גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיפור המוזר על קצין המשטרה, חקירת מח"ש והניסיון לכאורה להפליל את המפכ"ל לשעבר אלשיך

קצין בכיר במשטרה טוען כי חקירת מח"ש נגדו נפתחה ללא בסיס וממניעים זרים ● לדבריו, באחת מההפסקות בחקירה התברר לו לכאורה המניע האמיתי לחקירתו - חוקר שוחח איתו על חקירה אחרת וניסה לגרום לו להפליל את המפכ"ל לשעבר

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך / צילום: שלומי יוסף
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך / צילום: שלומי יוסף

קצין משטרה בכיר טוען כי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ניהלה נגדו חקירה פלילית מתוך מטרה לגרום לו מצוקה, על-מנת להוציא ממנו מידע מפליל על המפכ"ל הקודם רוני אלשיך. הטענות הקשות הללו נגד מח"ש הועלו על-ידי הקצין (שאותו נכנה ל') במסגרת מכתב בקשה לשינוי עילת סגירת התיק שנוהל נגדו, שהגיע לידי "גלובס".

בבקשה לשינוי עילת סגירת תיק מ"היעדר ראיות" ל"היעדר אשמה", ששלחו למח"ש סנגוריו של הקצין, עורכי הדין אפרת נחמני-בר ואלון פורת, ב-6 באוקטובר, טוען הקצין כי חקירה של מח"ש נגדו נפתחה משיקולים זרים.

"באחת מההפסקות בחקירה נגדו, ניגש אל מרשנו החוקר, ששוחח איתו על שחקירה אחרת שבה הוא איננו חשוד כלל ועיקר, וניסה לגרום לו להפליל את המפכ"ל לשעבר, רב-ניצב בדימוס רוני אלשיך", כתבו עורכי הדין בבקשה והוסיפו כי "קשה שלא להסיק שהחקירה כולה נוהלה מתוך רצון לייצר מצוקה פיקטיבית למרשנו, על-מנת לגרום לו לרצות את מח"ש באמצעות מסירת עדות שתרצה אותם".

לנוכח טענותיהם האמורות, סנגוריו של הקצין ממח"ש מבקשים למסור להם מי קיבל את ההחלטה לחקור את הקצין "ולברר איתו בנחמדות", כהגדרתם, "אם יהיה מוכן למסור מידע (שאין לו) על רב-ניצב בדימוס רוני אלשיך, בצמוד לחקירה הקודמת, והגם ששהותו במח"ש התארכה לשעות ארוכות".

תלונת אזרח

חקירת מח"ש נגד קצין המשטרה ל' עסקה בחשד שהוא ביצע עבירה של שימוש לרעה בכוח המשרה ובמרמה והפרת אמונים. החקירה החלה לאחר שהקצין נסע ברחוב הלל בירושלים וראה משאית שמפריעה לתנועה. הקצין יצא מרכבו וכיוון את התנועה. אלא שאז הגיע אחד האזרחים שנסע באזור והחל להתעמת איתו ולבוא אליו בתלונות על האופן שבו התנהל.

בשלב מסוים דרש הקצין מהאזרח תעודה מזהה ולקח אותו לתחנת המשטרה "לב הבירה" בירושלים. בהגיעם לשם העביר הקצין את התלונה נגד האזרח לטיפול התחנה. בהמשך התלונן האזרח נגד הקצין, שלטענתו התנהל בצורה לא נאותה כלפיו. עוד טען האזרח כי החוקרת שחקרה אותו בתחנת "לב הבירה" הושפעה ממעמדו הבכיר של הקצין, והוא זכה ליחס לא הוגן.

בעקבות תלונת המתלונן, נפתחה חקירה מח"ש נגד ל', שכאמור הסתיימה בלא כלום. במקביל נחקר האזרח המתלונן בגין התנהגותו בחשד לביצוע עבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

חקירה לקויה

בבקשה ששלחו למח"ש, סנגוריו של הקצין ל' טוענים כי "אין כל בסיס ולו מינימלי לחשד שלפיו מרשנו עשה שימוש לרעה בכוח משרתו, ועל כן מצאנו לנכון להגיש בקשה זו לשינוי עילת הסגירה בנוגע לחשד כאמור".

לפי טענת סנגורי הקצין בפנייתם למח"ש, לא נערכו כלל פעולות חקירה במטרה לבסס או להפריך את החשד נגדו, מעבר לחקירת הקצין והמתלונן נגדו. "פעולות חקירה הכרחיות ביותר ומתבקשות בבחינת נסיבות החשד לא נעשו, ולא ייתכן כי מחדל זה ייזקף לחובתו של מרשנו", טענו הסנגורים. "העדים הרלוונטיים לא נחקרו, פלטי שיחות או הודעות לא נבדקו, והראיות הקיימות בתיק מלמדות למעשה כי החוקרת, שלפי החשד 'הושפעה' מכוח משרתו של מרשנו, נקראה למשימת חקירתו של המתלונן כמה רגעים קודם לעריכתה, כך שכלל לא הייתה למרשנו הזדמנות, ולו תאורטית, להשפיע עליה".

עוד טוענים סנגורי הקצין ל' כי בכל הנוגע לחשד לשימוש בכוח שלא כדין, התיק נגד הקצין נסגר מבלי שננקטה נגדו כל סנקציה משמעתית. זאת, בעוד שהמתלונן נגדו הודה בחלקו במקרה והתקשר בהסכם מותנה עם התביעה. "חומר הראיות מגלה כי המתלונן 'לא דייק' בכמעט כל נקודה מהותית, ועל כן לא ניתן לייחס כל משקל לטענותיו. קל וחומר כשמדובר בהשערה כללית, על סמך תחושת בטן ותו לא", כתבו הסנגורים למח"ש. "הנה כי כן, גם ה'ראיה' היחידה העומדת לחובת מרשנו, שהיא למעשה השערה גמורה (מתוך מניע שקוף, ברור וגלוי) של המתלונן, לא יכולה להיזקף לחובת מרשנו בבחינת עילת הסגירה של התיק. משאין בנמצא ולו ראיה אחת לשימוש לרעה בכוח המשרה - אין מנוס מסגירת התיק מחוסר אשמה".

שיקולים זרים

באחרית פנייתם למח"ש הגיעו עורכי הדין נחמני-בר ופורת ל"פצצה" שאותה הטילו לפתחה של המחלקה. תחת הכותרת: "עננת חשד כבד שהחקירה כולה נפתחה ונוהלה משיקולים זרים", הם כתבו: "בחירה לפתוח בחקירה מבלי שיש חשד ולו ראשוני מעלה חשד שמא שיקולים אחרים פרט לאכיפת הדין, עמדו בבסיס ההחלטה התמוהה. עיון במהלך החקירה, ובכלל זה הבחירה להזהיר את מרשנו על מרמה והפרת אמונים (!), מבלי שיש בסיס כלשהו, ולו קלוש, לחשד כאמור, התמשכותה הבלתי סבירה של החקירה לאור נסיבות המקרה והיחס לו זכה מרשנו - מחזקים חשד זה".

לטענת סנגורי הקצין במכתבם: "נדמה שהמרצע יצא מן השק, בשעה שבאחת ההפסקות בחקירה ניגש אל מרשנו החוקר, שוחח איתו על חקירה אחרת בה הוא איננו חשוד כלל ועיקר, וניסה לגרום לו להפליל את המפכ"ל לשעבר, רב-ניצב (בדימוס) רוני אלשיך. קשה שלא להסיק שהחקירה כולה נוהלה מתוך מטרה לייצר מצוקה פיקטיבית למרשנו, קצין מן המעולים שבמעולים, על-מנת לגרום לו לנסות ולרצות את מח"ש באמצעות מסירת עדות שתרצה אותם".

לטענת סנגורי הקצין ל': "החקירה הממושכת שנערכה לגבי האירוע המינורי (שבו הקצין היה מעורב. ח',מ') הנדון לא הייתה אפוא אלא אמצעי התשה למעשה, לקראת החקירה הנוספת שנערכה לו מיד לאחריה". לטענתם, "הדברים מקבלים משנה תוקף לנוכח נוהגה של מח"ש שלא לחקור כלל ועיקר תלונות מסוג זה (ואף חמורות הרבה יותר לכאורה)". 

מח"ש: הטענות למניעים פסולים - מופרכות

ממח"ש נמסר בתגובה: "התלונה שהתקבלה במח"ש על-ידי אזרח נגד הקצין נבדקה ביסודיות, וחלקה אף תועדה במצלמות אבטחה. לאור האמור התגבש חשד ממשי נגד הקצין כי עשה שימוש לרעה בכוח המשרה. על-מנת לאשש או להפריך החשד היה צורך בקבלת גרסתו, ובנסיבות אלה ועל-מנת לשמור על זכויותיו, הוא נחקר באזהרה. לאחר בירור כל העובדות הוחלט כי נסיבות העניין מצדיקות את העברת התיק לנקיטת צעדים משמעתיים. 

"האמירות בדבר מניעים פסולים הן מופרכות, וטוב היה שלא היו מועלות, ודאי שלא לאחר שהוחלט שיש מקום לנקוט צעדים משמעתיים בעניינו של הקצין, אלא אם ייקח אחריות וישתתף בהליך גישור עם המתלונן, בו ייקח אחריות על חלקו באירוע. תמוה שהיום - לאחר שהקצין הודה ולקח אחריות במסגרת הליך הגישור, ובהתאם לכך לא ננקטו נגדו צעדים משמעתיים נוספים - הוא טוען למניעים זרים".

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים