקיים נראות לנו אטרקטיביות. זוהי עסקה ראשונה של מיטב דש באירופה, ואנחנו מאמינים בפוטנציאל התרומה העתידית של עסקים בשווקים אטרקטיביים בחו"ל לצמיחה ולרווחים של החברה". בית ההשקעות מנהל נכסים בהיקף כולל של כ-134 מיליארד שקל.

למיטב דש כבר יש החזקות בשתי פעילויות למתן אשראי עסקי וצרכני בישראל: במסגרת פעילות מתן האשראי מחזיקה החברה בשליטה בחברה הציבורית פנינסולה שעוסקת בתחום האשראי העסקי החוץ-בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים בגודלם, ובמיטב דש הלוואות שפועלת בתחום האשראי הצרכני בישראל. בתחום האשראי החוץ בנקאי הצרכני, יש למיטב דש הצלחה פחותה בהרבה מזו שבתחום האשראי העסקי.

לפני מספר שנים רכש מיטב דש את פלטפורמת ה-P2P (מערכת למתן אשראי צרכני שמספקת מפגש ישיר בין מלווה ללווה) בשם eLoan, שהפכה למיטב דש הלוואות. בקיץ האחרון הודיע מיטב דש כי מיטב דש הלוואות מפסיקה את הפעילות בתחום "ההלוואות החברתיות", כלומר הלוואות ה-P2P, והחברה מציעה הלוואות ממקורות עצמיים בלבד ולרכישת תיקי הלוואות ממשקיעים אחרים בשוק משני.

מיטב דש נסחר לפי שווי של כ-880 מיליון שקל, לאחר שמנייתו טיפסה מתחילת השנה בכ-40%.