גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסק הדין שמסעיר את עולם הרכב: היבואנים הרשמיים ייאלצו להעניק אחריות גם ליבוא מקביל

ביהמ"ש קיבל את עמדת משרד התחבורה והיבואנים המקבילים, לפיה היבואנים הישירים מחויבים בלעדית למימוש האחריות בעת תקלה ברכב ● המשמעות: עלות תיקון הרכב תושת על היבואנים הישירים גם אם הרכב לא נרכש דרכם

רכבי יבוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
רכבי יבוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

יבואני הרכב הישירים חייבים להעניק אחריות גם לרכבים שלא יובאו על-ידם, אלא על-ידי היבואנים המקבילים או הזעירים, אפילו אם יצרן הרכב הגדיר שהאחריות על הרכב היא אזורית ולא כוללת את ישראל - כך קבע לאחרונה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, יורם נועם, שדחה עתירה של יבואני הרכב הישירים נגד הפרשנות המשפטית שהעניק משרד התחבורה לחוק שירותי הרכב. החוק, שנחקק ב-2016, נועד להגביר את התחרות בענף הרכב, תוך הענקת הטבות ליבואני הרכב המקבילים.

את העתירה נגד משרד התחבורה הגישו ארבעה יבואנים ישירים - חברת יוניון מוטורס (יבואנית ישירה של רכבי טויוטה), סמל"ת (יבואנית ישירה של קרייזלר, דודג', ג'יפ וראם), קרסו מוטורס (המייבאת את רכבי ניסן) וחברת המזרח (המייבאת רכבים מסוג לנדרובר ויגואר). 

בלב העתירה ניצבה טענתם של היבואנים הישירים נגד הפרשנות שהעניק משרד התחבורה לחוק, לפיה חובתם להעניק אחריות מלאה לרכבים שיוצרו בחו"ל ולא יובאו על-ידם, גם במקרה שבו אחריות היצרן שניתנה לרכב במקום רכישתו, הוגבלה טריטוריאלית רק למדינה זו או למדינות מסוימות שאינן ישראל. באופן מעשי דובר בעיקר על פניות מלקוחות שרכשו רכבים שיובאו ביבוא מקביל או יבוא אישי מארה"ב, ושלגביהם קבע היצרן כי האחריות מוגבלת לשטח ארה"ב בלבד.

יבואני הרכב הישירים טענו כי הפרשנות של משרד התחבורה פוגעת בקניינם. לטענתם, משמעות החלטת משרד התחבורה היא שהיבואן הישיר יממן מכיסו תיקונים לרכבים שלא הוא ייבא, מבלי לקבל כל תמורה בעדם, ומבלי שיוכל לחזור אל היצרן לכיסוי עלויותיהם של תיקונים אלה.

לא לאפשר ליצרן להרוויח פעמיים

בתגובה לעתירה, במשרד התחבורה טענו כי מטרתו של חוק שירותי הרכב היא לקדם את התחרות בענף, לאחר שהמחוקק זיהה שמתקיים קשר הדוק בין היבואנים הישירים ליבואני הרכב גם בנוגע לסוגיית האחריות על הרכבים. "היבואנים הישירים מהווים את נציגי יצרני הרכב במדינות השונות, ועמם יש ליצרני הרכב קשר ישיר ובלתי אמצעי. לפיכך, וכדי להתגבר על העדיפות שמקנה קשר זה ליבואנים הישירים על-פני יתר היבואנים המסחריים, ולפתוח את השוק לתחרות הוגנת, החליט המחוקק להטיל את חובת מימוש האחריות על היבואנים הישירים דווקא", טען משרד התחבורה.

בין היתר טען משרד התחבורה כי קבלת העתירה תביא למצב שבו יצרן הרכב, שמכר את הרכב בארץ המקור עם אחריות, כנגד תמורה כספית הולמת בגין אחריות זו, מתכחש לאחריות שסיפק לרכב רק מכיוון שיובא לישראל, ובכך למעשה "ירוויח" פעמיים - גם קיבל תמורה מהסוכן הראשי שלו נמכר הרכב במדינת המקור עבור האחריות שנתן לרכב; וגם מתכחש לאחריות, בהגיע הרכב לישראל.

פרשנות שמרוקנת את החוק מתוכן

בנוסף למשרד התחבורה, התייצבו להליך גם מספר יבואני רכב מקבילים. לטענת גלובל אוטו מקס (המייבאים ביבוא מקביל רכבי ג'יפ וטויוטה), אותה ייצגו עורכי הדין אבי מורל ואור רז ממשרד איתן מהולל שדות, המודל שנקבע בחוק שירותי הרכב כמעט זהה לזה שנהוג באיחוד האירופי, ולפיו חלה על יצרן החובה לממש את האחריות שנתן לרכב מתוצרתו, ללא קשר למקום שבו נרכש הרכב. עוד הם הדגישו כי קבלת העתירה עלולה להוביל לכך שצרכנים לא ירכשו רכבים באמצעות יבואנים מקבילים, שכן סביר שאדם לא ירכוש כלי רכב ללא אחריות, היות שמדובר בנכס יקר.

בית המשפט המחוזי בירושלים, כאמור, דחה את עתירת יבואני הרכב הישירים, ואימץ את הפרשנות של משרד התחבורה. לפי פסק הדין של סגן הנשיא נועם, "אין אפשרות לקרוא לתוך הסעיף אפשרות של החרגה טריטוריאלית, באופן שאחריות היצרן לא תחול במדינת ישראל".

נועם הסביר מדוע החלטת משרד התחבורה גם תואמת את תכליתו של החוק שיועד לפתוח את שוק הרכב לתחרות: "היבואנים הישירים, לאור הסכמי ההפצה שבינם לבין היצרנים, מהווים את הגורם היעיל ביותר להתמודד עם החובות שנקבעו בחוק".

נועם גם דחה את טענות היבואנים הישירים לפגיעה בקניינים ובעיקרון השוויון, כשקבע כי החוק, במודע, "הבחין בין היבואנים השונים, אגב יצירת 'אי-שוויון מובנה' בין היבואנים הישירים לבין שאר היבואנים, תוך הענקה, למי שמבקש לקבל רישיון של יבואן ישיר - הן של חובות (כמו מימוש אחריות היצרן, שעה שהיצרן מתחייב ליתן את האחריות), והן של זכויות מכוח מעמדו כיבואן ישיר והטבות כלכליות מכוח הקשר הישיר שלו עם היצרן".

יבואני הרכב הישירים, שהגישו את העתירה באמצעות בא-כוחם עו"ד אהוד שניידר, מסרו בתגובה: "העותרות לומדות את פסק הדין ותשקולנה את צעדיהן בהקדם".

נתוני משרד התחבורה: כך נפתח שוק יבוא הרכב לתחרות

במסגרת העתירה הגיש משרד התחבורה מסמך שכותרתו "יישום חוק שירותי רכב והשפעתו על ענף הרכב", ממנו עולה כי מאז מהלך החקיקה לפני שלוש שנים הוביל לפתיחת השוק לתחרות.

לפי המסמך שחיבר משרד התחבורה, "מאז כניסת החוק לתוקף חל גידול משמעותי ברישיונות יבואן בכמות ובמגוון", כשבשנים 2017-2016 אושרו כ-4,000 בקשות ליבוא אישי של רכבים, ונוספו עוד 7 יבואני רכב מקבילים. במחצית הראשונה של 2018 נרשם מספר שיא של יבואני רכב מקבילים, כשבמשרד התחבורה אישרו ל-11 מהם רישיונות יבוא.

עוד עולה מהנתונים של משרד התחבורה כי חל גידול כמותי ביבוא רכב חדש בערוצים החדשים. כך, למשל, במחצית הראשונה של 2018 חלה ירידה של 8,000 רכבים שיובאו ביבוא ישיר, ו-518 רכבים יובאו ביבוא מקביל בתקופה זו, לעומת כ-1,200 רכבים שיובאו בשנתיים שקדמו לכך.

בנוסף הראה משרד התחבורה כי חלה ירידה במחירי הדגמים שמיובאים גם ביבוא מקביל, בעוד שמחירם של דגמים שלא מתקיים בהם יבוא מקביל נשאר יציב, למרות הירידה בשער של מטבעות החוץ.

היבואנים, משרד התחבורה והחלטת בית המשפט

■ חוק רישוי רכב קובע: יבואן ישיר יממש את אחריות היצרן לכל דגמי הרכב שהוא מייבא. 

■ טענת היבואנים הישירים: הפרשנות לפיה יש לחייב אותנו להעניק אחריות גם במקרים בהם אחריות היצרן הוגבלה טריטוריאלית רק למדינה בה יוצר הרכב, פוגעת בקניין שלנו ואינה מתחייבת מלשון החוק. 

■ טענת משרד התחבורה והיבואנים המקבילים: החוק מחייב את היבואן הישיר לממש את האחריות גם אם היצרן הגביל את האחריות טריטוריאלית. 

■ פסיקת בית המשפט: מימוש אחריות היצרן על-ידי היבואן הישיר חלה בכל מקרה שבו ניתנת אחריות יצרן, גם אם האחריות המקורית הוגבלה טריטוריאלית. היבואנים הישירים מהווים את הגורם היעיל ביותר להתמודד עם מטרת החוק שהיא הגברת התחרות. 

עוד כתבות

ח"כ אריה דרעי./ צילום: רפי קוץ

למרות הנגיף: משרד הפנים מאשר כניסה לארץ גם לסטודנטים ואברכים שאינם ישראלים

במכתב שעליו חתום שר הפנים אריה דרעי הוא מבשר כי אברכי הישיבות ובני משפחותיהם שמבקשים לשוב ארצה לחזור ללימוד יקבלו היתר לכך ● זאת בנוסף לתלמידים זרים באוניברסיטאות ובפנימיות, לרופאים ולמשתלמי רפואה

לוי הלוי / צילום: איל יצהר

ההוצאות בגין הפסדי אשראי נסקו וחברת כאל עברה להפסד ברבעון הראשון

חברת כרטיסי האשראי שבבעלות דיסקונט והבינלאומי רשמה גידול בהכנסותיה ובמחזור העסקאות בכרטיסיה ברבעון הראשון, אך הפסידה 7 מיליון שקל בשל השלכות משבר הקורונה ● על השותפות עם אל על: "אין מקום לבצע מחיקה"

דף הטוויטר המזויף של יעקב ליצמן / צילום: צילום מסך

האם טוויטר העניקה תו אותנטיות לעמוד הפיקטיבי של השר יעקב ליצמן?

תופעת הפרופילים המזוייפים היא לא עניין חדש ברשת המצייצים, אולם מה שנראה כחריג במקרה של השר ליצמן, הוא שאת הפרופיל המדומה עיטר וי כחול - כזה המעניק גושפנקה לאותנטיות שלו

מזכיר המדינה פומפאו (מימין) והנשיא טראמפ (משמאל) בתדרוך בבית הלבן / צילום: Evan Vucci, Associated Press

פרשנות: אמריקה נגד "המפלגה הקומוניסטית של סין"

פתאום, 50 שנה לאחר שהאידיאולוגיה נשלחה אל פינה רחוקה, ארה״ב מגלה שהסכסוך שלה עם סין הוא בעצם מאבק בין העולם החופשי לדיקטטורה הגדולה ביותר עלי אדמות ● האם זה גילוי זמני של ימי בחירות בארה״ב, או שעצם ההגדרה של היחסים בין מעצמות העל עומדת להשתנות?

ווינד שליחים / צילום: נדב בן משה

חברת הקורקינטים WIND נכנסת לתחום המשלוחים בישראל

בצל משבר הקורונה, הבינו גם בחברה שתחום השליחויות הפך למשגשג במיוחד ושעליהם להמציא את עצמם מחדש למקרה שיפרוץ גל שני ● בתי העסק שיניעו את המהלך כוללים חנויות יין, מאפיות, קצביות, בתי מרקחת וסופרמרקטים ● תוך כמה זמן מתחייבים בחברה שהמשלוח יגיע?

בנימין נתניהו / צילום:  Abir Sultan, רויטרס

דעה: משפט נתניהו מציב את המשפט בצבת הפוליטיקה - וזו סכנה גדולה

על התיקו הבלתי נסבל שעולה ממצב בו ראש ממשלה מכהן מועמד לדין ● וגם, למזלנו המערכת השיפוטית בשלב זה מפגינה מקצועיות ובטווח הקצר לפחות מפגינה עמידות ראויה לשבח בפני לחצי שני הצדדים. אך יש לחשוש לעתיד

נשיא להב עו"ד רועי כהן ושר הכלכלה עמיר פרץ / צילום: להב, יח"צ

העוול ההיסטורי יתוקן בקרוב? חקיקת דמי אבטלה לעצמאים כבר בחוק ההסדרים הקרוב

בדיון בוועדת העצמאים והעסקים הקטנים, קבע שר הכלכלה עמיר פרץ כי הצעת חוק ממשלתית לדמי אבטלה לעצמאים תוגש כבר במהלך החודש הקרוב

דודו זבידה מנכל דרבן / צילום: איל יצהר

מבנה פרסמה דוחות טובים לרבעון הראשון והמניה מזנקת

ה-FFO (רווח נקי תזרימי) מנכסים מניבים עלה ברבעון הראשון ב-11% לכ-103 מיליון שקל ● הרווח נקי עמד על 135 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 81 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל מעדכן את הצמיחה על רקע החזרה לשגרה המהירה מהצפוי

לא שולל הורדת ריבית נוספת, ומעריך שהאבטלה לא תחזור לרמות של לפני המשבר לפני 2022 ● "קצב הסרת המגבלות בפועל היה מהיר משהערכנו, אולם אנו ממשיכים להעריך שעד סוף יוני עיקר המגבלות יוסרו"

מיכה ברכוז, ממייסדי BUYME / צילום: ענת ליטבק

מאחורי הקלעים של אקזיט השוברים הגדול של BUYME; היזמים המיליונרים החדשים: "אנחנו ברגשות מעורבים"

המחלוקת עם טלכלל, המשקיעה מתחילת הדרך, המריצה את יזמי חברת שוברי המתנות BUYME למכור לה את מניותיהם בחברה • בראיון ל"גלובס" מייסד החברה מיכה ברכוז כבר מסתכל קדימה, על גיפטד - המיזם בארה"ב: "אנחנו רואים פוטנציאל בשוק האמריקאי שהוא מעבר למתנות לארגונים"

המעבדה של גיליאד / צילום: Gilead Sciences Inc, רויטרס

גיליאד מציגה תוצאות מעודדות ואוקספורד מתקדמת בניסוי החיסונים

תוצאות של הניסוי המבוקר הראשון הראו שהתרופה מקצרת את זמן ההחלמה ● במקביל, המרוץ לחיסון מתקדם בחברות מסחריות ובגופי מחקר: אוניברסיטת אוקספורד חתמה על הסכם ייצור ושיווק עם אסטרהזנקה

רפא גוזאלו / צילום: Javier Guridi & Carlos Frutos

15 דקות ביום: מסלולי לימוד חדשים מאתגרים את האוניברסיטאות

האם תואר שני שמציעה חברה עסקית מסמן מגמה חדשה באופן שבו חברות מכשירות עובדים?

מוכר בכניסה לחנות מחכה ללקוחות. העסקים מתקשים לחזור לשגרה לאחר תקופת הסגר הממושכת / צילום: כדיה לוי, גלובס

יותר גרוע ממשבר 2008: המשק התכווץ ברבעון הראשון בשיעור שיא של 20 שנה

לפי אומדן ראשון של הלמ"ס, המשק התכווץ ב-7.1% לעומת הרבעון הקודם ● הפגיעה הקשה ביותר: בצריכה הפרטית ● יצוא הסחורות והשירותים ירד ב-0.5% בלבד ● שיא הפגיעה עוד לפנינו

עליזה בלוך, ראשת העיר בית שמש / צילום: תמר מצפי

IBC במו"מ לכניסה לשוק החרדי: החלה במגעים עם עיריית בית שמש

ראשת העירייה עליזה בלוך ואיתמר ברטוב מנכ"ל החברה מקדמים הפריסה ברמת בית שמש

סיקור משפט נתניהו ב"חדשות 13" / צילום: יח"צ

פתיחת משפט נתניהו: מה היה הרייטינג של משדרי החדשות?

פתיחת המשפט של ראש הממשלה התקיימה בשעות שאינן עתירות רייטינג, אך הרייטינג שנרשם למשדרי החדשות שיקף עלייה משמעותית בהיקפי הצפייה: 6.7% ל"חדשות 12" ו-4.3% ל"חדשות 13"

ענת מוגילבסקי, יואב צוקר, ניל"י גולדפיין, מיכל פייגנבוים, ירין יחזקאל, גלי הכרמלי / צילום: יח"צ

כך ממתגים חברות ועובדים: מדוע גם עובדים ומנהלים צריכים למתג את עצמם

איך חברות הופכות את עצמן לאטרקטיביות, והאם הן יצלחו את מבחן הקורונה • תוכנית עבודה: סדרת שידורי הלייב של "גלובס"

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

נעילה חיובית בבורסה בת"א: מליסרון קפצה ב-5.6%, מבנה ביותר מ-9%

מדד ת"א 35 טיפס ב-0.8%, ומדד ת"א 90 ננעל ללא שינוי מהותי; מדד הנפט-גז איבד 1.5% ● בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%

סניף של אלבר / צילום: איל יצהר, גלובס

אלי אלעזרא ובכירי אלבר נוספים זומנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי

הפרקליטות זימנה לשימוע את מנכ"ל אלבר הקודם ינון עמית, את המנכ"ל הנוכחי אורן אלעזרא ואת היו"ר אלי אלעזרא לצד חשודים נוספים בפרשת הייבוא המקביל של רכבים ורשיונות ייבוא במירמה ● מדובר אלבר נמסר: "בעלי החברה נפלו קורבן להונאה ושמם שורבב לפרשה שהם לא חלק ממנה"

נציגות עובדי אל על פרצו לדיון של ההנהלה והטייסים וזרקו כיסאות / צילום: ההסתדרות

הצרות באל על: יו"ר ההסתדרות הודיע על השעיה מיידית של חברי מועצת העובדים

לטענת נציגות עובדי אל על 50% מטייסי החברה (שמספרם עומד על כ-650) חזרו לעבוד בשכר מלא "למרות שאין בכך צורך אמיתי" ● יו"ר ההסתדרות: "חציית קו אדום בוטה של חברי מועצת העובדים"

אנשים יושבים במסעדה בשטוקהולם. החיים בשבדיה נמשכו כמעט כרגיל למרות התפרצות הקורונה / צילום: Andres Kudacki, AP

מוביל המדיניות השבדית נגד הקורונה מודה: "אנחנו במצב נורא"

לאחר שמספר הקורבנות במדינה חצה את רף ה-4,000, האפידמיולוגית הראשית הקודמת של שבדיה יצאה לראשונה בביקורת על התנהלות הממשלה: "סגר מוקדם היה מאפשר לנו להתכונן טוב יותר להגן על הפגיעים ביותר" ● האפידמיולג הנוכחי מודה: "אנחנו במצב נורא"